Ben ik te streng en ouderwets voor een puber van 13 jaar? over zijn/haar bed tijd en MSN gedrag ?

Ik vind het laat genoeg als hij rond 21.00 uur naar boven gaat en dan nog wat kan lezen of muziek luisteren tot 21.30 en dan licht uit en gaan slapen.
Nou vind hij dat erg ouderwets,hij wilt om 21.30 tot 23.00 uur nog MSNen in bed op de laptop,ik vind dat zeker niet goed maar volgens hem mogen al zijn vrienden dat .
Ben ik nou ouderwets ? ik heb het dan niet over het weekend maar gewoon doordeweeks als hij naar school moet.volgens hem vinden de ouders van zijn vrienden dit goed .en dat kan ik gewoon niet geloven.
Hoe doe jij dat met je puber?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28.9K

Het beste antwoord

Ik hanteer bijna dezelfde regel bij mijn zoon van 13!

Hij maakt zich om 9 uur klaar om naar bed te gaan en om half 10 moet hij gaan slapen.

Na 21 uur géén laptop of gamen meer!

Ook mijn zoon zegt dat vriendjes véél later mogen en wanneer ik spelenderwijs dit eens aan zijn vriendjes vraag wanneer hij er even niet bij is, blijken zij allemaal rond half 10 naar bed te gaan.

Je bent zeker dus niet ouderwets! Die kinderen hebben een goede nachtrust nodig!

Toegevoegd na 6 minuten:
Wees consequent! Kinderen hebben daar behoefte aan!
Niet afwijken van jouw regels, alleen bij uitzondering.
Laat het duidelijk zijn, dit is wat een kind nodig heeft en wil!
Zo bouwt het een deel van het vertrouwen in de ander op, afspraak is afspraak. Belofte is belofte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord ! fijn om te horen dat jij met jou puber er hetzelfde over denkt als ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Héél normaal zo jij handelt! Wees er maar trots op dat je consequent kunt zijn en blijven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus+

Andere antwoorden (10)

Ik ben zelf een eigenwijze puber hahahaha, en opzich is de bovenstaande regel die je hebt ingesteld voor een 13 jarige normaal. Zo hoort het. Een 13-jarige moet niet tot 23:00 door blijven gaan. Ik zeg maar zo. Morgen weer een dag :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eigenwijze maar wel verstandige puber ! bedankt voor je antwoord.
Nee zeg je bent echt niet ouderwets, morgen moet hij gewoon naar school.
Je zou er misschien 10.00u. van kunnen maken maanr dan is het zeker licht uit en slapen.
Mijn dochters zijn nu wat ouder maar ik geloof niet dat de bedtijden veel veranderd zijn.
Ik hoor nog wel eens de verhalen van vriendinnen en die denken net als jij.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat ik wel een keer heb gedaan is de ouders van hun vriendinnen bellen om te horen wat hun bedtijden waren en toen bleek dat mijn dochters het flink overdreven hadden, moet jij ook maar doen bij de ouders van zijn vrienden,op die leeftijd plakken ze er graag wat overdreven toestanden bij. Ook zijn vrienden kunnen stoer doen en de tijd wat aandikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In "jouw tijd"mochten vrienden en klasgenoten ook meer dan jij, als je je ouders wilde overtuigen. Hoe vaak was dat echt waar?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry ! maar nee klopt niet ,ik mocht altijd veel meer dan andere kinderen .
Misschien een compromis? Wellicht is 22:00 een betere tijd, maar ook niet later dan dat. Het kind moet wel een ritme opbouwen en hier zal het zijn leven lang pofijt van hebben.

Dat andere ouders slap gedrag vertonen en kinderen tot in de vroege uurtjes laten gamen of verschrikkelijk laat MSN gesprekken laten voeren, moet geen reden zijn dat jij het ook maar doet.

