Wat is de beste leeftijd om je kind te vertellen dat de sint niet bestaat?

wat zijn jullie ervaringen met jonge / oudere leeftijd vertellen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WAT?! Bestaat hij niet?:S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach... Suniram toch... Wil je erover praten? ;-)

Antwoorden (15)

Hoef je niet te vertellen - komen ze vanzelf achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja doe dat bij voorkeur voor het eerste levensjaar of na het dertigste levensjaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar komen ze meestal van zelf achter. Op school meestal van andere kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag je je kinderen vertellen wanneer je dat wilt,daar hoef je echt geen 50 voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat moet je juist voor zijn het is vrij vernederend voor een kind om te horen dat de sint niet bestaat

ik zou zeggen groep 4 tot 7 (ligt eraan hou nuchter u kind is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal komt je kind er vanzelf wel achter, is ook wel een prettige manier denk ik. Ik denk niet (tenminste, zo was het niet toen ik erachter kwam) dat ze het hun ouders het kwalijk nemen dat ze hadden gejokt ofzoiets. Maar dat hangt natuurlijk maar net af van hoe je kind is. Meestal komen ze er achter op school, en dat heeft de meeste kinderen geen kwaad gedaan.

Als je kind al wat ouder is, en de hele klas rekening moet houden met jou kind omdat het als enige nog gelooft...dan zou ik zeggen: dat is het moment om het toch zelf te zeggen. Maar zolang vriendjes/vriendinnetjes van dezelfde leeftijd / klas ook nog in die oude vent geloven, houden zo!

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging: een getal als indicatie kan ik je niet geven. Bij mij was het zo dat in groep 4 iedereen nog geloofde, en in groep 5 allemaal niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Werk;

Vooral niet te vroeg; vaak komen ze zelf wel met vragen en hintjes die aangeven dat het Grote Twijfelen is begonnen. Zodra de harde waarheid is verteld is er geen weg terug meer.

....Of bestaat hij stiekem eigenlijk miscchien toch wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is natuurlijk geen leeftijd aan te prikken. Ik zou afwachten hoe dat verloopt met vriendjes, vriendinnetjes en klasgenootjes. Als de hele klas er nog in gelooft en je zou het je kind vertellen, lijkt me dat niet leuk.
Als de hele klas er niet meer in gelooft en jouw kind wél, lijkt me dat ook niet handig. Het geschikte moment komt vanzelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ervaring : ongeveer als / voor ze naar groep 5 gaan ;dan komt Sinterklaas niet meer in de klas,maar worden er lootjes getrokken op de meeste scholen. Wel handig als ze dan ongeveer weten hoe het in mekaar steekt. Op die leeftijd (7-8) zijn ze er trouwens ook in de regel wel aan toe, voor zover ze nog niet spontaan van hun geloof zijn afgevallen.

Als het een heel gevoelig kind is, kun je het misschien het beste vlak NA de sinterklaas of ergens in de zomervakantie doen met een leuk gesprekje. Vaak hebben ze vrij vlot door hoe de vork in de steel zit. Zijn ze eigenlijk nog TE jong, dan maakt het ook niet uit ; zodra ze Sint weer zien, geloven ze dan weer, want op die leeftijd os het toch zien=geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks aan toe te voegen! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het onze kinderen ook ergens in de zomer verteld, zo rond hun 7e jaar, dan is het al een beetje ingedaald tegen de tijd dat het weer sinterklaas is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vertelde het ook vlak na sinterklaastijd,zo konden ze zich alles nog levendig voor de geest halen en er zelf conclusies uit trekken.(daarom zat de kast op slot).Bovendien hadden ze nog een heel jaar om aan het idee te wennen.
De leeftijd was idd.groep 5 op het moment dat geheimzinnigheid echt liegen word.
WAAAAT zeg je me nou? Bestaat de Sint niet?

Waar komt die Stoomboot dan vandaan? En al die kado's?

-=-=-=-=-=-=-=-

De beste leeftijd is wanneer je ziet dat je kind het eigenlijk zelf al aan het ontdekken is. Dat zie je aan de reacties van je kind, of aan vragen die het stelt.

Meestal is dat rond de leeftijd van 8 of 9 jaar. Althans, dat is mijn ervaring. Wie weet verschilt dat van streek tot streek.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze er helemaal zelf achter laten komen kan psychologisch verkeerd uitpakken. Dan heb jij ze namelijk al die tijd bedrogen.

