Hoe zorg je ervoor dat je een enigs kind niet verwend?

Mijn dochter is enigs kinds en de laatste tijd merk ik dat ze af en toe een brutale opmerking maakt. Ook is ze wel erg makkelijk aangelegd en vindt ze het prima als dingen voor haar gedaan worden. Zelf doen is zo vermoeiend als je 5 bent.
Volgens mij is dit een voorbode van een verwend nest, en als ik ergens een hekel aan heb... Hoe voorkom ik dat dit lieve meisje uitgroeid tot een verwend nest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Veel kinderen zijn tegenwoordig makkelijk, maar daar doen wij ook zelf aan mee. Onder het eten koken dekken wij zelf de tafel, we blijven een boterham smeren, gaat net zo makkelijk en heb je geen rommel. Zijn maar een paar voorbeelden.

Je kan haar leren om te helpen met het eten maken, jij gaat de aardappelen schillen en zij mag ze wassen, ook groente wassen, soms wordt het een kliederboel maar ook daar leren ze van, hoe meer je uit handen neemt hoe minder ze gaan doen. Belonen werkt erg goed d.m.v. complimentjes uitdelen.

Ook heeft ze echt een eigen willetje, haar wereld is groter geworden sinds ze op school zit en wordt daardoor ook mondige. Ze zal het zelf misschien nog helemaal niet in de gaten hebben maar ook hier moet je tegen in gaan. En uitleggen waarom je dit niet wilt.

En ze worden echt niet zo maar een verwend nest van daar ben je zelf ook bij. Maar door duidelijk te zijn voorkom je al veel ellende. En niet belonen met snoep, omdat het zelf dan even makkelijk is.

Als ze haar kamer op moet ruimen en ze zit gewoon te spelen kan het ook nog zijn dat ze het niet kan overzien en een klein beetje hulp van jouw kant en haar aansturen zal ze dit de volgende weer beter kunnen doen. Ook kan je de rollen omdraaien en net doen dat iets jou niet lukt en vraagt of ze kan helpen, en dan een super compliment geven voelt ze zich ontzettend trots en komt misschien de volgende keer spontaan naar je toe kan ik je helpen.

Mijn zoon is nu 12 en lekker aan het puberen, maar betrek hem er overal bij, hij moet de honden uitlaten. Zijn eigen rotzooi opruimen. En vaak hebben we lol want hij wil nog graag helpen met het eten maken. En zeg dan heel stoer als papa thuis komt dat hij het eten heeft gemaakt, en kijken we elkaar glimlachend aan.

Daarom herken ik dit zo goed met 1 kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je je kind geeft waar het om vraagt, dan kun je het niet verwennen...

Maar als het aandacht vraagt en je geeft een lollie, dan helpt het even, maar je krijgt het duizendvoudig terug... Het kind gaat steeds meer vragen om afgewenteld en afgescheept te worden en het raakt verwend... Dus is geen optie...

Geef het kind precies waar het om vraagt en je zult zien dat het nooit verwend wordt en meteen als volwassene opgroeit, vanzelf...

Dat geldt voor elk kind, niet alleen een enigskind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi gezegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, je bedoeld alles geven in emotionele behoefte? Dus als ze een lollie vraagt, of 100 euro? Niet in materialistisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym... Nee precies wat ze vragen... als ze een lollie vragen, geef dan een lollie (als ze dat dan werkelijk nodig hebben) en als ze aandacht vragen, aandacht... En als ze veiligheid vragen, veiligheid... enz enz..
Laat merken dat je niet altijd tijd voor haar hebt; zelf spelen of zelf bedenken wat ze kan spelen is ook prima.
Maak het haar duidelijk als jij met je eigen dingen bezig bent, en kom zelf naar haar toe wanneer jij weer met haar wilt spelen, zodat ze niet het gevoel krijgt 'de baas' te kunnen spelen in huis.

Verder kun je haar simpelweg natuurlijk meer dingen zelf laten doen. Draag haar op de klusjes te doen die je wil dat ze doet en werk desnoods met een beloningssysteem (als je dit of dat doet, kunnen we daarna gaan spelen of krijg je een snoepje).
Als ze je vraagt iets voor haar te doen; zeg het haar als je wilt dat ze het zelf doet en help haar te leren hoe ze dit kan doen. Wees hier streng maar rechtvaardig in; ze is niet de baas in huis en kan haar ouders niet voor haar karretje spannen.

