Wel of geen groeimelk voor een baby (dreumes) van 13 maanden?

We horen heel verschillende berichten of je nu wel of niet groeimelk (gemaakt van poeder) aan je baby van 13 maanden moet geven. Nu ben ik heel benieuwd naar wat anderen hiermee hebben gedaan of doen. Het alternatief zou gewone halfvolle melk zijn aangevuld met wat vitamine D druppeltjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ik heb mijn twee oudste kinderen 16 maanden borstvoeding gegeven en de jongste 20 maanden, dus ik stond pas later voor die keuze. Maar ik heb nooit groeimelk gegeven. Het is ongelooflijk duur, en veel zoeter dan gewone melk. Ik heb gewoon overgegaan op halfvolle melk, en dat vonden ze lekker. Bovendien werd ook op het consultatiebureau gezegd dat dat prima was.

Toegevoegd na 28 seconden:
ben overgegaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Als je het zou proeven zou je merken dat moedermelk ook veel zoeter is dan koemelk. Peutermelk lijkt wat dat betreft meer op moedermelk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik, dat heb ik in al die maanden natuurlijk heus wel eens geproefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel niet dat ik uitgebreid van mij eigen melk heb gedronken, maar wel regelmatig een gemorst drupje.
Wat ik verder bedoelde te zeggen dat ik het niet nodig vind om de overgang naar gewone melk moeilijker te maken door de gezoete peutermelk, die kinderen ongetwijfeld erg lekker vinden, te geven als ze ook gewone melk lusten. Net zoiets als tandpasta die naar snoepjes smaakt, nergens voor nodig.

Andere antwoorden (9)

Hoe lang bestaat die 'groei melk' en de peutermelk enz.
Nog niet zo lang. Mijn jongste is 13 en hij en zijn broers zijn opgegroeid zonder 'groei' melk, gelukkig maar want de oudste is al bijna 2 meten.....welk effect zou die groeimelk wel niet gehad hebben :)

Het is gewoon gemaakt om jou het idee te geven dat dat het beste is voor je kindje, want ja daar zijn moeders nou eenmaal erg gevoelig voor, en terecht.

Maar nodig is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groeimelk zou ijzer bevatten omdat kindertjes vanaf 1 jaar daar tekort aan zouden hebben. Er zit echter ook een enorme hoeveelheid suiker in, probeer later je kind maar eens gewone melk te geven, dat gaat je niet meer lukken want hij is dan al verpest door de suiker. Laat je niet in de maling nemen, gewone melk evt. Aangevuld met vitamine is gezond genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kinderen werden vroeger allemaal groot zonder groeimelk! Ging uitstekend!
Het is helemaal niet nodig en alleen maar een commerciële uitvinding. Bovendien nog erg zoet ook en of dat nou zo goed is??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Maar intussen zijn we wijzer geworden: het gevaar van roken, zout, verzadigde vetten, obesitas werd vroeger ook niet onderkend.
Zou het niet kunnen dat peutermelk toch een functie heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk weten we nu veel meer dan vroeger over alle genoemde zaken, maar of groeimelk daar nu zoveel aan verandert? Wie weet zitten daar ook weer minder gezonde ingredienten in waarvan we nu nog niet weten wat de gevolgen zijn.
met 13 maanden moeten ze al met de pot mee eten en daar hun voedingsstoffen uithalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het diensthoofd van een kinderziekenhuis prof. pediater gastro-enteroloog (dus een gezag op gebied van kindervoeding) lacht al die "groeimelken" weg. Het aanbod is vooral gericht op de mama's en papa's, niet op de behoeften van het kind. Het is vooral een "gat in de markt op financieel gebied" en jonge ouders zijn een ideaal publiek dat makkelijk te bewerken is met de slogan "het beste voor je kind".

Gewone halfvolle koemelk is een prima -zo niet betere- aanvulling op de voeding. Koemelk bevat bovendien niet de onnodige extra suikers bevat waarmee groeimelk de kinderen aan zich bindt.

Vóór de zwaarlijvigheid bij kinderen opkwam, raadde ie trouwens volle melk aan tot de leeftijd van 3 jaar, maar tenzij uw kind eerder een laag gewicht heeft, kan u in de huidige maatschappij beter kiezen voor halfvolle melk.
Voel u dus zeker niet verplicht uw geweten te sussen met het kopen van groeimelk.

Aldus deze professor kinderarts gespecialiseerd in kindervoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohhh geen groeimelk is echt onzin. en is heel slecht. Ik geef lekker pure melk van de koe gezond en en puur natuur en zit geen troep in om het houdbaar te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle beslissingen die je neemt zijn over het algemene de goede. Het feit dat je twijfelt over groeimelk lijkt erop dat je het waarschijnlijk niet meer nodig vind maar door reclames oid toch aan het denken wordt gezet. Denk bij jezelf na: groeit mijn kindje goed, vraagt hij er echt nog naar, wat is de meerwaarde, wat krijgt je kind kwa "gewone" voeding en zijn dat voldoende voedingsstoffen....

In ieder geval : Volg je hart.

Persoonlijk vind ik de opvolgmelk tot een jaar prima en de rest onzin. Twee weken voor mijn zoons eerste verjaardag ben ik volledig gestopt met de voeding omdat deze simpelweg op was. Ik heb het wel rustig afgebouwt van 5 flessen met 6 maanden naar 4 een maand later enz. Mijn kind heeft nooit gezeurt om nog een fles en groeit als een tierelier.

Suc-6 met je keuze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter wordt 17 over een week. Toen zij 16 jaar geleden een jaar werd werd er al tegen ons gezegd dat ze opvolgmelk zou moeten nemen. We hadden niet veel geld en waren wij ook niet gewoon groot geworden met gewone melk? Aangezien ik haar na de borstvoeding van ongeveer 4 maanden altijd "melk voor hongerige baby's" had gegeven (ook commentaar op gehad van het Consultatiebureau...toen ik borstvoeding gaf gaf ik toch ook hoeveel ze wilde??) ben ik na dat jaar overgegaan op pakken volle melk van 1 1/2 liter van de AH. Grappig om nu te lezen hoe een voedingsdeskundige ook gewoon volle of halfvolle melk aanraadt. Mijn dochter is nooit te dik geweest (eerder te dun toen ze jonger was omdat ze een moeilijke eter was..) maar is toch als kool gegroeid. Op haar 15e was ze 1.78m maar dat is natuurlijk ook van nature bepaald. Met 2 maanden was ze al 60 cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich is het geven van groeimelk prima hoor , maar als je dreumes gewoon met de pot mee eet ( wees dan zeef matig met zout) en je eet voldoende gevarieerd. En je gebruikt tijdens elke maaltijd uit alle vakjes van dd maaltijdschijf iets zoals het hoort dan krijgt je kindje voldoende voedingsmiddelen en zijn gewone melkproducten prima en voldoende. Maar nogmaals , groeimelk is prima , het kan geen kwaad.