Een kind krijgt van ouders Concerta: (jongen 11jaar)Wat kan ik doen?

Ik kan een gezin waarvan 1 kind volgens moeder ADHD heeft. Maar dat helemaal niet heeft naar mijn mening.
Dit kind heeft vanaf zijn 7de tot aan zijn 10de al die jaren 21 kilo gewogen. Door het toe dienen van Ritalin.
Je kon gewoon zien dat het lichaampje wilde groeien maar er was niks om te groeien. NU geeft de moeder hem inmiddels Concerta. En het is een lopend lijk aan het worden. Een kind waar je nauwelijks wat aan heb. Precies wat deze ouders nodig hebben. Lekker rustig.
Ik heb hem de afgelopen vakantie als logee gehad.
En is gegaan van 28 kilo naar 35 kilo in 3 maanden tijd.
Hij zag er goed uit en kon weer goed nadenken.
Je zag dat zijn lichaam ging groeien zoals dat hoort.
Ik zie hem soms en heb even gecontroleerd.
September woog hij weer 33 kilo.
Oktober weer 32.7
Begin november 31,3
En 21 november 30.2
Hij ziet er niet uit. En ja kan gewoon zien dat zijn lever en nieren falen door een viese gele kleur over zijn lichaam.
Hij is ook suf en nauwelijks aanwezig.

De ouders zijn uit de ouderlijke macht gezet.
En hebben een voogd die waarschijnlijk blinddoeken om heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als het kind jou vertrouwd en wel vaker bij jou is dan zou ik je adviseren er vooral niet zelf tussen te gaan zitten, dan bestaat de kans dat het vertrouwen in jou verdwijnt en/of dat het kind tegen jou opgezet gaat worden.

Als je niet weet wie de voogd is dan zou ik zeggen maak melding bij jeugdzorg/kinderbescherming. Doe dit goed onderbouwd met je bovenstaande verhaal en eventueel andere voorbeelden. Eventueel kun je voor die tijd nog met je eigen huisarts overleggen.

Maar ga alleen tot actie over als je er echt van overtuigd bent dat er iets aan de hand is, jouw verhaal is voor mij duidelijk maar ik heb in mijn directe omgeving veel ellende gezien door onterechte meldingen van kindermishandeling waardoor uiteindelijk het kind als ook de ouders beschadigd zijn. Echter aan gezien je aangeeft dat de ouders al uit de ouderlijke macht zijn gezet denk ik dat het bij jou wel goed zit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je zou eens een goed gesprek met die voogd kunnen hebben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, lijkt mij het meest verstandige om te doen.
Uiteraard is er een reden om het kind uit de ouderlijke macht te zetten, dus is er waarschijnlijk genoeg om met de voogd over te praten. Als jij aangeeft dat je meer informatie hebt dan zal een voogd naar je luisteren. Je kunt ook de Kinderbescherming bellen met je opmerkingen, zij zullen dan kontakt zoeken met de voogd.

Ik zou hoe dan ook de Kinderbescherming en/of Jeugdzorg inschakelen, zij kennen de juiste wegen hiervoor.

Uiteindelijk is dit weer een erg triest verhaal, sterkte ermee, want ook al sta je aan d zijlijn, het is echt niet leuk om zoiets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voogd word meestal toegewezen door de kinderbescherming toch? ik ga er dan ook vanuit dat de kinderbescherming al lang op de hoogte is..
Ik zal wel weer te kort door de bocht zijn;-)
Jij een dikke +1 in ieder geval..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt wat je zegt, maar misschien dat ze het achteliggende verhaal niet kennen. Bijvoorbeeld van dat logeren en op dat moment aankomen van het kindje.
Mega triest dit verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad..
Onze zoon krijgt ook concerta. Hij heeft dat pas gekregen na een behoorlijk strenge `screening`. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zomaar concerta krijgt. Ik vrees dat er toch wel hele ernstige fouten zijn gemaakt met de beoordeling. Als buienstaander kan je daar helaas weinig aan doen. Het enige dat je zou kunnen doen is via je eigen huisarts proberen om contact te krijgen met zijn huisarts en specialisten. Zoals ik het lees is het heel ernstig, dus probeer zo snel mogelijk een second opinion te krijgen over zijn concertagebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt allemaal heel heftig. Toch vraag ik me af hoe de ouders aan de ritalin en later aan de concerta komen. Vooral concerta is gruwelijk duur en wordt niet zomaar verstrekt. Vooraf wordt er flink onderzocht of therapie met deze medicatie wel de juiste weg is. Ik begrijp dat jij je zorgen maakt. Zou ik ook doen. Het pad dat je het beste kunt volgen:
Eerst de optie van Sharona proberen. Neem contact op met de voogd. Dat is de weg.
Als je geen gehoor krijgt, of je wordt niet serieus genomen, neem dan contact op met een vertrouwensarts of met het meldpunt kindermishandeling. Beter tevergeefs gemeld dan te laat gemeld.
Ik wens jou heel veel sterkte en wijsheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bureau Jeugdzorg in de woonplaats van het kind zou moeten weten wie de voogd is. Ik zou eerst een gesprek proberen te regelen met bureau Jeugdzorg en je verhaal doen en dan kijken of zij er iets mee kunnen doen of dat zei de voogd hierop kunnen aanspreken. Voogden hebben het heel druk en zullen zich vaak richten op de voor hun belangrijkere gevallen maar voor jou is dit kind belangrijk dus heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bellen met het AMK (advies en meldpunt kindermishandeling)! Dit kan ook anoniem, zei kunnen je informatie en advies geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kind woont dus nog wel bij zijn ouders?
Heb je de ouders gevraagd wat hun visie hierover is?
Uit jouw verhaal kan ik opmaken dat ze het wel lekker makkelijk vinden zo.
Je kan je bezorgdheid uitten omtrent zijn gelaatskleur.
En adviseren om een second opinion aan te vragen.

Ook al heeft een kind een voogd, deze voogd kan ook dingen over het hoofd zien.
Je zou navraag kunnen doen bij bureau jeugdzorg, en je bezorgdheid kunnen uitspreken.