hoe help ik mijn vriend (en zo ook mezelf) om beter te zien waar onze kleine aan toe is?

Wij hebben een lieve kleine dochter van 4 maanden en ik geef borstvoeding (is veel strijd, want mijn vriend gelooft niet dat het beter is dan de fles en verwijt mij zelfs zo geen band met haar op te kunnen bouwen) Hij probeert haar soms al rechtop te laten zitten en te laten staan wat absoluut niet goed is voor haar.
Ook rust reinheid en regelmaat, waar zij heeeel gevoelig voor is vind ie maar onzin. Hij wil het liefst gewoon doen wat ie normaal ook deed, maar dat kan gewoon niet met een kleine, (al ontkent hij dat het dat is)
Hij bedoelt het denk ik echt goed, hij zal dingen echt niet zien, maar dit is soms zo vermoeiend en moeilijk, het voelt (denk ik onnodig) eenzaam.
Wat kan ik doen om het hem te laten zien?

Toegevoegd na 9 minuten:
het consultatiebureau en veel info (wat niet uitkomt zeg maar) ziet ie alleen maar als onzin en overdreven.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik laat hem zo veel mogelijk met de kleine doen, juist omdat ik me schuldig voel dat ik borstvoeding geef en het dan mijn schuld is dat ie geen band krijgt (zo heeft ie het gezegt).
veel dingen slaat ie zelf af zoals babymassage, fysio-oefeningen bed brengen en halen (meestal)
Het idee komt bij zijn familie vandaag, daar zeggen ze dat het een complot is en dat ze in nederland moeten zeggen dat borstvoeding beter is terwijl het niet waar is, de fles is net zo goed....

Het voelt alsof ik constant moet vechten voor wat iedereen weet wat normaal het beste is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me vooral dat je vriend moeite heeft om een band te krijgen met jullie kindje. Hij wil zich "nodig" voelen, "vader" voelen. En een hummeltje dat nog niets kan dan eten, slapen en luiers bevuilen lijkt hem nog niet zo aktief nodig te hebben. Hij wil liefst dat ze al zit of loopt of praat. Probeer eens aandacht te schenken aan de bandvorming, dan zal hij spontaan beter kunnen en durven inschatten wat ze echt nodig heeft. Goeie manieren om een band te scheppen:
- buidelen (blote baby op blote borstkas van man leggen, gewikkeld in een zachte doek of deken)
- melk afkolven en door man laten voeden
- samen in bad gaan (maar opletten dat de temperatuur niet te warm is) Succes en sterkte !

Het beste antwoord

http://www.allesoverkinderen.nl/ne_ontwikkeling.htm#maand5

Laat hem deze site eens lezen en hij ziet zelf hoe de ontwikkeling van een baby verloopt per maanden periode.
Welke site je ook zou googelen wat betreft borstvoeding, elke site zal vertellen dat juist borstvoeding de band tussen moeder en kind versterkt! Is toch ook logisch als je alleen al aan het lichamelijk contact denkt.
Ik denk dat hij daat stiekem jaloers op is en hoe eerder je de baby de fles geeft, hoe eerder hij ook de voeding kan overnemen en dit wil hij uiteraard graag zo snel mogelijk.
Doe het niet! Geef zolang mogelijk borstvoeding, want jouw borstvoeding bevat alle afweer die jij in jouw leven al hebt opgebouwd en hiermee geef je je kindje dus ook weerstand mee tegen allerlei ziektes. Wees blij dat je in staat bent borstvoeding te geven en profiteer hiervan!

