Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn 3-jarige zoon langer in zijn bedje blijft liggen 's ochtends?

Mijn zoon van 3 is meestal voor dag en dauw wakker. Ik weet dat kleine kinderen dat vaak hebben en ik hoef ook niet uit te slapen. Maar het moet toch mogelijk zijn om hem minstens tot 6.30 uur of 7.00 uur in zijn kamertje te laten blijven. Vanmorgen (vannacht!) was het 4.30 uur. Hoe hebben andere mensen hun peuter getraind?

Toegevoegd na 15 minuten:
Naar aanleiding van een aantal antwoorden: hij slaapt niet meer overdag en gaat op een gewone peutertijd naar bed. Om half acht ligt hij. Afgaande van 12 uur benodigde slaap, moet slapen tot 7.00 uur toch mogelijk zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Mogelijk niet het meest pedagogisch verantwoorde antwoord maar kan je hem niet iets later naar bed laten gaan?

Slaapt je kind nog overdag? Probeer hem dan minder lang te laten slapen. Jonge kinderen hebben inderdaad, zoals je zelf aangeeft, vaak de neiging om vroeg wakker te zijn. Dit komt omdat ze al erg veel uren per dag slapen. Een kind van 3 jaar heeft ongeveer 12 uur slaap nodig. Als je hem dus om 20:00 in bed legt en hij om 4:30 wakker wordt heeft hij er 8,5 gehad. Als hij er dan overdag nog 3,5 slaapt zit hij dus netjes op zijn 12 uur. Probeer hem dus in de middag maar 2 uurtjes te laten slapen (bouw dit af, niet direct). Zorg wel dat hij 's avonds even laat gaat slapen en er dus niet eerder in gaat, dan schiet het niet op. Wat je ook kunt doen is het middagdutje gelijk te houden, en hem langer wakker te houden. Hij zal toch zijn uren maken. Toegevoegd na 13 minuten: Edit: Je kind langer laten slapen wordt dus lastig. Maar je kunt wel maatregelen nemen om hem op zijn kamer te houden. Probeer hier een simpel beloningssysteem voor op te zetten, net zoals je voor andere dingen ook hebt gedaan/gaat doen. Veel kinderen krijgen ook een stikkersysteem voor het zindelijk worden, waarbij ze een cadeautje krijgen als ze bv. 20 dagen niet in hun luier hebben geplast. Zoiets zou je natuurlijk ook kunnen proberen.

Dat is toch echt VEEL te vroeg! Ik ben zelf meestal de goedheid zelve en voor de softe aanpak, maar in dit geval zou ik toch strenger ingrijpen Wat kan helpen is een lampje op zijn kamer op een tijdklok en hij mag pas komen als de lamp aan gaat. Een kind van 3 is geen baby meer, maar klokkijken kan hij natuurlijk nog niet vandaar die lamp om hem de tijd te laten zien. Er zijn twee opties: toestaan dat hij in jullie bed komt ALS hij dan stil ligt (dat deden wij wel eens moet ik eerlijk toegeven en dan sliepen we met z'n allen verder) OF CONSEQUENT terugbrengen naar zijn kamer tot de lamp aangaat en belonen als hij daar zelf op wacht. sterkte

Ik heb goede ervaringen met een dag/nachtwekker. Je kunt je kind vertellen dat hij pas zijn bed uit mag als Nijntje wakker is!

Bronnen:
http://gezinnig.nl/default.asp?page=produc...

Vanaf drie jaar is deze klok heel goed en leuk te gebruiken. Niet alleen voor opstaan en slapen gaan, maar ook voor etenstijd en andere zaken. Bij onze kleinzoon was dit de ultieme oplossing. Hij blijft nu tot 7 uur spelen op zijn kamertje en vindt het nog leuk ook. http://www.nieuwekinderkamer.nl/contents/nl/d129_its_a_clock.html Toegevoegd na 3 minuten: Bovendien is hij veel goedkoper dan de hiervoor genoemde oplossing en hoger gekwalificeerd.

Belonen, is een goede oplossing. Zo hebben we het ook met onze zoon van 3,5 gedaan. Geef hem een klokje en zeg dat het bijv. 7:00 moet wezen. Lukt het dan krijgt hij een stikker en bij .... stikkers een kadootje. Gewoon na de eerste dag een kadootje geven en dit langzaam opbouwen van 3 tot 5 stikkers etc. Nou komt het ook mooi uit dat sinterklaas in het land is natuurlijk, maak er gewoon gebruik van, dat de sint alles ziet en bijhoud. Zo ziet de sint nu, of onze zoon wel of niet goed eet ;) succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100