Wat geef je een 15-jarige jongen als zak-, kleed-, bel- (prepaid) geld per maand?

Mijn zoon krijgt 20 euro per maand en ik betaal z'n kleding. Wordt nu tijd om stukje bij beetje zelf in beheer te gaan nemen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het nibud heeft hier uitgebreide informatie over:
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/zakgeld-en-belgeld.html

Hier staat alles over zakgeld, telefoongeld en kleedgeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vanaf 15 jaar mogen jongeren toch gaan werken? Misschien een bijbaan als vakkenvuller of een krantenwijk? Niks leert een kind beter omgaan met geld dan wanneer hij er zelf voor moet werken...

Maar 20 euro p/m is toch weinig. 50 voor een hele maand en misschien dan in 2 tranches van 25 euro in de 2 weken zodat het niet allemaal in een dag opgaat bij de bioscoop ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch sneu dat iemand een min geeft bij een meningsvraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet de enige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de andere kant plusjes zijn ook raar als je erover nadenkt... Maar toch welkom. :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75; Hoezo is 20 euro p/m voor een 15 jarige weinig...?
Ik moet eerlijk dat ik dat zelfs al veel vind. Laat staat 50 euro p/m
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo? Wat kan je tegenwoordig met 20 euro doen? Laat staan dat je dat over een maand moet uitsmeren. Maar zoals ik in mijn oorspronkelijk antwoord zei, laat ze er maar voor werken en GEEN zakgeld geven. Dan geef je je kind belangrijke levenslessen mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 20 euro an je veel doen hoor...
Wat heeft een 15 jarige aan vaste lasten? Helemaal geen.
Dus van al het geld wat hij krijgt kan hij doen en laten wat hij wil. En met 20 euro kom je heel ver hoor. Zo duur is NL nou ook weer niet geworden.
Tussen de 50 en de 70 euro, afhankelijk van wat hij er allemaal van moet doen en ook een beetje kijkend naar hoeveel luxe hij gewend is en hoe jullie als gezin met geld omgaan. Daarvan is dan ongeveer 20 euro zakgeld, de rest is voor kleding. Als je kind een luxere levensstijl gewend is, is een bijbaantje sowiso geen gek idee.

Nibud-website geeft een mooi overzicht en vermeld er ook nog bij welke afspraken je dan met je kind moet maken. Een aanrader!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mezelf niet eens meer herrineren dat ik zakgeld of geld vroeg.

Ik ben 16 en verdien 300 p/week.
Heb dus niks nodig van me ouders..

ANTWOORD: laat ze een bijbaantje zoeken.
( En anders denk ik wel 40 euro p/maand.)
+ Ik kreeg vroeger wel om de 3 maanden , 200 euro om kleding te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartstikke goed dat je voor jezelf kunt zorgen, maar de vraag was niet of dat kind een schop onder z'n hol moet maar wat een redelijk bedrag is voor zak- en kleedgeld.
En sinds wanneer is 200 euro per 3 maanden hetzelfde als ongeveer 40 euro per maand? Ik ga hier geen minnetje aan vuilmaken.
20 euro is misschien weinig, als hij nog geen baantje heeft. Ik zou hem vooral aansporen, en misschien zelfs helpen, bij het vinden van een baantje.
Kleedgeld vind ik persoonlijk onhandig, dat gaat toch wel op aan andere dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom is kleedgeld JUIST wel handig. Als het namelijk op gaat aan andere dingen kan hij geen nieuwe kleding kopen. En daar leert hij van.
Dat is inderdaad een goed idee, want je zoon moet toch op een gegeven moment zelfstandig kunnen functioneren.
Twintig euro zakgeld is prima. Voor kleedgeld staat een bedrag van tussen de 45 - 80 euro per maand. Dit zijn uiteraard richtlijnen. Zelf ben ik begonnen met de kinderen 45 euro te geven met daarbij de afspraak dat ze van mij om het jaar een nieuwe winterjas kregen. Ik hield op die manier nog een marge om af en toe te kunnen bijspringen.
Het kleedgeld stortte ik op een aparte rekening. Hier mocht alleen kleding en artikelen voor persoonlijke verzorging van betaald worden.
Over de telefoon geef ik je het advies om je zoon een klein abonnement te geven. Als je een goedkoop sim-only abonnement geeft, kun je de afspraak maken dat jij dit abonnement betaalt en dat alles wat hij aan extra kosten heeft voor zijn eigen rekening is. Voor ongeveer 6 á 7 euro per maand heb je al een redelijk abonnement (150 - 250 belminuten of sms'jes)
Zie o.a.: http://www.vergelijksimonly.nl/

Ik had met mijn kinderen de afspraak dat ze van mij een soort basisinkomen kregen (20 euro zakgeld, 45 kleedgeld). Dit was min of meer gericht op de adviezen van het Nibud. Als ze meer wilden, moesten ze daarvoor gaan werken.
Bij mij heeft dit bij alle drie mijn zoons goed gewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zoon is 15 jaar, waar heeft hij nu dan 20 euro p/m voor nodig. Spaart hij voor iets wat hij graag wil hebben??
Nee.. Dan kan ik me ook niet voorstellen dat hij meer nodig heeft dan 20 euro. Ik vind het een behoorlijk bedrag om te krijgen. Of werkt hij er toevallig voor?
En waarom zou jij hem daarbovenop nog meer willen gaan geven. Voor dat bedrag kan je behoorlijk veel hoor.
En als hij meer kleding wil of meer wil bellen of uberhaupt meer wil dan dat hij kan betalen. Dan zoekt hij maar een baantje.
Zou wel lekker makkelijk zijn als je je geld zo in he handen krijgt zonder er iets voor te hoeven doen.
Ik heb vanaf mijn 13e niks meer gehad van mijn ouders. Als ik iets wilde kon ik ervoor werken. Met mijn baantje (folders bezorgen) verdiende ik minder dan ik daarvoor aan zakgeld kreeg. Vanaf mijn 15e kon ik een krantenwijk gaan doen en wat meer verdienen. Vanaf dat moment kon ik alles zelf gaan betalen.
Dus hoezo zakgeld... geld moet je verdienen, niet krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongeveer 50-60 Euro lijkt me reeel.
Nu krijgt je zoon 20, om kleding te kopen heeft hij 30-40 Euro nodig.

Zelf heb ik de volgende afspraak 50 Euro per maand voor het totaalpakket, mijn dochters mogen echter -als het opruiming is in een keer tot 3X het KLEEDgeld vooruit betaald krijgen, zodat ze dan hun slag kunnen slaan.
Dat werkt prima!
Wat ik wel doe is bonnencheck, kleedgeld moet ook voor kleding bestemd worden.
Schoenen doen we in overleg, omdat dat in een keer best veel geld kan kosten.
Wel zijn we flexibel en mogen wensen overlegd worden.
Toch wordt het budged over een jaar bewaakt.
Willen ze meer, dan wordt het een bijbaantje.
Hebben ze een fatsoenlijk betaald bijbaantje, dan moeten ze een evenredig deel van zak en kleedgeld voor eigen rekening nemen.
Zo proberen we eigen verantwoording aan te leren.
dat blijkt te werken.