mijn dochter van 9 maanden domineert het hele huis, hoe kan ik hiermee omgaan ?

Ze heeft geen specifieke gedrags ziekte,
maar ze gilt en gromt steeds, doet alleen wat ze zelf wil.
Als zij toevallig ook wil wat wij van haar willen, dan werkt ze wel mee.
Eten bijvoorbeeld; ze neemt geen hapjes van ons, maar wil alleen zelf eten. dit wordt natuurlijk een rommeltje.
Mijn vriendin gaat er erg in mee, maar is zelf ook vaak gefrustreerd dat ze niet even rustig iets kan doen, want onze dochter wil de volledige aandacht, altijd en overal.
Ik hou heel erg van haar, maar ik ben bang dat ze in de toekomst echt een trutje gaat worden;
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan ?
Is er een soort gedragskundige hiervoor ? ze is pas 9 maanden maarja ze leert wel alles nu.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijke regels stellen. En ook daar aan vast houden. Hoe moeilijk het ook is. Wil je niet eten .. Dan niet. Je krijgt vanzelf honger.
Ze is zo, omdat ze daartoe de ruimte krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tip;
Negatieve aandacht is ook aandacht!
En aandacht is wat ze wil
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben jullie geen voorbeelden in je omgeving. Bv broers en zussen met kleine kinderen, buren of hulp van oma en opa.
Vaak zijn er ook inloop uurtjes in buurthuizen voor jonge ouders, vraag hier eens na bij het consultatiebureau.
Er zit bij kinderen geen gebruiksaanwijzing. Het is normaal dat je tijdens de opvoeding tegen problemen aanloopt, het is fijn als je dan bij een vertrouwd iemand terecht kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo ze is 9 mnd. Ze kan op een andere manier niet kenbaar maken wat ze wil. Het kan heel vervelend zijn maar het blijft een baby.
En met dat eten. Misschien moet je haar gewoon met haar handen laten eten. Wat is er mis met viezigheid. Ze moet eten voelen, ruiken en ervaren. Als ze maar zo ingeschept word dat zou je het zelf ook niet willen. Fijn juist dat ze kan aangeven dat ze het liever zelf doet.
Netjes met een vork eten komt later wel. En een doekje over tafel, en de grond en het is wer schoon. En je hebt toch ook wel een wasmachine?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als alleen het eten het probleem zou zijn, Sereph,
dan zou je gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat eten is ook wat hij als voorbeeld noemt, dus ik ga daarop in.
Nee is bij mij ook echt nee. Maar je moet niet alles nee vinden.
Een kind heeft ruimte nodig om te ontdekken. Zolang ze nog niet kan praten en kenbaar kan maken zal ze het op andere manieren moeten proberen. En het is hoe je als ouder daarmee omgaat.
Zie je het als een lastig issue of probeer je het door de ogen van het kind te bekijken. En geniet ervan. Dan zie je ook beter waar de grenzen liggen, en wat echt wel en echt niet kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sereph, opzich heb je gelijk; met het eten dan. Tuurlijk, super als ze zelfstandig kan eten.
Maarrrrr.... ze eet mischien 2 boontjes en thats it.. Maar voor de rest "hulk"-brult ze de hele dag alles en iedereen bij elkaar; bijvoorbeeld als zou kunnen spelen.
We willen graag dat ze zelf even gaat spelen, maar dat gaat gewoon niet, als we een stap uit te kamer doen....
en als ze iets pakt wat niet mag, wil ze enkel nog dat ding wat niet mag en gaat ze gewoon huilen en krijsen. Kijk tuurlijk is ze 9 maanden, maarja wanneer is dan het gouden moment om in te grijpen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eten is een belangrijk machtmiddel, ze heeft door dat jullie willen dat ze eet. Maar er gebeurt echt niks als ze maar 2 boontjes eet. Wanneer ze zelf op een bordje kan kiezen wat ze kan pakken. Stukje aardappel, vleesje, boontje, dat is voor haar uitdaging en zal ze zich comfortabeler voelen. En ga maar juichen als ze lekker zit te peuzelen of applaudisseer. Niks is overdreven. Maar een positieve sfeer werkt beter dan: nee mag niet En dit gaat dan over eten.
Mijn dochter heeft ook een periode gehad dat ze niet wilde dat ik even wegliep. Nou blijkbaar heeft ze dan het vertrouwen nodig dat mama er is. Wat je wel moet aanleren is dat ze niet constant de aandacht nodig heeft. Probeer dan gewoon bij haar te gaan zitten en een boek gaan lezen oid. En voldoende uitdagend speelgoed in de box. Niet teveel op haar reageren. En als ze goed aan het spelen is geef maar een complimentje.
Kruipt ze? Als ze dat nog niet doet kan het zijn dat ze meer wil dan ze kan. Dat kan ook heel veel frustratie oproepen. Zodra ze dan kruipt zal ze zich ook beter zelf kunnen vermaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spelen kunnen kinderen niet uit zichzelf, ook dat moeten ze leren. Je hebt er de redt van haar kindertijd baadt bij als je haar nu leert spelen.
Dat die je door veel samen te spelen,.samen een toren bouwen, samen met een bal spelen en dan dingen voordoen en haar de kans geven het na te doen.
Dat huilen als je weggaat komt omdat een kind van 9 maanden nog niet vertrouwd op wat wij wel als vanzelfsprekend beschouwen, namelijk dat jullie weer terug komen. Dat snapt ze gewoon nog niet. Dit kan je met haar oefenen, doe veel kiekeboe spelletjes. Leg een theedoek over je hoofd en gezicht en trek die ineens weg. Snap je de link met het uit de kamer lopen.
Lees eens wat boeken over opvoeden, ga naar de bieb en vraag naar bv 'oei ik groei'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder ben ik benieuwd hoe je weet dat ze geen specifieke gedragstoornis heeft ze is maar 9 mnden...
Niet dat ik er vanuit ga dat ze dat wel heeft maar lijkt me een beetje te jong om dat uit te sluiten.

