Als kinderen elkaar de schuld geven van iets wat beiden zeggen niet gedaan te hebben, hoe ga je daar dan als ouder mee om?

Voorbeeldje (even wat onbenulligs:): Je zegt: "Ruimen jullie die boeken even op?"

"Ja, maar ik heb die niet gelezen"
"Ik ook niet"

Hoe kun je dan het best handelen zonder te streng te zijn?

Toegevoegd na 1 dag:
Mijn mening is dat ze niet altijd voor alles een snoepje hoeven te krijgen. Daar ontstaat ook verkeerd gedrag van ( maar wat is verkeerd). Ze moeten leren dat je ook in de buitenwereld niet altijd een beloning krijgt voor wat je doet. leren dat moeder heel veel doet voor nop. Dat samen alles opruimen eerlijk is. En lief voor elkaar zijn heel belangrijk is voor de harmonie in huis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

heerlijk om al die antwoorden te lezen.
want het is een heel herkenbaar probleem

wat was ik regelmatig jaloers op de buurvrouw die maar 1 zoon had. Als zij vroeg op te ruimen deed hij dat gewoon. Die van mij gingen ALTIJD de discussie aan.

Waarom? Omdat ik zo graag zo eerlijk mogelijk wilde zijn. Ze allebei even veel laten doen, ze hetzelfde behandelen, dezelfde regels. En dat werkte niet.

Mijn zoons schelen anderhalf jaar. De jongste heeft Asperger. De oudste was jaloers dat de jongste meer uit de wind gehouden werd, de jongste was er aan gewend dat er discussie kwam en dacht dat het zo hoorde.

Ik heb geleerd dat je niet alles eerlijk kunt verdelen. (trauma: mijn zusje hoefde vroeger naar mijn idee ook minder op te ruimen, en ik zou het veel eerlijker doen dan mijn moeder vroeger)

als ik vroeg samen de tafel af te ruimen, dan liepen ze gerust 5 keer met 1 vork naar de keuken, zodat broer meer deed. Toen mochten ze kiezen: de een dekt de tafel, de ander ruimt hem af. de een doet de bovenste helft van de vaatwasser, de ander de onderste. ze allebei andere, maar wel gelijkwaardige taken gegeven.

Als ik nu een karweitje had, zorgde ik voor een gelijkwaardig karweitje.
Wie van de twee wil de boeken op ruimen, dan zet de ander de container aan de straat.
kom je er niet samen binnen 5 minuten uit, verdeel ik de twee taken.

Als pubers met een werkende alleenstaande moeder hadden ze dit systeem zo omarmt, dat ze zelf overlegden: ik houdt niet van boodschappen doen: als jij de boodschappen haalt en kookt, doe ik de was wel. Kwam ik thuis, was alles in orde. Heerlijk.

niet vragen wie de rotzooi gemaakt heeft, dat zorgt alleen maar voor naar elkaar wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig om te lezen, zo heerlijk eerlijk!!!!!!!!!! +++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. IK krijg hier tranen van en een kippenvel, dus dit moet het zijn. Bovendien heb ik ze als ze zeggen dat iewts niet eerlijk is, ook uitgelegd, dat als ik ALLES alleen moet doen, het óók niet eerlijk is. Want als ik alles moet doen, dan hou ik geen tijd over om te "spelen". Daar konden ze zich veel van voorstellen, toen ik hen vroeg zich eens in te beelden, als zij al mijn taken eens moesten doen". Ze doen nu veel meer zonder morren, en ik word helemaal doodgeknuffeld, omdat ik zo'n lieve mama ben :D En hierdoor heb ik ook veel meer motivatie om samen met hun leuke dingen te doen... En tijd natuurlijk!!!

Andere antwoorden (27)

Stuur ze naar hun kamer totdat 1 van de 2 toegeeft dat hij het boek gelezen heeft.

