Hoe lang slapen kinderen nog 's middags?

Mijn zoontje is net 2 geworden, maar heeft nu al problemen om in slaap te komen 's middags. Is dit normaal? En hoe zit het bij andere kinderen van zijn leeftijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

mijn kids waren op die leeftijd erg energiek en vertikten het beiden om met 2 nog 's middags te gaan slapen, met het nadeel, dat ze tegen vijven niet meer te genieten waren. Rond die tijd een cracker of soepstengel aanbieden hielp aardig. En dan lekker vroeg naar bed. Het kan wel een tijdelijk fenomeen zijn, je zult per middag moeten beoordelen of ze toch te moe zijn en wel lekker gaan liggen. Maak je in ieder geval niet druk, maar geef aan, dat ze gewoon even rusttijd hebben, slapen of geen slapen. Een uurtje is dan wel genoeg. Willen ze niet alleen blijven, kun je een rustig muziekje proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

het is heel normaal dat kinderen van dioe leeftijd niet zo makkelijk meer in slaap vallen tussen de middag. veel kinderen van 2 slapen tussen de middag al niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is normaal, vaak begint het met een keertje overslaan en dan steeds vaker.
Mijn kleinzoon van 2jr. slaapt van de 7 dagen in een week er nog 4 of 5 nog in de middag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ontzettend verschillend per kind. Het ene kind doet middagdutjes tot zijn vierde ( en liever nog daarna ook ) het andere kind doet het nooit. ( ja dat komt ook voor en is niet leuk ) .

Als je normaal je kindje om 7 uur 's avonds naar zijn bed doet, maar nu wil hij niet meer of ligt lange tijd wakker dan is het tijd om met het middagdutje te stoppen of dit af te bouwen.

Als hij gewoon nooit slaapt 's middags, dan is het na een tijdje ook onzinnig om te blijven proberen. Mocht hij het aan het einde van de dag toch niet helemaal redden en moe en vervelend worden kan je hem altijd nog even als je eten kookt op de bank zetten met een dekentje en televisie aan? ( ja, opvoedkundig misschien slecht, maar van zo'n half uurtje sesamstraat kan hij wel een beetje uitrusten ) En dan lekker na het eten meteen naar bed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we dat deden met ons kleinzoontje: voor de TV, knus op de bank met een dekentje, viel hij meteen in slaap en was hij met geen stokken meer wakker te krijgen :)) We moesten hem altijd actief bezig houden tot na het eten, wat niet altijd makkelijk was als hij zo moe was.....
Sommige kindjes slapen nog 2 uur als ze 2 jaar zijn, anderen helemaal niet meer. Ieder kindje is anders.
Het spreekt voor zich dat het geen zin heeft een kind dat weinig slaap nodig heeft te verplichten om een dutje te doen.

Het is wel belangrijk dat er een een rustpauze is, daarvoor hoeft hij niet te slapen. Als je zoontje dan toch nood heeft aan slaap, zal hij vanzelf in slaap vallen. Want de ene dag is de andere niet.

Soms kan het gebeuren dat hij de avond niet haalt als hij s' middags niet geslapen heeft, dan is een dagje heel vroeg naar bed de oplossing. Het is nu even een moeilijke periode.

Een kind heeft op die leeftijd nog ongeveer 12 uur slaap nodig. Als hij bijvoorbeeld eens een slechte nacht heeft gehad, dan zal hij weer eens nood hebben aan een middagdutje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij genoeg nachtrust krijgt is het middagslaapje overslaan geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er niets van zeggen, echt ieder kind is hier totaal verschillend in. Mijn zoon is nu 2 (bijna 3) en slaapt soms nog wel 4 uur in de middag terwijl een jongetje uit zijn groep helemaal niet meer naar bed gaat (zelfde leeftijd) Ik zou gewoon je kindje wakker houden en kijken of hij dat volhoud zo niet kan je hem alsnog even op bed leggen, gewoon even aankijken dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dochtertje sliep nadat ze 1,5 jaar was nooit meer 's middags. De oudste moest ik van de kleuterschool thuishouden (4 jaar) om haar middagdutje te doen, waar ze niet buiten kon.
Hoeveel verschil kan er tussen kinderen zitten!!! Dwingen heeft absoluut geen zin. Ieder kind heeft andere slaapbehoeften.
12 jaar geleden
Dat hangt van twee dingen af :

- hoe lang slaapt het kind ' snachts
- en van het kind zelf.

Mijn oudste sliep tot ze VIJF was nog elke middag een uurtje, de jongste was met 1,5 jaar al he-le-maal over haar ochtend- EN haar middagslaapje heen - wat best vermoeiend is trouwens voor een moeder. Gelukkig sliep die dan weer van 7 tot 7.

Op het nachtritme heb je tot op zekere hoogte wat invloed door ze iets later in bed te leggen of wat eerder wakker te maken. Eventueel kun je nog proberen ze 's morgens goed moet te maken (wandelen, speeltuin, fietsen oid) zodat ze wellicht 's middags nog even indut.

Maar een kind van 2 dat niet meer overdag slaapt, is volkomen normaal. Net zoals een kind van 2 dat nog best een uurtje of twee naar bed wil. Het merendeel zal nog een klein dutje doen (soms maar een uurtje, of even op de bank in slaap dommelen vlak voor etenstijd), maar ook een groot deel niet. Forceren kun je het hoe dan ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo lang ze het nodig zijn.
Klinkt kort door de bocht maar zo is het wel. En het nodig zijn verschilt per kind. Soms zijn ze het met 2 jaar niet meer nodig, maar zullen ze als ze naar het peuterclubje gaan wel weer slapen 's middags...
Kijk gewoon naar je kindje....als het zich lekker voelt en vrolijk is totaan bedtijd is het ok.
Je zou een naar een homeopaat kunnen gaan, die kan je iets heeeeel milds geven om je kindje te helpen om wat makkelijker over het punt van inslapen heen helpen.
Lekker buiten wandelen/fietsen/of zwemmen 's morgens zijn ook goeie slaapverwekkers voor kleine kindjes ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
normaal of niet normaal is niet het issue m.i.

het gaat om persoonlijke behoeften. die van mij konden ook niet slapen op jongen leeftijd maar waren wel moe.

(1 ADD-er en 1 ADHD-er) ze kregen téveel indrukken om in slaap te komen.
na het broodje dus een wandeling, en daarna zijn we met allen het bed in gedoken (heb zelf ook ADD dus deed gezellig mee)

-wil je zoontje niet slapen (ze weten dat ze een persoon zijn en hier invloed op hebben. DE manier om dit te gebruiken)
-kan je zoontje niet slapen (teveel indrukken die nog spelen, kamer te licht/donker, teveel of zelfs te weinig -vertrouwde- geluiden)
-heeft je zoontje wel behoefte om te slapen?
(is het de rest van de dag prikkelbaar, moe, etc)

bij mijn meid was het op een gegeven moment: ik WIL niet slapen. ik zei dan altijd: oh maar dat hoeft ook niet! je hoeft alleen maar uit te rusten zodat we daarna wat leuks gaan doen (motivatie) dus ze ging uitrusten.... (als een blok in slaap dus) ;-))