Antwoorden (7)

Jouw vriendin gaat er erg in mee.
En jijzelf?

Ik heb het gevoel dat het probleem ligt bij het stellen van grenzen.
Een kind van 9 maanden is heel erg druk met van alles leren, ontdekken, uitvinden.
Daarbij moet het kind heel duidelijk en heel duidelijk en vooral heel duidelijk begeleid worden.
Nee is nee.
Kinderen die op die leeftijd altijd en overal de volledige aandacht willen en dat ook krijgen, leren dus niet dat er grenzen zijn.
Wat ze vooral leren is, dat negatieve aandacht ook aandacht is. En aandacht is wat ze willen. Hoe frustrerend dan ook.

CITAAT
Ouders die zelf weinig hebben gehad in hun jeugd, vooral op emotioneel gebied, geven vaak toe aan hun kind. Vanuit een gevoel van gemak. Ze kiezen de weg van de minste weerstand en gaan conflicten uit de weg. Over-toegevende ouders kunnen een gevoel krijgen zelf nog zo veel te moeten inhalen. Van daaruit geven zij hun kind veel. Te veel snoep, te veel speelgoed en spulletjes, maar te weinig grenzen!!
Ze weten niet wanneer het genoeg is.
Ook zijn er ouders die moeite hebben met de gevoelens van hun kind. Gevoelens als Jaloezie, onrust en angst daar kunnen ze niet tegen. Bang voor de boosheid geven ze vaak toe en stellen geen grenzen aan het gedrag van hun kind.

Uit deze bron:

http://babyenpeutertips.wordpress.com/category/tot-9-maanden/

Hierna kun je lezen in welke situaties je niet anders kunt dan nee zeggen en hoe je nee zeggen op de juiste manier kunt toepassen.
http://www.dievanmij.nl/dreumes/opvoeding/Nee-zeggen-tegen-je-dreumes.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie heeft hier opvoeding nodig ?
Als u telkens haar zin geeft zal ze ook telkens haar zin willen krijgen, denk daar eens over na.
U moet haar opvoeden en dus haar sturen, dat kan alleen door constant "alle beide" hetzelfde te doen.
Een kind is en blijft een kind en moet kunnen spelen en ontdekken maar er zijn momenten dat het iets moet bijleren.
Versta mij niet verkeerd, ik hou zeer veel van kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind van 9 maanden is nog een baby.
Baby's domineren, omdat ze niet anders kunnen. Het enige dat ze kunnen is schreeuwen/huilen als ze iets willen, omdat praten nog niet mogelijk is. Ze weten niet beter, dan dat de wereld om hun draait, dus eisen ze de volledige aandacht. Maar ze eisen niet met opzet: ze kunnen niet anders.
De ouders zijn er om hun kind te helpen/begeleiden, stapje voor stapje, naar volwassenheid toe.

Ze gilt en gromt, omdat ze daarmee jullie aandacht krijgt. Dat hebben jullie toegestaan.
Ze wil geen hapjes van jullie, omdat jullie haar dat hebben toegestaan.
Ze domineert jullie, omdat jullie dat toestaan....
Met andere woorden: het ligt niet aan haar, maar aan jullie.
Klinkt misschien heel hard, maar jullie zijn de verantwoordelijk volwassenen, die een kindje van 9 maanden kennelijk niet aankunnen... (ze domineert het hele huis....9 maanden....)
Het IS ook niet simpel, opvoeden. Je krijgt er bij de bevalling geen gebruiksaanwijzing bij ;-)