Een moeder weet en voelt instinctief wat het beste voor haar kind is en een vader moet zeker het eerste jaar de moeder haar gang laten gaan en als hij het niet vertrouwt
dan gaat hij het toch gewoon aan een deskundige zoals een kinderarts of-verzorgster vragen? Dan zal hij van iedereen horen dat jij het goed ziet, want dat doe je en twijfel daar niet aan! Koop anders een boek over het eerste levensjaar van een baby en hij kan het zelf lezen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het niet eens met je zin : Een moeder weet wat het beste is en een vader moet haar de gang laten gaan. ( samengevat ) . Dat is bij lange na niet altijd zo, toen ik moeder werd had ik soms echt geen flauw idee wat ik nu moest beginnen, maar een vader heeft gelukkig naast een boel hormonen ook nog ratio werken...en weet soms ook weer wél beter wat je met het kindje moet doen ( bijv. soms ook even de kans geven om in slaap te huilen en niet als vrouw , want je borsten beginnen bij elke piep te lekken, meteen dat kind weer oppakken ) .
Een kind heeft een moeder én een vader ( meestal dan ) en beide hebben instincten, óók vaders. Ik denk bij de vraagsteller, vind ze dat zij het altijd het beste weet bij alles..zo laat je totaal geen ruimte over aan je man. Niet handig bij de opvoeding ( straks laat hij echt alles aan je over omdat je het zo nodig beter weet en klaag je dat hij te weinig doet ) en slecht voor je huwelijk/relatie.
amc
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Ik ben natuurlijk al een 'oudere' moeder geweest bij de geboorte van mijn zoon en dan ben je doordachter en heb je veel gelezen en bent daardoor meer voorbereid. Zoals ik het echter bij ostraat lees, lijkt ze me niet paniekerig en voelt ze goed aan wat en hoever je met een baby kunt en mag gaan. Met 4 maanden zet je het nog niet op de beentjes en ik heb me dan al een voorstelling van de jonge vader gemaakt. In dit geval is het voor haar beter van haar kennis en instinct uit te gaan dan van zijn mening. Natuurlijk moet je het samen doen, maar zij lijkt me in dit geval meer adequaat dan de vader om met zo'n kwetsbaar kindje om te gaan in het eerste jaar zeker. Zo bedoelde ik het meer. Ik denk dat ze in haar geval het kindje nog wat moet beschermen tegen de ondoordachtheid van de vader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het toch gedeeltelijk met je eens amc en vind die min onterecht.
+1 van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amc, oké nav je toevoeging begrijp ik je beter, zelf had ik gewoon bij mijn oudste dat ik mijn man ook buitensloot, vond dat ík het het beste kon want ík was immers de moeder....duurde even voordat die oogkleppen afvielen( klinkt alsof ostroot die oogkleppen op heb nog ) , vandaar mijn wat ferme reactie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer dat absor er zo over denkt, over mij bedoel ik.
het gaat hier nml om dingen die je in boeken en op internet na kunt lezen, dingen waarvan kinderartsen ook zeggen dat het niet goed is voor de kleine, of juist wel, dus niet om mijn persoonlijke mening over het wel en wee van de kleine.
dat is het gevecht, dat is wat niet aangenomen wordt.
wil hem juist niet buitensluiten maar het juist heel graag samen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc, bedankt voor de tip van de site, hij staat nu op mijn desktop;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ostroot, ik ken je verder niet, en het is lastig een beeld de vormen nav een stukje tekst. Bovendien wordt mijn interpretatie natuurlijk gekleurd door eigen ervaringen. Echter, zelf was ik ook altijd van ritme/ritme/ritme. Nog steeds hoor. Maar als mijn man dan de fles van drie uur om half 5 gaf omdat het kindje nog sliep schoot ik al in de stress ( ik zag mijn hele dagschema in elkaar vallen en maakte me alweer druk over de nachtvoeding ) .......maar er zijn nu eenmaal meerdere wegen naar rome en een ieder ( man of vrouw ) doet het ook op zijn eigen manier. Je kan daarnaast ook niet altijd exact doen wat de boeken zeggen, want de spreken elkaar net zo vaak tegen als na. ( de één zegt bijv. laat het kindje bij zijn moeder in een draagzak slapen, de ander zegt juist laat het in zijn bed slapen ) . Hoe dan ook, succes ermee, en ik hoop dat je ondanks dat je niet op één lijn zit met je man, je er wel samen uitkomt en dit niet tussen jullie gaat staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel.
