Nee. Een abortus is een medische ingreep. Voor het ondergaan van een medische ingreep moet het kind zelf toestemming geven. Alleen als het kind jonger dan 16 jaar is kan toestemming of instemming van de ouders vereist zijn. Maar ook dan is de eigen mening meestal doorslaggevend.

Bij kinderen jonger dan 12 jaar beslissen de ouders over de behandeling.

Het een en ander is geregeld in Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook kinderen van boven de 16 die psychisch niet in staat zijn om een dergelijke beoordeling te maken kan door de ouders een abortus bevolen worden. Ook medische redenen kunnen maken dat ouders die beslissing kunnen en mogen nemen, het kind kan niet handelsbekwaam zijn. Een antwoord zoals dit klopt dus niet in zijn geheel, we kennen namelijk de achtergronden van het zwanger persoon niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We kennen het antwoord inderdaad niet in zijn geheel, daarom geef ik ook gewoon de algemene regels....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De algemene regel is: Als er geen medische of psychische redenen zijn kan een meisje van 16 niet gedwongen worden tot een abortus, ook niet door de ouders.

Andere antwoorden (3)

Nee al ben je de vader van het ongeboren kind of de vader van de zwangere niemand mag je dwingen waartegen dan ook dus ook geen abortus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
s er geen medische of psychische redenen zijn kan een meisje van 16 niet gedwongen worden tot een abortus, ook niet door de ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of door een voogd, was je nog vergeten te melden, maar ik deel daar geen min voor uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was de voogd niet vergeten, ik sluit iedereen uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat in jouw antwoord alleen ouders, geen voogd. Als je daarmee niemand uitsluit, dan ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Vanaf 16 jaar heb je beslissingsrecht over je eigen lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lezen is moeilijk Emili.
Ja, als het moeder/kind jonger is dan 12 jaar. Tussen de 12 en 16 jaar moet het moedermeisje een overeenkomst met de ouders sluiten, Na de 16 jaar is een meisje volledig handelinsbekwaam en is het eigen keuze.

De huidige abortuswetgeving in Nederland

De regelgeving omtrent abortus is vervat in artikels 82a en 296 van het Wetboek van Strafrecht en de Wet van 1 mei 1981, houdende regelen met betrekking tot het afbreken van zwangerschap, kortweg Wafz. Aan deze wet liggen, zoals staat te lezen in de considerans, twee waarden ten grondslag. Enerzijds betreft dit de rechtsbescherming van ongeboren menselijk leven, anderzijds het recht van de vrouw op hulp bij ongewenste zwangerschap.Abortus provocatus is volgens het artikel 296 van het Wetboek van Strafrecht (Titel XIX A - Misdrijven tegen het leven gericht) als misdrijf strafbaar, maar de Wet Afbreking Zwangerschap geeft een aborterende arts een strafuitsluitingsgrond, wanneer hij tot de bevinding is gekomen dat de vrouw verklaart zich in een "noodsituatie" te bevinden. De beslissing hierover ligt soeverein bij de vrouw. De vader van de foetus heeft geen recht op medezeggenschap. De Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) bepaalt verder dat minderjarigen boven de 16 volledig handelingsbekwaam zijn ten aanzien van het aangaan van een geneeskundige behandeling, zoals abortus. Meisjes jonger dan 16 moeten hierover met hun ouders overleggen.De Wafz bepaalt niet tot in welk stadium van de zwangerschap de arts abortus mag uitvoeren. Artikel 82a van het Wetboek van Strafrecht bepaalt echter dat "het doden van een vrucht die naar redelijkerwijs verwacht mag worden in staat is buiten het moederlichaam in leven te blijven" gelijk staat aan "een ander, of een kind bij of kort na de geboorte, van het leven beroven". Op basis van de huidige stand van de medische wetenschap mag volgens de Ministeries van Volksgezondheid en Justitie daarom abortus op menselijke foetussen in Nederland tot 24 weken (5,5 maanden) na de bevruchting uitgevoerd worden als aan een aantal regels voldaan is. Een van die regels is dat de uitvoering van de vruchtafdrijving voorafgegaan moet zijn door een bedenktijd van minimaal 5 dagen, en dat de abortus moet worden uitgevoerd door een medicus.

Toegevoegd na 6 minuten:
Volledige handelingsbekwaam zijn hoeft niet altijd, kinderen met een verstandelijke beperking zijn vaak niet in staat voor zichzelf te zorgen, in dat soort situaties is toch toestemming van de verzorgende nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een overeenkomst met de ouders is niet noodzakelijk, het meisje mag ook een andere voogd aanwijzen in overleg met de Raad voor de Kinderbescherming / st. Bureau Jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voogd kan ook, juridisch verantwoordelijken, meestal de ouders. Dat ik ouders zeg betekent dat nog geen min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik deel geen minnen uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, was wat voorbarig met mijn conclusie maar ouders versta ik onder degene die het kind opgevoed en daarover juridisch gezien de verantwoording heeft, voogd of biologische ouders, adoptie ouders....maar de vraag was over een vader, vandaar de naam ouders.