Het is niet te voorspellen wanneer je baby zijn eerste stapjes zal zetten. Er zijn baby's die de kamer al rondschuifelen als ze amper tien maanden oud zijn. Maar er zijn ook baby's die pas met achttien maanden gaan lopen. Onderzoek heeft aangetoond dat het gemiddelde kind zijn eerste stapjes zet wanneer hij tussen de dertien en vijftien maanden oud is.

Het moment waarop je kindje leert lopen is voor een deel genetisch bepaald, maar het houdt ook verband met lengte en gewicht, voeding en of je kind al dan niet een goede kruiper is. Een kind dat niet goed kruipt, loopt soms veel eerder dan een kind dat zich op handen en voeten goed kan redden. De leeftijd waarop je kind zijn eerste stapjes zet, zegt niets over zijn intelligentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het kan, maar het is een uitzondering. Gemiddeld zal een kind van 9 maanden kruipen, of dat bijna gaan doen. 9 Maanden is ook ongeveer gemiddeld voor zelfstandig gaan zitten.
De meeste kinderen lopen pas nadat ze een jaar zijn. Maar het gebeurt wel, met 9 maanden al lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan. Dan is het kind snel. Maar laat het vanuit het kind komen en zit er niet bovenop om te oefenen. Als de voetjes er klaar voor zijn en het kind is er aan toe, dan komt het open vanzelf.
Niet haasten. Die voetjes moeten nog zoveel stappen zetten in de toekomst.

Let ook op met schoenen kopen. Niet gelijk stevige schoentjes met vormzooltjes. Laat die voetjes nou eerst eens lopen op zachte antislip klittenbandslofjes. Het komt allemaal vanzelf wel.

Toegevoegd na 40 seconden:
correctie: dan komt het Lopen vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan inderdaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan. Ik heb er eentje die liep na 10 maanden onder de tafel door. Alles geleerd van de oudere broer.
Erg schattig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten!
Mijn broertje ging met 9 maanden al lopen!
En met 10 maanden rende hij al achter zijn loopwagentje door het huis.
Hij was trouwens met alles snel: hij zei al mama toen hij 8 maanden was.
Ik was zelf met alles een stuk langzamer.Maar ik ben een 7 maands kindje, dat schijnt allemaal invloed te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan maar het is wel snel.zie bron http://www.ouders.nl/o_groei.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige kinderen kunnen lopen als ze 9 maanden oud zijn. Dan zijn ze ook vlug geweest met zitten.
Mijn jongste zoon kon alleen zitten toen hij 5 maanden oud was en hij liep zonder steun met 9 maanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Hierboven zie je al een aantal voorbeelden. Ik doe er nog eentje bij.
Mijn zoon liep al los door het huis met 9 maanden, maar mijn jongere dochter deed dat "pas" met 14 maanden. Ook tussen broers en zussen is er een groot verschil. het is niet genetisch bepaald of zo.
Het heeft overigens geen invloed op de verdere ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is per knd verschillend, de ene loopt al met 9 maanden terwijl de andere nog bezig is met optrekken aan de tafel zogezegd en nog een ander heeft nog niet eens aanstalten gemaakt.
Maak je geen zorgen, het is echt heel nomaal en als je kind pas met 10 maanden de eerste stapjes zet maakt het nog net zo goed later kans op een carriere als minister als een kind die met 6 maanden loopt.
Probeer je kind echter niet op te jagen en te dwingen alleen omdat anderen je opjutten dat hun kind sneller is.....geef je kin de kans zichzelf te ontwikkelen en ga het niet pushen, is heel slecht voor het zelfvertouwen later.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles kan,

onze zoon was met alles heel erg snel, ging snel zelfstandig zitten, tijgeren kruipen, staan, stappen rond de tafel en overstappen van het ene meubelstuk naar het ander (wel altijd contact met een meubelstuk houdend) <- dit alles kon hij al met negen maanden. dus wij ons voorbereid een een snelle loper, maar nee. nu is hij 13 maanden en gaat nu loslopen.

Ach we genieten van. elk moment of het nou snel of langzaam gebeurt.

zo zie je maar, zoals ik al zei "alles kan" vergeet 1 ding niet: geniet van alle ontwikkelingen die je kind doormaakt het eerste moment is toch het meest magisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan, de dochter van mijn vriendin maakte haar eerste stapjes met 9 maanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de ene wel en de andere niet.

kinderen zijn niet in een schema te proppen, want elk kind is een individu met een eigen ontwikkeling.

de ene ouder zou dus vragen of je kind al loopt want ... die van mij doet het ook met 9 maanden.

zo kan een kind wat snel loopt langer wachten voor het gaat praten, later de eerste tandjes krijgen etc.

ieder kind zijn eigen tempo. menig onzekere ouder laat zich gek maken door andere ouders die prestatie gericht zijn, of de loop, groei, eet, drink, poep, plas, omrol, melktandjes, slaap, waak, schema's van het consultatie bureau.

als een kind eraan toe is zal het gaan lopen. de ene met 9 maanden, de andere als het een jaar is geweest.
en zo is het met elke nieuwe ontwikkeling.