Zo doet mijn vader het tenminste altijd en meestal helpt dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
straf geven omdat ze zeggen dat ze geen boek gelezen hebben? Je kunt ook weer overdrijven ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan geeft je vader: 1 iemand die onschuldig is straf, zelfs al spreekt die de waarheid, en 2 een hele goede opleiding tot klikspaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de machtigste van de twee zal dan vaak de ander dwingen
en zo komt de ander over als leugenaar en wordt zijhaar jeugd verpest
zo is het met mij gebeurd iig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pedagogisch onverantwoord; vooral bij kinderen die al een machtsstrijd voeren. Bij ons zal dit resulteren in de jongste die dan overal over gaat liegen (ze zit gráág op haar kamertje en voelt zich prima in haar eentje) alleen maar om haar zusje (dat niet zo graag op haar kamertje zit) te stangen. Sterker nog, ze is in staat er zelfs speciaal troep voor te máken......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Zo doet de politie het ook (in Engeland in ieder geval) niemand geeft toe? Allebei straf.
Je kunt natuurlijk ook niemand straf geven en het boek dat een van de kinderen er neer heeft gelegd (ja..wie anders?) zelf op te ruimen, met het gevolg dat de kinderen denken: mama ruimt wel op!!
Ze samen op laten ruimen (of wat er ook gedaan moet worden) als niemand de verantwoordelijkheid wil nemen dan allebei maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkt niet altijd, maar vaak wel. Tenzij het gaat om één boek - rommeltje - vlek - dingetje.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er toch niet om wie de boeken heeft gelezen ('schuldige'), maar om het *samen* opruimen van de rommel in huis.
Dikke +!
Samen laten opruimen. De "dader" zal zich wellicht schuldig voelen t.o.v. de ander, en zal misschien de volgende keer eerlijker zijn.
12 jaar geleden
vraag ze het samen eventjes te doen! en dan misschien benadrukken dat het samen zo gedaan is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Het ligt even aan de leeftijd van de kinderen, maar als ze wat ouder zijn, dan zou ik er met ze over praten.
Als het een situatie is, waarbij duidelijk en onomstotelijk vaststaat dat 1 "de schuld" heeft, dan proberen in te spelen op hun gevoel / geweten.
Werkt dat niet, dan beide straf in het vooruitzicht stellen en bij blijvend weigeren ook toepassen. Consequent zijn daarin.
Maar misschien vind je dat te streng?

Toegevoegd na 16 uur:
Mijn antwoord betreft het in het algemeen elkaar de schuld geven, waarbij er dus 1 liegt (dat is de vraag) en niet het opruimpunt (dat is een voorbeeld).

V.w.b. het boekpunt:
eerst goed doorvragen, inspelen op het punt van liegen / oneerlijk zijn / verantwoording nemen, zodat ze alsnog in de gelegenheid zijn om hun instelling te veranderen. Gebeurt dat: prijzen!
Werkt dat niet, dan de consequenties vertellen.
Werkt dat nóg niet:
- betreft het een bibliotheekboek: boek innemen, terugbrengen naar de bib en voorlopig geen nieuwe halen.
- Betreft het een eigen boek: innemen en wegleggen.

Zo leren ze dat ze verantwoordelijkheden hebben naar elkaar (liegen is niet okee) en dat er consequenties zijn van hun gedrag.
Ook voor je Asperger dochter lijkt me dat heel duidelijk. Afspraak is afspraak ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een MIN??? pfff... +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja.... weet je, het is jammer: een gemiste kans om te leren van een wel gemotiveerde min.... Dán kan je er wat mee.
Maar goed: het hele puntensysteem op GV vind ik zo kinderachtig eigenlijk.
Danks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb heel eerlijk gezegd een min gegeven, en wel vanwege de enorme omslachtigheid van deze aanpak. Pedagogisch is het zeker verantwoord, maar in de praktijk heb je gewoon niet altijd de tijd , mogelijkheid, gelegenheid of motivatie en rust om van elk akkefietje (want dat is het ) zo'n klus te maken. Bovendien is in dit voorbeeld (en vele vergelijkbare) het HOOFDdoel dat dat boek wordt opgeruimd.(Of de tafel leeggemaakt, of de lego in de kist, of de stiften in de doos etc). Als mamma dat dus doet (want 'innemen' is ook een soort opruimen, en ZIJ hebben er lekker geen omkijken meer naar) heb je uiteindelijk een win/verlies-situatie. De kinderen hebben niet geluisterd EN niet hoeven opruimen, en hebben dus gewonnen. En mamma trekt aan het kortste eind. En dat dus NA dat energievretende voorafgaande verhaal over consequenties en verantwoordelijkheden en andere dingen die van kinderen afglijden als eieren van teflon. Sorry, meer kan ik hem niet motiveren ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je motivatie ;-)
Ik begrijp niet, waarom je dit tijdrovend vindt? Binnen een minuutje gepiept????
Deze mamma trekt NOOIT aan het kortste eind en is dat ook niet van plan. De truuk is uitleg en consequent zijn.
2x doen en het is duidelijk. Misschien heb je in het begin even wat tijd nodig als je dit niet gewend bent, maar omslachtig....neuj, dat zie ik niet.
Als bekend is, dat mams wat dan ook inneeemt als er niet wordt opgeruimd, dan is dat vrij snel heel duidelijk zal ik je vertellen!
Het fijne van een consequente opvoeding is, dat even herinneren vaak voldoende is.
V.w.b. het boek innemen is een soort opruimen: ik heb niet geschreven, dat ik het zelf pak......!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben blijkbaar totáál verschillende kinderen.....
En dat is het hier ook vooral hoor : het grote verschil tussen mijn kinderen, waardoor ze total verschillend op een zelfde aanpak (kunnen) reageren. (Plus het feit dat het twee meiden zijn, waarbij de oudste nog wel eens 'denkt' dat ze de moeder is). Ik werk in de praktijk bij dit soort voorbeelden liever om het 'schuldige zoeken' of ' kiezen wie er liegt' heen (want daar kun je vreselijk mee de mist in gaan) en wijs gewoon op het meehelpen en luisteren wat we allemaal moeten. Verhandelingen over verantwoordelijkheid, consequenties en discipline gaan meer tussen de bedrijven door dan 'in het heetst van de strijd'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn roemruchte verleden (hahaha) heb ik gewerkt met verschillende kinderen.
Het moeilijke met dit soort vragen vind ik altijd, dat de oplossing per moment en per kind (en per leeftijd) kan verschillen. Wat bij de 1 werkt, werkt bij de ander totaaaaaaal niet, of soms wel en soms niet bij hetzelfde kind.
De vraag was ook eigenlijk algemeen gesteld, het boekgebeuren was een voorbeeld.
Mijn zoon weet vanaf zijn allereerste begin, dat ik consequent ben en dat scheelt een slok op een borrel tijdens de opvoeding en ook nu, tijdens de puberale fase (pffff).
Hier gaan de door jou genoemde verhandelingen ook tussen de bedrijven door, danwel in gesprekken, maar bij jongere kids werkt het ook wel ter plekke. In het geval van liegen werkt inwerken op het geweten soms om de "dader" duidelijk te krijgen.
Ach, en het ligt natuurlijk ook aan het probleem. Gaat het een keer om opruimen, of is het een structureel probleem.
Een kinderliedje opzetten en er dan een wedstrijd van maken om beiden klaar te zijn met opruimen voor het liedje afgelopen is.
Prijs degene de hemel in die begint met opruimen. Dan gaat de ander vanzelf meedoen. Daarna een dikke knuffel voor allebei als alles opgeruimd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaa deze ga ik eens proberen als er meer rommel ligt
t gaat meestal om de twee zusjes hier in huis die beiden beweren dat boekjes nooit gelezen zijn die hier op de bank liggen bijv. Dus waarschijnlijk lezen de geesten ze, anders zou ik niet weten wie het gedaan hebben. Ik ben het iig niet :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar zijn ze hier dan niet al wat te oud voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn oudste is emotioneel een beetje de leeftijd van haar jongere zusje... (7) Ze speelt ook nog op de zelfde manier buiten en neemt, net als haar zusje dagelijks de zandbak mee naar binnen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahhaa, nou, dan is het misschien een idee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan natuurlijk ook een ander liedje opzetten. Ik schreef 'kinderliedje' omdat ik de leeftijd van de kinderen niet wist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
komt wel goed ik weet er wel een ... de ketchup song
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit werkt in mijn ervaring goed met pakweg 1,5 tot 6-jarigen, maar als de puberteit zich aankondigt, zul je ECHT met zwaarder geschut moeten komen. .....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Marleen, maar zoals je in de reactie van forallweknow hierboven kan lezen, is dat nog niet aan de orde.
Salomonsoordeel?
Als ze de boeken graag lezen dan zou je kunnen zeggen dat je ze zelf wel opruimt en weggegooit.
Ik ben benieuwd hoe ze dan reageren.

