Wat kunnen we doen zodat mijn dochter van 10 zich eens alleen gaat bezighouden.

Ik geef mijn dochter de kans haar te vervelen(wat niet moeilijk is)om haar de kans te geven zelf iets te ontdekken. Tijdens verveling worden soms de beste ideeen bedacht, niet..Ondanks dit loopt ze zich toch alle dagen te vervelen. Regelmatig mag ze op pc daarbij geef ik soms wat tips vb zoek eens op 'wat te doen als ik me verveel' en dergelijke. Verder werken we af en toe samen in de tuin of in de serre of doen we samen iets anders. Dit omdat ik dit leuk vind maar ook omdat ik hoop dat ze op die manier geprikkeld raakt en eens zonder mij iets gaat doen. In het kort het is net of ze zich zonder mij of mijn vriendin niet kan bezighouden.
Wat achtergrond info:
Het is nog maar sinds enkele maanden ze bij ons inwoont. Ze is van bij haar mama bij ons komen wonen. Ze voelde zich er niet gelukkig en haar mama wist zich niet echt geen raad meer. Het meest van de tijd vond de mama haar zoals ze zelf zei onbehandelbaar.
Voor de tijd dat mijn dochter mijn ons inwoonde zag ik haar elk weekend. Ik was mij bewust dat ik toen ook niet het hele weekend tijd aan haar mocht besteden. Dat heb ik dan ook niet gedaan. We hebben verder nog een dochter van ruim 1 jaar.
Beide van mijn dochters doen het goed samen.Het is niet zo als ik aandacht geef aan de jongste de oudste er dan tussen komt. Van begin af aan is de oudste betrokken geweest.
Allemaal helpen we een handje in het huishouden,samen eens kuisen maar ook samen koken en dergelijke maar o wee eens alleen iets doen.. iemand raad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

Zou het niet zo zijn dat ze wil dat mammie en pappie bijelkaar woont?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef haar een paar klusjes die ze alleen kan uitvoeren zonder hulp
en beloon haar daarvoor in de vorm van een paar euro of ga een keer met haar naar de Mc Donalds

Zo zal ze misschien inzien dat als je alleen iets doet dit ook heel leuk kan zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens of ze het leuk vindt dat er een vriendinnetje komt spelen.
Is ze ook op een nieuwe school?
Heeft ze in de buurt waar jullie wonen al vriendinnetjes?
Zou ze op een sportclub willen?

Verder zal ze nog veel bevestiging nodig hebben dat ze ""er mag zijn"". Roep haar hulp in, zodat ze zich nodig voelt bij klusjes, kleine klusjes, even een handreiking.
Benoem regelmatig, als terloops, haar positie in het gezin: zij is jullie oudste! Laat ook je vriendin haar zo benoemen.

Heeft ze een eigen kamer? Of een eigen speelplek?
Waar speelt ze graag mee?
Ga eens met haar naar de bibliotheek..
Een abonnement op een echt meisjesblad, of leen het bij de bibliotheek.

Misschien vind ze het zelfs nog leuk om voorgelezen te worden. Lees de kleine voor en laat die boekjes later
door haar voorlezen.

Het belangrijkste is dus: geef haar een duidelijke positie in jullie gezin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Heel fijn en goeddoordacht antwoord. Dikke +
Haal spelletjes die ze alleen kan doen, of laat haar aan een kleurwedstrijd meedoen. Misschien vind ze dat leuk en ze kan er dan ook nog een prijs mee winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel haar terwijl je rustig met haar zit dat je even 15 minuten iets voor jezelf moet doen en dat ze zich even zelf moet vermaken. Begin dus niet meteen met een uur. Geef haar wat te doen wat ze alleen kan doen, dit kan een klusje zijn of een leuk knutsel dingetje of een puzzel.
Zeg dan dat je na 15 minuten even komt kijken hoe ver ze is en dat je dan weer even komt helpen.
Laat haar ook zelf dingen noemen die ze leuk vind om te doen en zeg dan "begin jij maar vast, ik moet even wat doen en kom zo" en voer de tijd die het duurt voordat je komt langzaam op.

Mijn zoon hing vroeger ook vreselijk aan mij als hij geen vriendjes of zo om zich heen had. Ik heb het toendertijd op deze manier opgelost. Nu weet hij zichzelf prima te vermaken.

Trouwens is het niet erg als een kind zich eens verveeld. Die van mij hangt ook wel eens op de bank omdat hij gewoon nergens zin in heeft. Gewoon laten gaan.
13 jaar geleden
Bij jou verveelt ze zich en bij de moeder is ze onhandelbaar. Zou het niet kunnen zijn dat ze zich ongelukkig voelt in de "gescheiden" situatie ?

Een kind heeft maar 2 fundamenten en dat zijn de vader en de moeder. Als er 1 weg valt, is dat een gat in het leven van zo'n kind en kun je van alles verwachten.
Dit forum staat er vol van, maar ook de maatschappij zit er vol mee. Blader maar eens wat op internet over dit onderwerp en je zult zien dat het maar met heel weinig kinderen van gescheiden ouders goed gaat.
Zorg ervoor dat jullie dochter volop contact heeft met beide ouders. Dat is echt ongelofelijk belangrijk.
Bij "alleen iets doen" gaat het fout, dan is er namelijk helemaal niemand meer in haar leven. Het ligt veel meer voor de hand dan je zou denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe lang woont ze al bij u in? Kan me voorstellen dat ze een klap gekregen heeft. Is volgens haar moeder onhandelbaar,gescheiden ouders die heeft enorm veel meegemaakt ocharme dat kind. Zij zoekt affectie omdat ze dat hoogswaarschijnlijk niet bij haar moeder heeft gehad ze wil volgens mij gewoon graag eens geknuffeld worden. Probeer eens rustig met haar te praten en uitzoeken wat ze echt leuk vind om te doen. Het gaat niet van de ene dag op de andere over het heeft tijd nodig en wij kunnen niet bepalen wat die tijd zal zijn. Zij heeft waarschijnlijk zoveel moeite ermee dat ze gewoon langere tijd nodig heeft. Is er misschien een activiteitencentrum in de buurt daar kan ze dan naartoe en kan ze communiceren met andere kinderen.