Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke rechten heb je als (ongetrouwde) man zodra een kind is geboren?

Ik heb een man leren kennen en we hebben een aantal maanden een relatie gehad toen ik zwanger bleek, ongepland, maar we hadden allebei naar elkaar uitgesproken dat we nog een kinderwens hadden. Hij breekt de relatie af in het eerste trimester van mijn zwangerschap, omdat hij het niet aan durft en heeft moeite met de acceptatie van dit kind.

Welke rechten heeft hij zodra het kind is geboren? Heeft hij recht op ouderschap, recht op omgang, recht om het te accepteren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
867

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In principe geen, in eerste instantie. De vader heeft pas rechten (en plichten) als hij het kind erkend. Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden. Één van die voorwaarden is dat de moeder schriftelijk toestemming geeft voor de erkenning. Maar wanneer de moeder de toestemming niet wil geven, kan er vervangende toestemming door de rechter worden verleend.
De gevolgen van de erkenning zijn onder andere rechten op omgang, en plichten voor onderhoud tot 21 jaar. In de bronnen die ik toevoeg, staat alles netjes op een rijtje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding