Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn 3-jarige zoon langer in zijn bedje blijft liggen 's ochtends?

Mijn zoon van 3 is meestal voor dag en dauw wakker. Ik weet dat kleine kinderen dat vaak hebben en ik hoef ook niet uit te slapen. Maar het moet toch mogelijk zijn om hem minstens tot 6.30 uur of 7.00 uur in zijn kamertje te laten blijven. Vanmorgen (vannacht!) was het 4.30 uur. Hoe hebben andere mensen hun peuter getraind?

Toegevoegd na 15 minuten:
Naar aanleiding van een aantal antwoorden: hij slaapt niet meer overdag en gaat op een gewone peutertijd naar bed. Om half acht ligt hij. Afgaande van 12 uur benodigde slaap, moet slapen tot 7.00 uur toch mogelijk zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4:30 uur dat noem ik niet vroeg!
Dat noem ik midden in de nacht!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kleindochter mocht pas uit bed als haar lampje aan ging. Dat werkte heel erg goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ooit (35 jr geleden) ook zo'n vroege vogel. Wel ietsje later dan de jouwe trouwens. Hij was toen 2 jaar.
Zo rond een uur of zes stond ie aan zijn bedje te rammelen en dreunde broodbeleg op. Appelstroop, pindakaas, hegelslag enz. Elke ochtend....
Van alles geprobeerd.
Wat hielp; wij legden 's avonds wat speelgoed in zijn bedje en daar ging hij op een gegeven moment braaf mee spelen.
Toen hij ouder was en in een groot bed sliep kwam hij er ook uit. Wij hebben dat haakje op de deur wel geprobeerd. maar er na een week weer afgehaald, want we vonden het geen fijn idee. Als ie naar ons toe kwam namen we hem in bed, maar als hij op z'n kamer bleef ging hij spelen. We wilden niet dat hij zijn babyzus zou storen, dus bij haar hebben we toen wel tijdelijk een haak op de deur gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy, bedankt voor je tip ten aanzien van een haakje op de deur van de baby. Wij hebben ook een baby en broerlief gaat soms kijken of zij ook al wakker is. Ik had nog niet gedacht aan een haakje om indringers buiten te houden. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! Ik begon een reactie te schrijven, maar uiteindelijk is het ook nog een antwoord geworden..!

Antwoorden (6)

Mogelijk niet het meest pedagogisch verantwoorde antwoord maar kan je hem niet iets later naar bed laten gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het al geprobeerd, maar dat hielp niet. Mijnheer heeft een ingebouwde klok....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is op zich niet onpedagogisch hoor, ook kinderen hebben niet allemaal even veel slaap nodig. En toen wij nog maar een kind hadden, ging die ook vaak pas om 9 uur naar bed, dan zag papa d'r ook nog een poosje. Zolang ze niet naar school hoeven, geeft dat toch niks...
Slaapt je kind nog overdag? Probeer hem dan minder lang te laten slapen. Jonge kinderen hebben inderdaad, zoals je zelf aangeeft, vaak de neiging om vroeg wakker te zijn. Dit komt omdat ze al erg veel uren per dag slapen.

Een kind van 3 jaar heeft ongeveer 12 uur slaap nodig. Als je hem dus om 20:00 in bed legt en hij om 4:30 wakker wordt heeft hij er 8,5 gehad. Als hij er dan overdag nog 3,5 slaapt zit hij dus netjes op zijn 12 uur.

Probeer hem dus in de middag maar 2 uurtjes te laten slapen (bouw dit af, niet direct). Zorg wel dat hij 's avonds even laat gaat slapen en er dus niet eerder in gaat, dan schiet het niet op.

Wat je ook kunt doen is het middagdutje gelijk te houden, en hem langer wakker te houden. Hij zal toch zijn uren maken.

Toegevoegd na 13 minuten:
Edit:

Je kind langer laten slapen wordt dus lastig. Maar je kunt wel maatregelen nemen om hem op zijn kamer te houden. Probeer hier een simpel beloningssysteem voor op te zetten, net zoals je voor andere dingen ook hebt gedaan/gaat doen.

Veel kinderen krijgen ook een stikkersysteem voor het zindelijk worden, waarbij ze een cadeautje krijgen als ze bv. 20 dagen niet in hun luier hebben geplast. Zoiets zou je natuurlijk ook kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij slaapt niet meer overdag. Maar wel bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dat is wel erg vroeg dan. Hoe laat gaat hij slapen?
Dat is toch echt VEEL te vroeg!

Ik ben zelf meestal de goedheid zelve en voor de softe aanpak, maar in dit geval zou ik toch strenger ingrijpen

Wat kan helpen is een lampje op zijn kamer op een tijdklok en hij mag pas komen als de lamp aan gaat.

Een kind van 3 is geen baby meer, maar klokkijken kan hij natuurlijk nog niet vandaar die lamp om hem de tijd te laten zien.

Er zijn twee opties: toestaan dat hij in jullie bed komt ALS hij dan stil ligt (dat deden wij wel eens moet ik eerlijk toegeven en dan sliepen we met z'n allen verder) OF CONSEQUENT terugbrengen naar zijn kamer tot de lamp aangaat en belonen als hij daar zelf op wacht.

sterkte
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik tot nu toe probeerde, was tegen hem zeggen dat hij naar zijn kamertje terug moest totdat papa of mama hem komt roepen. Maar dan komt hij om het kwartier luisteren of wij al wakker zijn. Knettergek (en moe!) word je ervan. Nogmaals, ik hoef echt niet uit te slapen, maar 7.00 uur lijkt mij een redelijke tijd. De tijdklok is iets dat we in overweging kunnen nemen. Bedankt voor je tip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed ideetje, het lampje met de tijdklok. Zou ik zeker proberen.
amigo
12 jaar geleden
ja, dat wachten tot jullie komen is gewoon te onzeker voor hem, als je 3 bent is 5 minuten wachten al onoverkomelijk, laat staan een kwartier. Hij heeft gewoon nog heel weinig tijdbesef. Als je dat eens wilt testen moet je eens het volgende proberen. Je zegt dat je een spelletje gaat doen: je leest hem 5 minuten voor en dan zeg je: dit is 5 minuten. Dan zeg je: nu gaan we kijken of jij weet hoe lang dat is. Ik ga nu de kamer uit, naar de keuken of zo en als er 5 minuten voorbij zijn kom je naar me toe, ok? Ik wil met je wedden dat hij binnen een minuut voor je neus staat.
amigo
12 jaar geleden
en ha ha , nee ik ben niet streng, MAAR bepaalde dingen zijn hier wel absoluut verboden. Dus een kind dat niet kan slapen neem ik gewoon bij mij in bed, altijd gedaan. De hele wereld viel over me heen, dikke pech. MAAR ......geen respect tonen, en bijv schelden, en dat soort gedrag, daar staat hier de doodstraf op (bij wijze van dan). Dat dat accepteren wij dus NOOIT, OOK niet van vriendjes die komen spelen, ik ben moeder, geen voetveeg
(en eigenlijk hoef ik daar nu ook vrijwel nooit meer op in te grijpen, EN komt iedereeen hier toch graag spelen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sta er hetzelfde in hoor, Amigo. Volgens mij zijn we ongeveer even streng. :) Ik begrijp heel goed dat een peuter geen idee van tijd heeft. Wil het gewoon op een voor hem begrijpelijke manier oplossen. Je hoort wel eens van die gruwelverhalen van mensen die een haakje op de kinderkamer doen. Dat kan dus echt niet! Ik denk dat de geopperde peuterwekker een goed idee kan zijn. In het zeldzame geval dat mijn peuter een keer doorslaapt wordt hij er niet wakker van en hij weet wel waar hij aan toe is. Hoewel het me niet zou verbazen als hij dan toch naar beneden komt om te vragen wanneer "Nijntje nou eens wakker wordt". Haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat ook zoiets als een time-timer, een kleurenwekkertje, waarop je kunt aangeven 'hoe lang het nog duurt'. Of een kleurenklok. Daarmee kun je kinderen helpen om besef van tijd te krijgen. Google er maar eens op.
Ik heb goede ervaringen met een dag/nachtwekker. Je kunt je kind vertellen dat hij pas zijn bed uit mag als Nijntje wakker is!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had er al van gehoord, maar vroeg me af of zo'n slaaptrainer (ander woord ervoor) werkt. Misschien toch maar eens investeren. Bedankt voor je tip!
bamibal
12 jaar geleden
Misschien Marktplaats? Ze zijn best duur en de meeste ouders hebben hem maar tijdelijk nodig.
amigo
12 jaar geleden
kun je doen, want ze zien er leuk uit maar echt een gewoon lampje met een tijdklok werkt veel goedkoper ook HEEL goed (en dan kun je evt investeren een hele "koele" bob de bouwer lamp of zoiets, is hij er mogelijk nog apetrots op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die is ook leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net wat Amigo zegt: Een gewone lamp met een tijdklok. En bij de Action zijn ook leuke kinderlampen te koop.
Vanaf drie jaar is deze klok heel goed en leuk te gebruiken. Niet alleen voor opstaan en slapen gaan, maar ook voor etenstijd en andere zaken.
Bij onze kleinzoon was dit de ultieme oplossing. Hij blijft nu tot 7 uur spelen op zijn kamertje en vindt het nog leuk ook.

http://www.nieuwekinderkamer.nl/contents/nl/d129_its_a_clock.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovendien is hij veel goedkoper dan de hiervoor genoemde oplossing en hoger gekwalificeerd.
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Wat bedoel je met "hoger gekwalificeerd"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gekeken op de website en het ziet er inderdaad uit als een handig hulpmiddel. En je kunt hem voor meer gebruiken dan alleen als slaaptrainer. Een +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil weer eens lekker slapen, dus heb deze klok besteld voor 15 euro via Marktplaats. Ik laat je weten of het geholpen heeft. En anders hebben we voor dat geld een gezellige klok. :)
Ivana
12 jaar geleden
Bamibal: die hogere kwalificatie was inderdaad gebaseerd op het multifunctionele. Vorig jaar is dit product met de vrouw die hem heeft ontwikkeld uitgekozen tot product/ondernemer van het jaar bij de Kamer van Koophandel. Ik was daarbij en heb hem toen gekocht.
Belonen, is een goede oplossing.
Zo hebben we het ook met onze zoon van 3,5 gedaan.

Geef hem een klokje en zeg dat het bijv. 7:00 moet wezen. Lukt het dan krijgt hij een stikker en bij .... stikkers een kadootje.
Gewoon na de eerste dag een kadootje geven en dit langzaam opbouwen van 3 tot 5 stikkers etc.

Nou komt het ook mooi uit dat sinterklaas in het land is natuurlijk, maak er gewoon gebruik van, dat de sint alles ziet en bijhoud.
Zo ziet de sint nu, of onze zoon wel of niet goed eet ;) succes