Zeker als ze zegt dat het te vermoeiend voor haar is iets te doen; dan maar niet! Wilt ze haar schoenen niet aantrekken? Dan maar met blote voeten over straat! (Zonder dit daadwerkelijk te laten gebeuren).
Zo kun je haar de consequenties van dingen laten versloffen in laten zien, en haar laten begrijpen dat ze het zelf moet doen als ze iets wilt laten gebeuren.

Je kunt haar helpen met dingen, dingen voor haar doen en aandacht aan haar besteden zolang het voor haar duidelijk is dat dit gebeurt wanneer JIJ dat wilt in plaats van zij, en zij leert het ook ZELF te kunnen als jij er dus niet voor haar bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kijk wel eens naar die nanny-programma's, (ben dan vaak blij, dat ik geen kinderen heb, maar dat terzijde......). Wat je elke keer weer ziet, is dat een kind grenzen moet krijgen, waarbinnen het mag/kan groeien en spelen.
Overtreding van een grens heeft konsekwenties (op de trap zitten, even veel minuten als de leeftijd, en daarna een enorme knuffel)
Vaak krijgen de kinderen een bepaalde taak opgelegd, die als die goed is uitgevoerd, zichtbaar beloond wordt (plakkertjes, gekleurde balletjes.....een bepaald aantal geeft een beloning, bijv. naar de ijsbaan oid.)
Een meisje van 5 kan bijv. prima haar speelhoek netjes houden, haar bed rechttrekken, zorg dragen dat lege flessen in bep. dozen/tassen komen etc.

Je kunt alleen binnen (veilige) grenzen vrijheid ervaren....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat haar veel spelen met anderen waarbij ze ook zal moeten leren delen.
En inderdaad veel dingen zelf laten doen, zoals haar eigen kamertje stoffen of opruimen. Samen afwassen ed. Laat haar merken dat je haar gedrag waardeert als ze sociaal en vriendelijk is. En negeer negatief gedrag. Reageer helemaal niet op negatief gedrag, want elke reactie, ook een boze, is aandacht. Als negativiteit geen aandacht oplevert, is het niet meer interessant en zal ze meer haar best doen om aandacht te krijgen met positief gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat dit de voorbode is van een verwend nest maar meer haar leeftijd, 5 jaar. Eens even proberen hoe ver ik kan gaan, is nee echt nee? als ik blijf zeuren helpt dat? mmm ff denken een grote mond zou dat indruk maken op mama?
Wees duidelijk en het allerbelangrijkste volgens mij consequent

Toegevoegd na 1 minuut:
met duidelijk zijn bedoel ik vooral dat je aangeeft wat je van haar verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze gaat natuurlijk nu ook naar school, waar ze dingen van andere kinderen overneemt en daardoor bijvoorbeeld wel eens een brutale opmerking maakt. Als ik haar hierop aanspreek merk ik dat ze vaak niet eens in de gaten had dat het een brutale opmerking was.
Een kind opvoeden kan niet in een paar regeltjes geleerd worden. Met vijf jaar beginnen ze hun eigen willetje steeds verder te ontwikkelen. Als je iets van ze gedaan wilt hebben kun je ze het best spelend laten helpen, en belonen als ze iets goed hebben gedaan. Je hoeft ze niet de hemel in te prijzen, of te overladen met snoep en cadootjes, want dan denken ze dat ze altijd iets MOETEN krijgen voor een kleine prestatie.
Maar elk kind is anders, dus een kant en klare oplossing is niet voor handen. Zelf heb ik twee schatten van dochters. die inmiddels volwassen zijn, en ik denk dat het tegenwoordig niet anders is, als twintig jaar geleden. Straffen mag best als ze over de schreef gaan, maar belonen werkt vaak beter om iets van ze gedaan te krijgen.
Succes met je dochter, en probeer er zoveel mogelijk van te genieten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik best goed ben in het opvoeden van mijn dochter, want het is een beleefd en sociaal kind dat prettig is om om je heen te hebben. Ook op school functioneert ze goed en ze heeft veel vriendjes en vriendinnetjes. Ik geniet inderdaad elke dag.
Alleen zie ik nu wel dat de kinderen met broertjes en zusjes zelfstandiger zijn dan mijn dochter. Ze laat zich graag dingen aanleunen en probeert eigenlijk altijd of ik niet iets voor haar wil doen. Dan hoeft ze het niet zelf te doen. Vandaar mijn vraag over verwend kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat heb je helemaal zelf in de hand! Als je het idee hebt,dat ze een verwend nest gaat worden,moet je je afvragen door wie ze dan verwend wordt. Ik denk dat jullie dan een iets strenger regime moeten hanteren.