Geen bruikbare reactie, dan samen opruimen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
trappen ze niet in... een aantal boeken zijn mijn jeugdboeken en andere van de bib... ze zijn 7 en 12
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er niet om van wie ze zijn, maar of ze ze graag lezen. Probeer het eerst, voordat je zo zeker bent. Dat heet nl neutraliseren. Werkt het niet dan geeft het antwoord een tweede mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opruimen hoeft nog niet de vuilnisbak te zijn. Kan ook in een afgesloten kast zijn zodat ze er niet meer bij kunnen. Wat betreft boeken van de bib: Gewoon daar inleveren en ze geen nieuwe meer laten halen bij de bib voor de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is bedoeld als dreiging reinier. Je kent het Salomonsoordeel toch. Salomon hakte de baby toch ook niet in tweeen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeit ze niet, OF is onuitvoerbaar (omdat je de boeken zelf niet zomaar weg wilt gooien) en dan is het een loos dreigement. Voor andere dingen werkt het trouwens wel (kleren op hun kamer opruimen bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Marleen, als je bovenstaande reactie had genezen was jouw reactie overbodig geweest. Natuurlijk gooi je de boeken niet weg. Salomon hakte de baby toch ook niet in tweeen!.
Of ken je dat verhaal niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wel, maar hier speelt iets anders dan dreigen en hopen dat ze eieren voor hun geld kiezen : namelijk dreigen met een straf die je niet van plan bent uit te voeren. En dat hebben ze HEEEL snel door.
Een straf die je alleen gebruikt om te dreigen maar niet uitvoert, ondermijnt het hele idee van straffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de boeken/ kleren/ speelgoed in een vuilniszak in de schuur achter slot.
jij hebt ze niet weggegooid, zij kunnen er niet meer bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder dreigde ook altijd met: als je je rommel niet opruimt, gooi ik het weg!!
Na een klein tijdje liet ik mijn rommel liggen, mijn moeder gooide namelijk helemaal niks weg..:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat je moet dreigen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij. ''Dat is bedoeld als dreiging reinier. Je kent het Salomonsoordeel toch. Salomon hakte de baby toch ook niet in tweeen!'' Of is 'dreiging' en 'dreigen' niet hetzelfde volgens jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar in het geval van Salomon kun je er niet zondermeer van uitgaan dat het kind toch niet 'door tweeen werd gehakt'; in die tijd werd heel anders met kinderen (en mensen) omgegaan dan nu. Beide moeders hadden dus geen enkele reden om hun mond te houden omdat het kind toch wel zou blijven leven. Dat bedoel ik met : dreigen heeft alleen nut als je ook daadwerkelijk van zins bent de staf uit te voeren. Anders verliest het in no time zijn zeggingskracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, nou ik kan dat nergens vinden. Volgens mij is dreigen dreigen en niet dreigen niet dreigen. Dus probeer me niets in de mond te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer je niets in de mond te leggen, ik benoem alleen wat jij gezegd hebt, en nu in een keer terug probeert te nemen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult me toch uit moeten leggen in welk gedeelte van mijn antwoord ik gedreigd heb. Ik kan niets vinden.
Als je dat niet kunt of wilt kunnen we beter deze discussie stoppen.
Als je tot elke prijs de lieve vrede wilt bewaren, ruim je het zelf op, maar dat wil je vast niet horen!
Je zou het boek ook kunnen laten liggen, tot 1 van de 2 het ter hand neemt en je hem of haar kunt vragen het na lezing weer op te ruimen.
Maar als je op netheid bent gesteld, zul je het niet willen laten slingeren, zodat ik weer terug kom op mijn eerste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de middelste is een optie, de andere twee niet, voor mij. dankje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netheid, goede vrede.
Wat te denken van discipline!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat te denken van de goede vrede in mezelf? heb nog meer te doen dan de hele dag rommel achter iedereens kont op te ruimen hoor :) Ik krijg daar niet bepaald een goed humeur van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet?
nou.... geef me de vijf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nog eens vijf.....;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede vrede werkt tijdelijk. Als je moe bent of op wilt schieten, maar anders niet aan beginnen.
de volgende keer krijg jij nog minder snel je zin, tot je kinderen de baas zijn.
Mijn reactie zal zijn: maakt niet uit wie het gelezen heeft het moet worden opgeruimd.