Ze het vertellen kan daarentegen juist heel positief werken. Dan zijn ze oud genoeg om een geheim uit de volwassenenwereld te mogen delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt per kind.
Mijn kinderen heb ik altijd het echte verhaal rond sinterklaas vertelt (bisschop van Mira), en ook vertelt dat Sinterklaas op school, op tv en in het buurthuis een verkleedde man is. Ondanks dat geloofden ze dat de cadeautjes van de 'echte' sinterklaas kwamen.
Mijn oudste dochter had nogal wat pech met de cadeaus die via het werk van haar vader kwamen en die hebben we dus met 7 jaar ingelicht over hoe dat in elkaar zat.
Mijn zoon had een groep overgeslagen en zat als 7 jarige in groep 5, waar ze surpises voor elkaar maken. Ook hem hebben we toen ingelicht, om te voorkomen dat hij het op school zou horen.
Mijn jongste hebben we vorig jaar, na haar 9e verjaardag maar eens ingelicht. Natuurlijk wist ze het eigenlijk al wel, de paashaas, de tandenfee, de kerstman en de slingerkabouters, dat waren wij ook... Maar ze wilde nog zo graag geloven. En eigenlijk gelooft ze ook dit jaar nog een beetje... bijna 10 jaar...

Het lijkt me wel verstandig dat kinderen het van hun ouders horen. Voor sommige kinderen is het zo iets ergs dat hun ouders al die jaren hebben gelogen dat als ze de waarheid van anderen horen, ze daarna moeite hebben om hun ouders op andere punten te vertrouwen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het mooiste is trouwens om niet te vertellen dat hij niet bestaat, maar juist dat hij vroeger bestaan heeft en dat we zijn bestaan nog steeds ieder jaar met zo'n groots feest vieren. Dat we daar met z'n allen een verhaal omheen maken is alleen maar mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He Dounja, topper ben je. plusje en en een kusje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een +1, en dan vooral voor het onderste toegevoegde gedeelte.
Het overkomt je...ik was nog best klein toen uit het gemeentehuis van mijn toenmalige woonplaats iets van 200 hulpsinterklaassen tegelijk kwamen lopen. Ben er nooit overheen gekomen. Beter is wel om de illussie zolang mogelijk vast te houden, is gewoon leuk, crisis of geen crisis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit aan beginnen en vanaf het begin al vertellen dat het een verklede man is. Je gaat je kind toch niet voor de gek houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste leeftijd is er niet voor, wees maar op tijd want ze zullen jou al snel kunnen vertellen dat deze niet bestaat.
Ik liep namelijk gezellig te winkelen en sint en piet waren op bezoek met allemaal kinderen in een kring, totdat mijn zoon van 6 heel hard roept Sint jij bent nep want jij werkt hier en heet ..... je kan mijn reactie voorstellen en de boze blikken van ouders en de hiliariteit van de kinderen toen ze deze herkenden.

Dus vertrouw ze op tijd een heel groot geheim toe.

Toegevoegd na 1 minuut:
bewerken = riep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen beste leeftijd voor. De een is er eerder aan toe dan de ander. Persoonlijk vind ik 7 jaar nog heel jong, en dan mogen ze van mij best nog geloven. Kinderen gaan vanzelf vragen stellen, en de hulpsinterklazen gaan er op een gegeven moment echt niet meer in. Mijn oudste zoon heeft geloofd tot en met groep 6 (ja echt), mijn middelste had het met een jaar of 8 door. Mijn jongste dochter is 7, en alweer helemaal in de ban aan het raken van het hele gebeuren. Zodra echter de vragen komen over de cadeas (waarom krijgt het buurjongetje een wii, en ik een boek?) vind ik het wel tijd worden om de uitleg voorzichtig in te zetten.

Ik heb dat gedaan d.m.v. het halen van informatieboekjes hierover uit de bibliotheek. Uit die N-reeks. Daar wordt op een hele leuke en goede manier uitleg gegeven over de oorsprong van het verhaal. Gewoon tussen de bibliotheekboeken van je kind leggen. Dan komt het vanzelf. Overigens heb ik dat wel na het sinterklaasfeest gedaan, in het begin van het nieuwe jaar.