Is de schoot een menselijk lichaamsdeel en zo ja, waar bevindt de schoot zich dan?

Kinderen zitten vaak bij familieleden op schoot, (zie foto's),maar de ene keer houdt men het kind tegen de borst geklemd en een andere keer op de dijbenen.
Is de schoot dan zo omvangrijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha; de schoot is net zo'n mysterieus lichaamsdeel als de hurken :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je lurven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij die eerste foto zit die baby niet op de schoot hoor.
En bij de tweede lijkt de baby toch echt op de bank te zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ElCapitan; het kind zit inderdaad op de bank, maar het kind heeft weer een baby op schoot ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag, maar volgens mij wil je pronken met je kleinkinderen, haha. Overigens schattig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Meike dat zijn zo maar plaatjes, geplukt van Google!
Maar op onze kleinkinderen,waarvan de jongste overigens 13 is en een kop groter dan ik, zijn we wel beretrots!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kop groter nog wel!! nou moolkeesje, daar kan je dus bij op schoot zitten (of het echt een succes is weet ik niet, maar dat is weer een andere vraag) ;-) ploesje voor de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is toch alom bekend, dat Moolkeesjes klein van postuur zijn?
Und.....vielen Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)) hoe het met moolkeesjes zit weet ik niet maar voor koolmeesje gaat dat wel op. hier op mijn balkon zijn ze leuk hoor, erg handig en vindingrijk. de grote kraaiachtigen hebben vaak het nakijken als het om voer i.c.m. met behendigheid gaat. ze zullen wel moeten want ook koolmeesjes krijgen niets in hun schoot geworpen bij mijn weten.

Het beste antwoord

Jazeker is de schoot een menselijk lichaamsdeel: de baarmoeder wordt namelijk ook wel "de schoot" of moederschoot genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoot

Als je het woord gebruikt als "op schoot zitten", dan is dit de hoek tussen de romp en de dijen bij een zittend persoon
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoot_(lichaam)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, wist ik niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Lotte ;-)
En ook de andere plussers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier krijg ik pijn in mijn schoot van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmmmm.... dan denk ik toch, dat het hoog tijd wordt voor een bezoekje aan je gynaecoloog...??? :-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kind op schoot doet meestal niet zo'n pijn, maar een kind UIT je schoot zien te werken..... oef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brrrr..... vertel mij wat: kindlief had het er kennelijk erg naar zijn zin... ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, één keer ploep en het eitje is er uit! Jullie maken er altijd zo'n ingewikkelde zooi van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA moolkeesje weer in de bocht.
zooi wel, ingewikkeld niet m.i. de ploep heb ik overigens gemist. @wendy wees blij!!!
mijn koters hadden het niet naar hun zin. soort van speedwerpen was het.
voor ik het wist viel ik in 2en om het maar even zo te noemen, maar das ook niet prettig voor het kind (verschoven nekwervels met als gevolg KISS syndroom en VEEEEEL ellende)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje: we zijn niet allemaal Moolkeesjes hier hè!
Bij ons moet er een heeeeeel groooooot ei +++ vanalles erbij uitgeworpen worden!!! @Euc: prettig wel allemaal.
Ik ga lekker niks vertellen over mijn baring. Dan durft helemaaaaaaaaaaal niemand meer ;-)

Andere antwoorden (6)

De is schoot is de benaming van een bepaalde houding maar is absoluut geen lichaamsdeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schoot is een benaming bij een zittend persoon van de hoek tussen de romp en de dijen .

"Gaat men bij iemand op schoot zitten, dan zit men feitelijk op de dijen van het zittende persoon in de genoemde hoek."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe rijm je dat dan met de uitdrukking: Het is IN de schoot de goden verborgen?
Dat lijkt me dan weer iets inwendigs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitdrukkingen zijn wel vaker niet letterlijk te nemen, maa rik ken deze niet, maar als ik google vind ik eerder boeken met de naam: UIT de schoot der goden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen zijn, dat hier een ...tsja, hoe noem je dan... beeldvorm??? wordt gebruikt van de baarmoeder....
Dus in danwel uit de schoot der goden: vanuit het verborgene/beschermende van de baarmoeder....
Een schoot bestaat niet, evenals hurken, kladden en lurven. Dit zijn niet bestaande lichaamsdelen. Maar een houding of deel van de lichaam die we met één woord aangeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lurven bestaan wel hoor : http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lurven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dibbus en falie haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja? Hm, laat mij je link eens bestuderen.. hm, okey, een lurf is een ingekeept stukje hout, je kan ieamand bij de lurven krijgen, in de kraag vatten, ruw aantasten, het zijn de belletjes cq lelletjes in de hals van de geit.. En er schijnt volgens wikipedia een prent te bestaan waarover dit gezegd wordt: "Er bestaat een prent, zo te zien uit de tijd van Dickens, waarop een man te zien is die hard wegrent. Hij draagt een hoge hoed met een pandjesjas en die twee slippen daarvan wapperen achter hem aan. Iemand probeert de man te stoppen door hem bij de slippen van zijn jas te pakken: hij probeert hem bij de lurven te grijpen. Lurven staat dus kennelijk ook voor deze slippen van de jas (zoals bij een jacquet of rokkostuum)." Mijn conclusie is, er staat werkelijk helemaal nergens dat een LURF een MENSENLIJKE lichaamsdeel is, alleen dat van een GEIT, en iets van hout.. dus helaas joh
De schoot (of de slip zoals er in delen van Brabant gezegd wordt) is afkomstig van het woord moederschoot (baarmoeder).

Op de schoot zitten wil dan ook niets anders zeggen dat men tegen de buik (baarmoeder) aanzit op de dijbenen.

De tweede foto die je geplaatst hebt is niet op de schoot zitten maar gewoon op de bank naast een persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om de kleuter op de bank, maar wat deze op schoot heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dacht dat het een pop is.
Een schoot is natuurlijk een mechanisch onderdeel van een slot. Met een beetje fantasie kan je dat natuurlijk óók 'spiegelen' op de anatomie van mensen. Waarschijnlijk is dat hierin gebeurd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de schoot is een lichaamsdeel. De schoot bevindt zich bij zittende personen op de dijen, dicht tegen het onderlichaam aan. Vaak als een kindje wil rusten, wordt het ook met het hoofd tegen de borst gedrukt. De schoot is van oudsher een beschermende, geborgen plaats.