Als uitleg kan je daarbij vertellen dat jij ook regelmatig dingen opruimt die je zelf niet gebruikt. O en niet vergeten weg te lopen om de eventuele discussie die ontstaat te ontlopen, laat ze het samen maar oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt, alleen loop ik niet weg want dan ligt het er aan het eind van de dag nog...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijven herhalen en geef een termijn aan. bv voor het eten is het op geruimd. Op die manier leer je ze ook verantwoordelijkheid te nemen. Er bij blijven geeft een hoop discussie, laat ze die maar voeren zonder jou, zolang jij erbij staat wordt het hoogst waarschijnlijk niet opgelost, dat is mijn ervaring.
Het is wel zo dat het vaak dezelfde is die uiteindelijk toegeeft en opruimt , hier is dat de oudste, maar daar kom ik af en toe met ieder apart wel op terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze ruzie hebben zeg ik altijd dat ze me mogen roepen zodra er bloed te zien is :)
Even voor de duidelijkheid, vechten is hier in huis absoluut verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik zeg dat de tafel om 5 uur leeg moet zijn omdat ik hem wil gaan dekken, dan wordt hier om 1 seconde voor 5 begonnen met opruimen. ;-) moest wel dreigen (en uitvoeren) dat als er niet gedekt kan worden er ook niet gegeten wordt.
Mijn dochters (14&11) brengen ons regelmatig in die situatie. De oplossing is in mijn beleving vrij simpel. Als beide zeggen dat ze het niet gebruikt hebben zeg ik dat ik dan zelf maar even doe; in de kliko ermee. Meestal begint er dan wel 1 te protesteren.
Ook willen we ze nog wel eens wijzen op het feit dat wij ook veel doen voor hen, koken, boodschappen wassen etc. Als je ze dan vraagt of je daar dan ook maar mee op moet houden bedenken ze zich meestal wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat heeft op mijn jongste vaak nog wel effect maar mijn oudste, die Asperger heeft, interesseert dat echt niks hoor :)) maar computertijd afpakken wil nog weleens helpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Asperger zal zeker invloed hebben op de reactie. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid hier geen "last" van te hebben.
Straffen met wat hen lief is, is meestal behoorlijk effectief, maar dit zal eerder als streng ervaren worden dan inspelen op (schuld) gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom. Ik zoek dus een tussenweg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha! Mijn reactie is dan: "Ik zeg ook niet dat je het daar hebt neergelegd, ik zeg dat je het even op moet ruimen. Het doet er helemaal niet toe wie het heeft neergelegd."
Reactie Aspergertje: "Maar dat is niet eerlijk!" En dan kom ik met mijn verhaal dat het niet eerlijk is dat ik elke avond de tafel klaarzet voor het hele gezin, dat mijn man op woensdag de was doet voor het hele gezin enzovoorts. Het leven is niet eerlijk, ook niet voor Aspergertjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook mijn reactie, er is zoveel niet eerlijk in het leven, wen er maar vast aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Salomonsoordeel???
Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ precies zo doe ik het ook altijd. Zelfde als "ga je kamer opruimen" als ze dan niet gaan of ze lopen andere dingen te doen, dan kom ik even langs met een vuilniszak. Moet je eens zien hoe snel die kamers opgeruimd zijn.
Mijn eerste opwelling is om te antwoorden dat het er niet toe doet wie nou net gelezen heeft, maar dat we hier in huis altijd samen opruimen. Maar misschien zijn ze daar niet gevoelig voor.

