Oplaten blijven of toch maar naar bed doen?

ouderjaarsavond krijgen wij vrienden over de vloer, heel gezellig maar zij willen de kinderen ophouden.
de 2 jongste zijn bijna 4.

ik was vanplan om onze dochter (4) optijd naar bed te doen en haar rond 11 uur wakker te maken.
dan doen we de laaste 2 jaar zo.

nu wil het geval dat m`n vriendin vind dat ik haar wakker moet houden, kunnen ze lekker samen spelen.
maar ik vraag me af of ik mijn dochter daar wel een plezier mee doe!

en nu zit ik dus in dubio,
oplaten blijven of toch maar naar bed doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

omdat je vriendin 't wil? Ben je mal. Jij bent de moeder van jouw kind en dus jouw regels. Dat jouw vriendin zo bedenkt is prima voor haar maar jij kent jouw kind 't beste. Pff zouden mijn vriendinnen eens mee aan komen zetten. Nee hoor gewoon doen zoals jij 't wilt. Trouwens... Als je d'r wel even laat slapen heeft ze er meer aan als rekken en van ellende om half 12 naar bed brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Maak een leuke afspraak... Ze mogen zo lang opblijven ALS ze rechtop blijven, zitten of staan... Gaan ze plat dan moeten ze plat...

Heel leuk... Mijn zoontje viel van zijn kruk in slaap, letterlijk van de kruk met de duim in de mond, pats zomaar van de kruk in slaap en bleef slapen... We hebben hem in bed moeten dragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar bed doen, dat zijn ze ook al gewend. Vroeger moest ik ook altijd even naar bed en werd ik dan vanaf een uur of elf wakker gemaakt. Vervolgens mocht ik dan zolang als ik wou opblijven, uur of 3 ofzo was dat dan meestal. Dan was iedereen uitgeknald met vuurwerk en was het lekkers op. :-) Dus dan had ik alweer uuuren plezier gehad!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat jij zelf het best weet wat goed is voor je kinderen... Natuurlijk is het leuk om samen te spelen, maar tot 12 uur is echt heel erg lang voor jonge kinderen. Het zou niet leuk zijn als ze oververmoeid raakt en de rest van de avond huilend en lastig doorbrengt.
Je zou kunnen kijken tot hoelaat het gaat, en als ze moe wordt alsnog een uurtje te laten slapen...
Je moet haar in ieder geval niet ophouden omdat je vriendin dit zo leuk en gezellig vind. Haar kinderen zouden ook prima even naar bed kunnen gaan (paar uurtjes in jullie bed ofzo, zo ging het bij ons altijd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, 4 jaar is wel erg jong nog. Bij elkaar mogen slapen is vaak al een feest voor die kleintjes, dus lekker even op beden na 11uur er weer uit, zodat ze nog kunnen genieten van het vuurwerk, zonder oververmoeid te zijn
Ik bedoel het niet gemeen tegenover jouw vriendin, maar stort een kind niet van (nog niet eens) vier niet hélemaal om als hij/zij tot twaalf uur (en dus nog wat langer) wakker moet blijven? Ik denk dat ik pas rond mijn negende/tiende op mocht blijven en dat was al heel wat. Om tien uur zat ik dan al te knikkebollen.
Daarnaast denk ik ook niet dat de kinderen erg te genieten zullen zijn. Ik heb een nichtje van 3 1/2, en als zij te moe wordt wordt ze heel vervelend. Op een gegeven moment moeten kinderen gewoon naar bed. Daarnaast is het juist leuk om wakker te worden, te weten dat er iets heeel spannends gaat gebeuren (vuurwerk!). Ik vond dat altijd fantastisch.
En misschien is dit een beetje vergezocht, maar als kinderen vanaf hun derde/vierde levensjaar al op mogen blijven tot twaalf uur, al is het natuurlijk maar één keer per jaar, kan dat misschien in de pubertijd effect hebben op het laat naar bed gaan/thuiskomen van bijv. een feestje. Dan is die twaalf uur namelijk al zo lang 'normaal' (ja maar ik mocht op mijn viéérde al tot twaalf uur, dus ik mag dan nu toch wel om één uur naar huis?).
Hmm, ja, ik denk dat dat wel een beetje vergezocht is, maar toch.