Maar waarom ik een compromis aandraag, is omdat ik daar een groot voorstander van ben. Pubers zoeken nu eenmaal de grenzen op en daar hoef je ook niet zwart wit in te zijn, zolang je uit kan leggen waarom en hij begrijpt dat je hem niet gewoon pest of dwars wilt zitten, bouw je een goede verstandhouding met je kind op. Het is slechts een halfuurtje meer en een opstandige tiener minder. Mijn punt is, zit hem niet onnodig dwars en vind een compromis, wellicht kan je met hem afspreken dat dit alleen bij goed gedrag is en dat bij schending van de huisregels, dit elke keer met 30 minuten teruggeschroeft wordt. Discipline is key, understanding is golden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie ,ook ik ben een voorstander om altijd een middenweg te zoeken en om altijd in gesprek te blijven op een normale manier,ik begrijp hem ook volkomen en voor mij is het compromie dat ik op Vrijdag en zaterdag er niet moeilijk over zal doen ,maar door de week wil ik het gewoon niet hebben dat gemsn zo laat in de avond.
Wij doen hetzelfde met onze puber van 13. We krijgen weinig commentaar maar onze puber gaat vaak veel later slapen zonder dat wij dat merken.
We laten haar dat op haar kamer verder zelf uitzoeken.
Gelukkig gaat ze meestal boeken lezen. Een enkele keer zeggen we er iets van, als ze een repetitie heeft ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dertien jarige moet echt niet (veel) later dan 21:30 op bed. Daar heb je volkomen gelijk in en je bent helemaal niet ouderwets. Je bent reëel. Je moet een kind niet op bed sturen om 23:00, dat is absurd. Iemand van 13 jaar heeft waarschijnlijk nog niet de mogelijkheid om de juiste beslissingen te nemen en dus zal hij of zij zo laat mogelijk op bed willen gaan omdat dat op dat moment het beste voor hem of haar uit komt. De volgende dag is hij of zij echter moe, komt slecht uit bed en prestaties op school gaan zelfs achteruit. Uiteindelijk zal het ook niet goed zijn voor dat kind, hij moet er immers altijd weer op tijd uit voor school, dat wil dus zeggen dat hij/zij niet kan zeggen dat ie maar wat later uit bed gaat om zo voldoende slaap te krijgen. Slaap te kort krijg je dan. Dat is niet een gezonde opvoeding voor je kunt. Indien je kind een zeer zelfstandig kind is, of eventueel een jaar (of eerder 3) ouder is en laat merken dat hij/zij weet wat goed voor hem of haar is, dan kun je uiteindelijk wel hem/haar de keuze geven tot volledige vrijheid van slaaptijden. Dit vind ik reëel. Je merkt uiteindelijk wel wat het beste is voor hem/haar.
Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is om hem/haar een week of 2 totale bedtijd-vrijheid kunnen geven. De eerste paar keren dat hij/zij tot 23:00 door zal gaan zal het nog leuk zijn. maar de dagen erna zal hij/zij steeds slechter uit bed komen, minder vrolijk op school zijn en zelf waarschijnlijk wel anders willen en dus de zelfstandige keuze ondernemen om eerder op bed te gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen van 13 na 21:30 nog online moeten komen. Bij mij is dat wel het geval, maar mijn leeftijd is ook wat anders en ik heb vakantie. Het lijkt me waarschijnlijker dat deze contactpersonen van 18:00-19:00 uur al online zijn en je puber gewoon (wat ik vanuit zijn/haar opzicht begrijpelijk vind) verder wilt praten omdat hij/zij het leuk of interessant vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens hem mogen al zijn vrienden dat.
Misschien handig om eens met die ouders van "al zijn vrienden" te praten. Want die zeggen waarschijnlijk hetzelfde tegen hun ouders.

Een kind van 13 heeft 9 uur slaap nodig.

En 's avonds zo laat op die laptop, zonder enig
idee waar hij dan mee bezig is?
Ik zou het niet aandurven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof niet wat zij/hij zegt, je doet het prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken je probleem heel goed! Zelf vind ik ook dat hooguit 22:00 een prima bedtijd is voor kinderen van die leeftijd. Mijn vrouw vind echter 23:00 ook prima. Dat geeft nog wel eens discussies in ons gezin.
Wat ik wel merk is dat het heel erg ligt aan het kind zelf of die er wel of niet tegen kan om laat te gaan slapen. Bij ons kan de oudste (14) het af met een nachtrust van 6 a 7 uur, en als hij dus om 22:00 zou gaan slapen is hij letterlijk om 4 uur al klaar wakker. Die mag van ons dus wat later gaan slapen (overigens vinden we dan wel dat om uiterlijk 22:30 het gamen en msn-en moet stoppen). De jongste (die is 12) is een avondmens, en wil dus wel laat gaan slapen, maar die heeft meer nachtrust nodig. Hij is dan ook behoorlijk kortaf en chagrijnig als hij te laat gaat slapen, zeker als het een paar dagen achter elkaar is. Met hem hebben we de afspraak dat hij door de weeks om 22:00 gaat slapen en in het weekend langer op mag blijven omdat hij toch kan uitslapen.
Overigens is het vaak zo dat ik zelf al rond 22:30 in bed lig en dus de kinderen langer wakker zijn dan ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.00 is inderdaad wat laat, eerder geschikt voor iemand van 15jaar of ouder. 22.00 is wel goed, als hij dan tot 7 uur slaapt, dan slaapt hij 9 uur en dat is voldoende.