Er zijn vast gedragsdeskundigen, die jullie kunnen helpen bij het begeleiden van jullie dochter.
Je schrijft: "Mijn vriendin gaat er erg in mee". Dan heb ik het idee, dat jij dat minder doet? En dat betekent waarschijnlijk, dat jullie niet 1 lijn trekken in jullie opvoeding.
Misschien is het om te beginnen verstandig saampjes te praten over jullie ideeën over de opvoeding. Wat kan wel en wat kan niet. Als je samen duidelijkheid hebt, dan is die gedragsdeskundige misschien niet eens meer nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ En mocht het toch niet lukken dan kan vraagsteller hieronder terecht. Voor vragen over de opvoeding kunt u naar het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in uw gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Maria voor toevoeging en +.
Ook dank aan andere +sers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi gezegd +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ wellicht een toevoeging van mijn kant: behalve het feit dat baby's niet anders kunnen is het wellicht mogelijk dat er een noodzaak toe bestaat. Het eerste begin van verbreking van de symbiose moeder/kind begint een feit te worden. Naarmate deze breuk door het kind sterker wordt ingezet dan lijkt het alsof daar twee krachten aan het werk zijn: 1. de ontwikkeling van het kind (waarom zo krachtig?) en 2. een wellicht krampachtige houding van de ouders om dit te voorkomen (angst?).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je toevoeging en +
Het is o zo moeilijk...maar als ze dreint of gilt......haar geen aandacht geven en allebei de andere kant opkijken.
Als ze lief is...dan ook leuk doen en haar aanhalen.
Maar..is moeilijk en werkt alleen als je het echt volhoudt...samen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de 'oei ik groei' filosofie behoort veel gedrag bij de welbekende sprongetjes. Rond deze leeftijd beginnen ze met het uittesten van hun grenzen en leggen daarbij hun willetje op. Vooral als jouw kindje al een sterke wil heeft, dan krijg je er nog een dosis bij. Blijf consequent, probeer te begrijpen in welke fase je dochter zit. Je bent bang dat ze een tutje wordt, vanuit deze angst zou je misschien meer schappelijk en toegeeflijk zijn. Ben je bang dat jullie haar gewennen of verwennen? Als ze alle aandacht vraagt kunnen jullie misschien vaker haar speelgoed afwisselen? als één van jullie gaat koken, zet haar in de kinderstoel in de keuken want kijken is leuk! Meedoen is nog leuker met een pan, een deksel of ander veilig keukengerei. Misschien kan ze in haar hoofdje momenteel meer dan in haar lijfje kan en heeft ze behoefte aan meer uitdaging met het speelgoed dat ze heeft. Maar wees niet bang voor je dochter want hoe jong ze ook zijn, ze krijgen uiteindelijk feilloos in de gaten hoe ze je uit kunnen spelen en zullen dat ook doen. Nee is nee en ja is ja. Betekent dat een huilpartij of woedeaanval op deze leeftijd, schenk er dan geen aandacht aan en negeer het. Voor baby's is geen taal zo duidelijk als lichaamstaal en door middel van jullie eigen gedrag zal ze heel snel in de gaten krijgen dat jullie niet gemakkelijk te manipuleren zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kindjes van 9 maanden zijn nog BABIETJES, ook al kunnen ze al het een en ander al zelf, het zijn en blijven babietjes.

Eten: geef haar zelf een lepel, laat haar lepelen, en geef haar met een andere babylepel haar eten. Laat haar lekker denken dat ze het zelf doet ;).

Brood: maak het klein, geef haar een stukje als ze er naar wijst of een derglelijk geluid maakt, of als je merkt dat haar mond leeg is. Het is overigens heel normaal dat het eerst "dood" moet, en dat ze het zelf willen eten, en als ze niet zo goed wil eten, lekker laten gaan, de volgende keer heeft ze meer honger en eet ze echt wel.

Als ze iets doet wat niet mag: NEE IS NEE. En niet iets anders, anders leert ze dat NEE ook kan veranderen in JA en je geeft zelf al aan dat dat niet goed is.

Als je vriendin er zo moe van wordt van dat aandacht vragen, dan zet je haar in de box, en gaat je eigen dingen doen, en als je langsloopt dan geef je haar aandacht. Ze moet ook leren om zelfstandig te spelen, iets wat heel belangrijk is op die leeftijd. Raar advies misschien maar werkt wel. Zodra het teveel wordt, zet je haar even apart.

Las momenten in dat ze de volle aandacht krijgt. Zelf deed ik dat na haar flesje of na het eten, ging ik met ze (ik heb er drie) kroelen en spelen en kregen ze alle aandacht die ze maar konden krijgen, en dan als ik het zat was, zette ik hen in de box en ging ik even mijn eigen dingen doen, en als ik daarmee klaar was, mochten ze eruit (ik had er een die was het al met 10 maanden zat om in de box te zitten) zodat ik op mijn gemak een oogje in het zeil kon houden, gewoon spelen op het kleed met speelgoed.

Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt, maarhet is wel een uitdaging en een kwestie van consequent blijven!! En inderdaad, dat begint nu al...

Toegevoegd na 2 minuten:
ps, ik bedoelde natuurlijk niet dat je je vriendin in de box moest zetten *schaam*, maar je kleine zodra ze teveel aandacht begint te vragen...

Als je vriendin er zo moe van wordt van dat aandacht vragen, dan zet je haar in de box..

haar = je kleine
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze stimuleren juist het zelf eten op het consultatie bureau, wees blij dat ze eet!

Het is nog een baby, probeer te genieten van je meisje, i.p.v. het te zien als een eigenwijze puber.

Vergeet niet dat je zelf ook een kalf bent geweest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me erg lastig om te genieten van je kind als je kind regelmatig niet te genieten is.