M.a.w. ik vind het geen goed idee, maar het is natuurlijk jouw eigen keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ze nog lekker even spelen, ze houden dat echt niet zo lang vol. Op gegeven moment willen ze slapen en leg ze dan in bed. Als het tegen twaalf uur loopt kun je ze even wakker maken en vaak willen ze gewoon weer doorslapen.
Dit geldt niet voor alle kinderen, want er zijn erbij die dan klaarwakker zijn en laat die dan gezellig meevieren.
14 jaar geleden
Ik zou ze gewoon in bed stoppen, sámen met die van je vriendin (zij is bij jou te gast dus heeft jouw regels te respecteren). Om half twaalf kun je ze er evt. uithalen om naar het vuurwerk te kijken en vervolgens een uur later er weer in. In de regel hebben kleine kinderen er heel veel moeite mee om zo uit hun slaapritme gehaald/gehouden te worden en duurt het vele dagen (van chagerijnigheid) voor ze weer een beetje in hun normale doen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad chagrijnig, ouders zijn moe kunnen minder hebben en oh wat is dan soms gezellig in huis +
ik zou ze eerst even naar bed doen, mischien ietsje later dan normaal maar zeker niet helemaal laten opblijven.
je hebt grote kans dat ze het dan helemaal niet volhoudt en dat ze alleen maar vervelend word, of dat ze als het bijna 12 uur is echt niet meer kan en dan heeft ze er niks aan om het vuurwerk te zien enzo
ik zou in ieder geval zorgen dat ze even 2 uurtjes slaapt

Toegevoegd na 2 minuten:
toen mijn nichtjes die leeftijd hadden maakten we ze altijd even voor 12 uur wakker voor het vuurwek en daarna gingen ze ook makkelijk weer slapen
14 jaar geleden
Ik zou je eigen gevoel volgen. Zo jong als deze zijn houden ze dit nooit vol, en als ze om half 11 in slaap vallen op de bank krijg je ze bijna niet meer wakker rond half 12.

De volgende dag ben je zelf ook moe en de kinderen zijn uit hun humeur en vallen ze overdag in slaap en zijn ze helemaal uit hun ritme.

En wat vrienden daarvan vinden moeten ze zelf weten. Als die de volgende dagen met een kind willen zitten wat jengelig is door hun eigen toe doen is dat prima.

Die van ons hebben wij ook altijd naar bed gebracht en heeft dit nooit als erg ervaren want hij was gewoon toe aan een slaapje.

En bij het wakker maken kwam hij uit zijn bedje, met lekkere rode zachte slaapwangen, aangekleed lekker bij laten komen en toen sterretjes afsteken, en daara weer lekker slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies zo hebben wij het ook altijd gedaan.+
Ik zou gewoon jouw manier volgen. Als ze 4 zijn vinden ze opblijven nog niet zo heel spannend tenzij er grote broers en zussen zijn die dat wel al mogen. Het is een hele lang ruk voor zo'n kleintje tot 00.00 uur. Ik ging vroeger ook altijd naar bed tussendoor en eerlijk gezegd zou ik soms wel eens willen dat ik dat nog mocht! ;-)

Blijft het feit dat je vriendin kan tegenwerpen dat dat neit leuk is voor haar kleine. In dat geval sta jij volledig in je recht te doen wat jij wilt want jij kent jouw kind het beste en weet hoe het reageert op een slaap tekort. Wellicht kunnen jullie tot een compromis komen. Wat later er in, wat eerder er uit?