Wat ik wel deed toen mijn kinderen klein waren:
Ik vroeg het opruimen pas op het moment dat ik samen met de kinderen iets wilt gaan drinken-met-wat-lekkers-erbij.
Als ze allebei weigerden op te ruimen zei ik: "dan gaan we ook niet samen eten/drinken, dat doe ik dan ook maar alleen."
Vervolgens ging ik uitgebreid zitten met koffie met koek en liet hen toekijken.
"Tja, wie opruimt mag met mij wat drinken en krijgt wat lekkers."
Kijk dan eens wat ze doen.
Mijn kinderen wisten het wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral niet boos worden.

Er zijn twee dingen die bij mij nogal goed werken:

1) Consequent opvorderen wat "van niemand is" zonder boos worden en zonder dreigen.
Zijn het bib-boeken, dan betekent dit dat bij de volgende uitleenbeurt er minder/geen boeken uitgeleend kunnen worden. Want alleen mama heeft boeken om te ruilen, toch?

Als je consequent en zonder boos worden alles blijft opvorderen, krijgen ze het na een poosje echt wel door.
Werkt schitterend, maar enkel als je consequent bent.
Zodra er eerlijkheid boven komt, kunnen ze de spullen terugkrijgen zonder dat er verder heisa om gemaakt wordt. Op die manier leren ze eerlijkheid zonder angst.

2) Alternatieven bieden:
Je kan ze ook leren zeggen: "ik heb dat boek gelezen, maar ik heb nu eventjes geen zin om het op te ruimen". En dan een compromis zoeken zoals "je mag de boeken laten liggen, zolang er geen ander speelgoed uitgehaald wordt" of "als je het voor het avondeten opruimt is het goed" of "zullen we het dan eventjes samen doen, dan is het leuker".

Op die manier leer je kinderen zowel eerlijk zijn als zoeken naar een goede oplossing en krijgen ze erkenning voor hun eigen gevoelens. Kan al vanaf 3 jaar, trouwens, maar hoe ouder de kinderen hoe beter dit werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij zou het breekpunt liggen op de "ja maar".

Het hangt wel een beetje af van de leeftijd van de kinderen, naar ik stel hier zo af en een VERBOD in op het zeggen van"ja maar".

Dus in jouw voorbeeld zou ik zelf zeggen (maak er ook een beetje een grap van dan valt het luchtiger): let op letterlijke tekst:

hé jij hebt POEP in je oren en jij ook!!!!! ,oeps zeg ik nou het woord poep? (dat mag nl niet bij ons, en door het per ongeluk expres te gebruiken heb ik ZEKER de aandacht)

Ik vroeg helemaal niet WIE er aan de boeken was geweest, ik vroeg ruimen JULLIE de boeken even op, en jullie dat zijn er volgens mij meer dan één en hé jullie zijn met zijn tweeen.

en dan als vervolg heb ik 2 opties: als ik (een beetje) humeurig ben leg ik ze even uit dat ik ook hun onderbroeken was en droog terwijl ik ze niet draag en dreig dat dan te gaan doen en hun boterhammen smeer en daar dan vanaf morgen OOK een hapje van mag nemen.

Ben ik in een betere bui zeg ik: ok we maken er een wedstrijd van wie de meeste boeken opruimt EN ze het netst neerzet krijgt een dikke mama-film-kus (die zijn hier beroemd EN gewenst gelukkig).

Heb ik echt een p-bui of ben ik net ongesteld kun je het hele verhaal overslaan want dan schreeuw ik ze toe: koppen houden en NU die boeken opruimen anders wordt ik HEEL boos!!!!!! (een moeder is nl ook maar een mens)
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar!
Na het de eerste keer gevraagd te hebben en beide ontkennen nog steeds, vraag je je natuurlijk of of jij het niet geweest bent of iemand anders in huis.

Dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval en daarom laat ze zoals iedereen hier bijna zegt het beide opruimen.

Hiermee is het natuurlijk nog niet afgelopen. Een dag later maak je hier een grapje over en zegt dat je dit helemaal niet erg vindt, maar dat ze wel eerlijk moeten zijn.....even wachten en hopen dat er een toegeeft.

Grote kans dat dit niet zo makkelijk is, daarom probeer je het nog een keer op een andere manier. Je lacht er weer om (theatraal) en stelt de vraag nog een keer en zegt wie het echt heeft gedaan en dat het nu wel tijd is om toe te geven (zonder straf).

