Het is ook wel rodekool of boerenkool:

Kinderen komen uit de rode kool:
Kinderen hadden niets met papa en mama te maken, zij groeiden gewoon op het land, in de rode kool. Dit kon ook bloemkool zijn, er stonden er genoeg van op het land, dus er konden nog heel wat kindjes komen. Het kindje groeide in de kool en werd er op het juiste moment uitgehaald. Of het kindje het dan niet koud had in de winter, daar werd nooit antwoord op gegeven!

Oorsprong
Het verhaal van de rode kool vindt zijn oorsprong waarschijnlijk doordat de vruchtzak waarin het kindje heeft gezeten, rood doorbloed is. Wanneer je hier na de geboorte je hand in steekt en hem tegen het licht houdt, lijkt het net een blad van een rode kool!
Ik ken de bloemkool niet eens als fabeltje maar er waren zoveel verschillende plekken waar je als baby vandaan kon komen, zoals de ooievaar, de boot of op Urk de Ommelebommelestien: http://www.peuteren.nl/peuters/sexuele_voorlichting_peuter_bakerpraatjes.php

Het is gewoon een manier om het hele verhaal over buik en babygaatjes en seks te omzeilen en wat je op je land had gebruikte je daarvoor (meestal dus boerenkool omdat dat er ook in de winter nog lang is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ja, die boeren vroeger. Terwijl de kinderen toch gemakkelijk op een boerderij konden zien hoe b.v. kalveren werden geboren en hondjes en poesjes.