Het is voor de kinderen ook niet leuk als ze meteen na 00.00 weer hun bed inmoeten hetzij omdat ze intussen omrollen van de slaap of omdat je vriendin vindt dat eht dan wel moet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder kind is anders. Ik ken kinderen die bij elk feestje tot 03:00 opblijven (en de volgende dag lang slapen) en kinderen die om 22:00 al helemaal doodmoe en heeel vervelend worden. Te combineren wordt lastig. Ik zou een ze wel langer laten opblijven (zodat het speciaal is), maar dan wel alle kinderen 21:00 ofzo in bed stoppen om ze om 23:30 weer wakker te maken.

Als kind moest ik ook altijd naar bed, maar zat dan uren op de trap om te luisteren wat het bezoek deed.... totdat ik betrapt werd en dan alsnog naar bed moest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gewoon jou eigen manier volgen. Even lekker laten slapen, hebben jullie een gezellige avond voor jullie zelf (tenzij je vriendin de kinderen persé op wil houden) Als de kinderen te lang opblijven heb je kans dat ze chaggie worden en dat wil je ook niet op zo'n avond. 4 is ook wel erg jong om ze zo lang wakker te houden. Tegen 11 uur eruit ff vuurwerk kijken en weer slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je zelf het liefste en denk je dat je kinderen ertoe in staat zijn? Ik kan me voorstellen dat je vriendin het een leuk idee vindt, maar als je er zelf niet achter staat moet je het natuurlijk niet doen alleen om haar een plezier te doen.

In het algemeen is er denk ik niks op tegen om de kinderen op te laten blijven tot ze vanzelf in slaap vallen, want in de praktijk gebeurt dat laatste toch, kun je ze dan alsnog in bed leggen. Maar als je kinderen erg gevoelig zijn voor een verstoord ritme dan kun je ze misschien toch gewoon op de normale tijd in bed leggen, dat weet je zelf het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is haar vierjarige soms haar oudste kind? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze dit zou willen als ze er ervaring mee heeft. Een vierjarige houdt het gewoon niet vol om tot 00.30 (je kunt ze moeilijk naar bed sturen als het vuurwerk net begint) wakker te blijven. De kans is groot dat ze ver voor twaalven al van pure uitputting in slaap vallen, het vuurwerk als ze om 00.00 maar half meemaken, en zich daarna nog dagen niet echt lekker voelen.

Het is op zo'n manier helemaal niet leuk voor ze. Dat dénken de kids van tevoren waarschijnlijk wel (wij dachten op die leeftijd ook dat we bést zolang wakker zouden kunnen blijven), maar daarom zijn jullie de volwassenen die de afweging kunnen maken hoe realistisch dat nou echt is.

Ik weet nog dat mijn ouders mijn broer en mij ooit (niet speciaal met oud&nieuw) een lesje wilden leren toen we weer eens jengelden dat we best langer op konden blijven. Oké, zeiden ze, maar dan *moeten* jullie ook echt even lang opblijven als wij. Het was een nachtmerrie. Uiteindelijk smeekten we of we *alsjeblieft* naar bed mochten, we waren zó moe. Oververmoeidheid is voor een klein kind echt geen grapje.

Het is moeilijk om regels te maken over wanneer een kind van vrienden naar bed moet. Maar je kunt wel beslissen dat je je eigen kind dit niet aandoet. Dat zal best zorgen voor strijd met je dochter, als haar vriendinnetje wel mag opblijven.