Grote kans dat dit niet zo makkelijk is, daarom probeer je het nog een keer op een andere manier. Je lacht er weer om (theatraal) en stelt de vraag nog een keer en zegt wie het echt heeft gedaan en dat het nu wel tijd is om toe te geven en aders volgt er wel straf (voor een persoon, de ander is niet schuldig waarom straffen).

Bij een volhardend kind ben je er nog niet van af. De volgende stap is weer een dag later elk kind apart te nemen (voor een uur waarom geen twee) en dezelfde vraag) opnieuw stellen op twintig verschillende manieren. Ik denk dat je er nu wel uit bent.

Ben je er echt niet uit, dan maak jij er een rotzooitje waar ze beide bij zijn en laat je dit daarna opruimen en zegt, maar dat heb ik niet gedaan, maar toch ruimen jullie dit op, want ik heb het ook niet gedaan. en zolang niemand toegeeft zal ik dit vaker doen, dus zeg het nu en anders krijg je ook geen kadootjes op jullie verjaardag (gespeeld en theatraal) en komt Sinterklaas nooit meer langs.

ben je er nog niet uit? Dan heb je een evil child en kun je jezelf afvragen hoe heb ik het zover kunnen laten komen. Vraag zelf een gesprek aan voor jezelf bij een psycholoog en praat met deze over je kinderen, wellicht dat deze nog andere tips voor je heeft.

succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak weten kinderen helemaal niet meer bewust welke troep ze gemaakt hebben, dan heb je niks aan kruisverhoren.
prima lieftallige bloedjes van kinderen, dan ruimt ik het op, en omdat niemand het boek leest gaat het maar hoog in de kast zodat het niet meer in de weg kan liggen.

maar luister eens, als jullie me om hulp vragen bij iets wat kwijt is roep ik ook dat ik het niet gehad heb en help dan ook niet want anders is het niet eerlijk voor mij!

of we kunnen elkaar helpen en gewoon wat voor elkaar over hebben zonder het af te wegen. en willen jullie dit WEL dan gaan we met lijstjes gaan werken zodat ieder hier PRECIES evenveel doet (nou, daar komen ze HEEL snel op terug hoor!)

jij doet ook was van kleding die je niet gedragen hebt, je strijkt wat niet van jou is, je kookt wat je niet allemaal opeet en en... ennnn...

tja, laat het eens aan de kids hoe ze het willen verdelen.
die van mij hielden het nog geen halve dag vol, en dat zonder bonje of stemverheffing.

af en toe hoor ik ze smoezen, dan helpen ze elkaar met hun kamer opruimen als verassing voor me. of halen al hun spulletjes uit de huiskamer om netjes op hun kamer te leggen.

heerlijk toch?!) :)) prijs ze dan wel helemaal de zevende hemel in natuurlijk. en als moeder niet hoeft te zeuren om dit soort dingen is het natuurlijk meer tijd voor leuke dingen, dat snap je zeker wel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :) t leuke vind ik persoonlijk dat het een waargebeurd verhaal is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Siska :)
zou er geen discussie punt van maken

( zeg ik nu zoveel jaren later ))en wat wijzer inmiddels hiih

heb wel eens geschermd met oke dan gaat het in de kliko .speelgoed (duplo lego kleine rot spul lastig om op te ruimen )

kinderen zeiden toen ,...dat doet mama toch niet .
Heb het dus wel gedaan ..hopla ineen plastic zak en op naar de kliko
kinderen keken toe en waren muisje stil .
heeft wel indruk gemaakt.

Dit werkte overigens maar eenmalig hoor ;(

tgaat nu nog wel eens voor de grap .jaahaaa anders gaat het zeker in de kliko ? ))

Ik kon nooit echt streng of consequent zijn , moet altijd snel lachen om de kinderen hun streken en buien onhebbelijkheden.
Het kind mogen zijn met alle ins en outs .

motto ; liegen is erger dan stout zijn .
Bereik je veel meer mee .

Toegevoegd na 17 minuten:
nadeel is wanneer kinderen hun eigen spullen niet opruimen is het altijd van Ma..aam weet jij waar mn ...is

heb jij het opgeruimd mam ? uhh nee ... jij ?
mopperen en zoeken dan maar .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga daar mee om door te zeggen: als ik eten maak eet ik ook niet alles in mijn eentje op, moet ik maar alleen voor mezelf koken volgende keer?

Dat jullie mama niet even willen helpen met opruimen doet mij nadenken over hoeveel ik voor jullie zorg, en of dat wel zin heeft.... (dat mogen ze zich dan best even afvragen, want waar komt verantwoordelijkheidsgevoel vandaan? )

Zéker als ze in de leeftijd zijn om zo te protesteren. Asperger of niet. Ook iemand met asperger moet voor zichzelf leren zorgen! En als ze het nu niet leren, hebben ze er later grote problemen mee.

Sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn 3 kinderen hun speelgoed niet wilden opruimen zei ik: Het interesseert me geen mallemoer wie er mee gespeeld heeft. Geen discussies daarover. Het enige wat mij interesseert is dat het speelgoed opgeruimd wordt. Als het niet gebeurt mogen jullie direct na het eten naar jullie kamers.
En als ze wat uitgespookt hadden waarvan ze elkaar de schuld gaven liet ik ze net zolang aan de tafel zitten tot ze het zat werden en de schuldige zich kwam melden. Als ze hun "misdaad" eerlijk opbiechtten, konden ze altijd rekenen op veel minder straf dan wanneer ik er zelf achter kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mamma nou eens zegt: "De EERSTE die zegt dat ie het boek/ding/iets" gedaan heeft krijgt snoep of wat lekkers/leuks en de ander krijgt die dag helemáál niks! en de andere het dubbele" Werkt geweldig!! De straf dat de andere het dubbele krijgt en de schuldige niks is 2x balen. Nog educatief verantwoord ook, zo leren ze om te gaan met het feit dat het "later als ze groot zijn" ook beter openheid van zaken kunnen geven i.p.v. iemand anders proberen op te laten draaien voor de door jouw gemaakte problemen. "Hij die geen fouten maakt, maakt meestal niets" is het spreekwoord. En dat kan heel lief gebracht worden uiteraard, je ruimt gewoon "de boeken" "het favoriete speelgoed" "de favoriete knuffel" "ontzegging van sesamstraat (ik noem maar wat)" op... en dan komt er vanzelf 1 van de 2 wel met "mamma" of "pappa", dat was ik... en dan geef je ze een pluim voor de eerlijkheid, en kun je ze alsnog een snoepje geven en zonder boos te worden je kind die de eerlijheid toont op dat moment vertellen dat je trots bent op hem/haar dat ze de waarheid vertellen. Die duurt het langst namelijk, heb ik aan der lijve ondervonden. Hoop dat je er wat aan hebt ;)
Groetjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ hij die geen fouten maakt maakt meestal niets? wat betekent dat laatste stukje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snoep?? je zei snoep?!! wedden dat die van mij dan beiden dat boek gelezen hebben! (mam, je zei toch niet wanneer? en wat je zegt, moet je OOK doen.... en hup daar krijg ik mijn eigen woorden terug :)) en wie moet het dan opruimen? wie krijgt dan het snoep? dat lieftallige nageslacht van me is zo uitgekookt het is net schaken. je moet minimaal 4 zetten vooruit denken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eucalypje heeft gelijk.
als ze beloond worden om te zeggen dat zij het gedaan hebben, dan hebben ze het allebei gedaan, of ze het nou gedaan hebben of niet. zo kweek je geen eerlijkheid.
Dat kan erg vervelend zijn. Je kan bij jou voorbeeld dan best zeggen: De boeken zijn toch niet zelf uit de kast gestapt, en hopen dat ze dan beginnen opruimen. Je kan ook zeggen dat als ze het opruimen ze bv. een snoepje krijgen, maar dat werkt alleen bij kleine kinderen. Ik denk dta het het beste is dat je zegt: Ofwel ruim je het op of je gaat in de hoek staan tot jullie besloten hebben het op te ruimen. Bij oudere kinderen moet je wel strenger zijn bv. 3 dagen geen tv kijken, dreigen met geen avondeten, een week geen computer,...
Als je de leeftijd meld kan ik wat meer ideeën geven voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik nog op een kinderdagverblijf werkte gebeurde dit natuurlijk heel vaak. Het welles/nietes verhaal. Maar de truc is om daar niet in mee te gaan. Als er bv. iets stuk is gemaakt en beide kinderen ontkennen dan houd je het in het midden. Het ligt eraan hoe oud het kind is. Maar als een kind iets heeft kapot gemaakt weet dat kind dat zelf donders goed. Liegen komt vaak voort uit angst voor straf. Ik nam de kinderen dan apart en praatte rustig met ze. Dan zei ik als het per ongeluk was dat dat niet erg is maar dat je daar wel eerlijk over moet zijn. Vaak biechten ze het dan wel op. Gebeurde dat niet dan kregen ze de kans om het later alsnog op te biechten. Maar ook als dat niet gebeurd was de schrik al straf genoeg.

Als kinderen iets niet op willen ruimen wat ze volgens hun niet hebben gebruikt dan word er toch door allebei/allemaal opgeruimd. Een ander kind ruimt ook wel eens iets van hun op waar zij niet mee gespeeld hebben. We helpen elkaar een handje en de volgende keer helpt een ander kindje door jouw speelgoed op te ruimen. Samen spelen, samen delen, samen opruimen. Als je dat vanaf jong af aan doet leren ze dat snel genoeg. Als je en leuk muziekje opzet tijdens het opruimen word het helemaal leuk en gezellig. En je kunt er een spelletje van maken. Wie is er het eerst klaar met opruimen voordat het liedje is afgelopen?
Ik koop mijn zoon nooit om met snoep of speelgoed. Daar leert hij niets van. Met een super gedaan!!! En een high five is hij al helemaal gelukkig. Zo doe ik dat ook met andere kinderen.

Het is geven en nemen en zo houd je het leuk in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons thuis werkt het zo,dan ruimt de een op en dan de ander ongeacht wie er troep gemaakt heeft.
Dat is voor iedereen duidelijk je moet alleen zelf ook bijhouden wie er aan de beurt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat zou ik lekker veel troep maken op de dag dat mijn broertje aan de beurt is om op te ruimen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat , beste Pokémon , zou niet verstandig zijn. Ten eerste houd ik dat als moeder in de gaten dn ten tweede zou je de volgende dag zelf aan de beurt zijn dat is nu net wat dot systeem zo goed maakt!!
juist omdat ze in de buitenwereld ook dingen moeten doen die ze niet leuk vinden zou ik zeggen|:
het maakt me niet zoveel uit wie het heeft gelezen, als we samen opruimen is het sneller opgelost, en dan help je zelf ook mee.
zo kun je het ook met andere dingen doen...gewoon samen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daar even tijd voor hebt kan je ze aan de hand van een verhaaltje inlaten zien dat de waarheid op lange termijn meer waarde heeft dan een leugentje om bestwil dat op korte termijn een oplossing lijkt.

Er zijn tegenwoordig redelijk wat boekjes voor ouders/ kinderen hier rond die dagelijkse problemen weten op te lossen aan de hand van een verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuke vraag ; volgens mij heb ik het vanmorgen hier nog met iemand over gehad ;-)

Ik heb twee kinderen, dus ken het probleem. In de praktijk komt het er op neer dat ze allebei OF te beroerd zijn om iets te doen en er om liegen, OF een aanval van heel slecht geheugen hebben, en leggen ze dus de bal bij mij. Ik mag dan 'kiezen' wie er liegt, of 'kiezen' wie er voor opdraait. En soms ligt de waarheid ook nog eens in het midden ; dan begint kind A heel enthousiast aan een werkje, stopt ermee (en ruimt het niet op), waarna kind B er mee verder gaat en er een klerezooi van maakt. Wie is er dan uiteindelijk verantwoordelijk voor de troep ? Juist ; geen van beiden (volgens hen). En wie ruimt het in de praktijk op? Weer juist ; mamma.

Zelf heb ik besloten me niet meer voor dat karretje te laten spannen, en verwacht gewoon van het kind dat ik het vraag dat die het opruimt. Helemaal los van wie de troep heeft gemaakt. Het enige dat ik nu nog in de gaten hoef te houden, is dat ze beiden ongeveer evenveel doen.
Dus als kind A een bende maakt en ik sommer -per ongeluk - kind B om het op te ruimen, verwacht ik geen tegenspraak, maar mag kind A bijvoorbeeld de vaatwasser uitruimen of de was in de droger doen, om maar een voorbeeldje te noemen. Bij heel duidelijke zaken ' pak' je natuurlijk gewoon de schuldige in de kraag.

Let wel : dit is de THEORIE he ? In de praktijk gaat het - ook afhankelijk van je eigen stemming- niet altijd vlekkeloos. Maar dat kun je leren. Niet alleen de kinderen moeten aan de ' nieuwe' regels wennen, OOK de mamma.

Toegevoegd na 2 minuten:
p.s. Zonder stréng te zijn lukt het niet (altijd ) ; je zult wel een klein beetje je gezag moeten laten gelden. Maar dat kan natuurlijk - met wat oefening- wel zonder schreeuwen of boos worden. En soms zeg ik gewoon : okee; is het van niemand ? Dan gooi ik het weg....
(Geldt niet voor rotzooi natuurlijk - dat zou koren op hun molen zijn ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een hele vrolijke lieve stem zeg ik: " geeft niet hoor, mama ruimt het wel op"

kindje zegt dan: ' ok!! maar niet met de prullenbak toch? "

dan zeg ik: " waarom niet , opgeruimd staat netjes hoor! "

Meestal pakt de eigenaar van het boek het wel en ruimt het op, zoniet dan is er weer wat speelgoed minder in huis, ruimt lekker op toch! ( het gaat echt weg, maar ik gooi het niet weg hoor, gaat dan naar een goed doel ofzo ) Ik wordt verder niet boos, ik blijf opgewekt, scheelt mij ook weer!

en soms moet er gewoon opgeruimd worden voor een ander, stel er heeft een vriendinnetje gespeeld toen heeft mijn dochter een paar keer de hele klereboel opgeruimd zonder dat ik hielp( vond ze oneerlijk, want het vriendinnetje had de meeste rotzooi gemaakt natuurlijk ) . Dat ging onder gemopper, maar ze heeft er van geleerd want tegenwoordig vraagt ze haar vriendinnetjes om te helpen voor ze naar huis gaan ( leeftijd 5 jr ) .
En ik hoorde laatst een vriendinnetje tegen mijn dochter zeggen: " oja, bij jouw moeder moet je het altijd ook weer opruimen...pffff" "

( ik lachen! )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar!
Beide straf geven. De één omdat hij het daadwerkelijk heeft gedaan en de ander omdat hij zit te liegen ;).