Misschien kun je de andere ouders vragen of ze beseffen wat ze veroorzaken. In feite ondermijnen zij jouw ouderlijk gezag op zo'n manier, in *jouw* huis. Het zou redelijk zijn om zich in deze te voegen naar jouw wensen. Uiteindelijk krijgen de kinderen er zeker niets van als ze een paar uur slaap krijgen voor middernacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet er niet te moeilijk over nadenken. Leg in een rustig hoekje een matras en een deken neer. Wanneer ze moe worden kunnen ze daar in gaan liggen. Het is al een spannende avond ivm vuurwerk etc, dus van slag zijn ze al.
Die van mij is 6 en zo doe ik het al 3 jaar. Als hij moe is gaat hij liggen en maak ik hem alsnog wakker om 12 uur. Zo hebben ze ook het gevoel dat er geen uitzondering word gemaakt.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft je vriendin, kinderen.?
Jij hebt een regel die goed bevalt, dus gewoon doen.
Wat te doen met het advies van je vriendin, "het ene oor in en het andere oor uit." !!!!
Fijne feestdagen gewenst.

Toegevoegd na 4 minuten:
Heb je vraag niet goed gelezen, Sorry.
Je eigen lijn volgen, maar zou in dit geval toch met je vriendin rond de tafel gaan zitten.
Of samen een lijn trekken en ze allen in bed leggen en jullie een leuke avond of ieder apart vieren.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen willen structuur. Dat je heel af en toe is een uitzondering maakt : geen probleem.Maar waarom absoluut kinderen van 4 betrekken in een vrij banaal rumoerig en opgefokt feest waar alleen de jaardatum tuimelt op een ander cijfer. Er zijn veel mooier gelegenheden als bv. in de zomer samen naar de sterren kijken tot heel laat , sneeuwvlokken zien dwarrelen in de winter achter het vensterglas, Sinter Klaas horen door de schouwsteen. En mijn mooiste oudejaars was "the day after"nuchter, goedgeluimd en monter wandelen op het strand met een winterzonnetje met frisse uitgeslapen opgewekte kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ze naar bed doen, kinderen van 4 jaar houden het niet zo lang uit, en zo wel, dan worden ze vervelend.
Onze zoon van 10 jaar mag misschien dit jaar opblijven, even kijken hoe het gaat.
Andere jaren ging hij gewoon naar bed, en maakte we hem om 23.30 uur wakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dubio?
Doen wat je zelf het verstandigste vind.
Ieder kind reageerd anders op laat opblijven.
Als jouw manier goed werkt, dan doe je het toch op jouw manier.
Ik zou mijn kinderen er in ieder geval geen plezier mee doen, om ze zo laat op te laten blijven.

Breng desnoods alle kinderen samen om een uur of 19.30 20.00 uur naar boven en zet een leuk tekenfilmpje op.
Dan hebben ze het ook leuk, en komen ze aan hun rust.

Dan kan je ze wakker maken zoals je gewend bent, en wil die kleine van je vriendin dat niet, of je vriendin niet. gewoon beslissen wat jij het beste vind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoeft toch niet te wachten tot 00:00
waarom hou je geen (voor)oud en nieuwtje speciaal voor de kinderen om een uur of 20:30 uur.
volgens mij mag je op 31 dec.voor 00:00 ook vuurwerk afsteken.
Met een beetje mazzel liggen ze hopelijk om 22:00 uur voldaan te pitten.
Heb je zelf ook om 00:00 uur je handen vrij.
allemaal blij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks dubio, jij weet toch wat het beste is voor je kind en gunt je kind dus ook het beste op die avond.

Als het zo'n goede vriendin van je is, moet ze je standpunt toch gewoon begrijpen als je zegt dat jouw kind hier geen zin in heeft en lekker vooraf een dutje wil doen. Ieder kind is anders dat weet iedere moeder (en niet moeder). Ik zelf kan maar met moeite mijn ogen open houden tot 00.00 uur, laat staan zo'n klein mensje wat doodvermoeid is voordat het spektakel losbreekt.

Gewoon lekker je mening zeggen en doen wat jou het beste lijkt, valt het niet in goede aarde, zijn het niet zo'n beste vrienden dan het lijken. Veel plezier en hopelijk heb je een fijne Oud en Nieuw met uitgeslapen kinderen die ook veel plezier beleven aan deze avond en/of nacht.