doe mijn best want we moeten er allebei gewoon lekker van kunnen genieten, hij ook.
voel me door alle warme reacties hier in elk geval niet meer zo heel schuldig dat ik borstvoeding geef
amc
12 jaar geleden
ostraat@ geniet gewoon van het feit dat je borstvoeding kan geven en laat die familie maar kletsen!!! Jonge moeders willen het allemaal tè goed doen. Ik heb naar gevoel mijn kindje opgevoed en mijn man vond het allemaal prima, hij stond op het standpunt dat een moeder het instinktmatig al aanvoelt. Toen ik zwanger was heb ik allerlei boeken gelezen en die hebben allemaal weer ander advies, dus ik heb die dingen onthouden die in alle boeken weer terugkwamen en daar zat geen enkel boek tussen dat borstvoeding afraadde. Integendeel!!Het is beter voor jou en voor je kindje.Ik heb me nooit aan tijdschema's gehouden. Als hij honger had kreeg hij voeding en dat ging prima. Hij groeide als kool en het makkelijkste is dat het altijd op de goede temperatuur is en altijd bij de hand. Weet je, over een paar maanden is borstvoeding helemaal geen issue meer, dan krijgt hij gewoon de fles en niet lang daarna een bekertje met tuitje en die tijd gaat zo snel!! Onthoud één ding; voel je nooit schuldig omdat je borstvoeding geeft. Ik weet in elk geval dat vrouwen die het niet lukt ,zich juist schuldig voelen en die weten gewoon dat het kind een waardevolle start mist. Flesvoedingen zijn ook goed hoor, maar borstvoeding bevat zoveel meer voor je kindje.
Geniet er van en doe wat jouw gevoel je ingeeft. Hij is er sneller bij betrokken dan hij beseft. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de duidelijkheid: betreft het bv-aspect sluit ik me natuurlijk bij je aan ostroot, bv is het allerbeste voor het kindje. En het is juist heel fijn als dat lukt en kan. ( schijnt echter bij sommige mannen wel jaloezie op te wekken, soort van oerinstinct dat ze een bepaald onderdeel van jou nu tijdelijk moeten afstaan.... )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben vooral heel erg super blij met de tip van de site. iedereen bedankt voor het meedenken en de steun, misschien moet ik het me idd maar proberen minder aan te trekken en is het idd meer een relatieprobleem (al klinkt dat erg zwaar)maar ga zelf ook zo twijfelen aan mezelf dan enzo. allemaal bedankt voor de steun

Andere antwoorden (9)

Probeer eens samen met elkaar een boek door te lezen en te bladeren met instructies voor het verzorgen van van een baby.
Misschien komt jou vriend dan tot een ander inzicht.

Toegevoegd na 37 seconden:
En natuurlijk jezelf.
12 jaar geleden
Schrijf al je vragen op en ook de zijne, neem je vriend de eerst volgende keer dat je naar het consultatiebureau moet, mee daarnaar toe en leg samen de vragen voor, dan hoort hij het van een deskundige.

Toegevoegd na 20 minuten:
Kun je dan niet de vragen aan zijn moeder voorleggen? Of is zij het met haar zoon eens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor het meedenken maar helaas ziet hij het cb alleen maar als onzin:(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zij weet helaas ook niet echt hoe het moet.
als de kleine huilt omdat ze zo moe is en net kan slapen is het volgens haar een echte meid en is ze nieuwsgierig, sommige baby's hebben minder slaap nodig zegt ze dan. en ik weet dat dat klopt, maar hele dagen wakker wat ze eerst deed en dan huilen van vermoeidheid....kom op, ze heeft WEL haar slaap nodig.
best jammer dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja,dan zou ik het ook niet weten
ik denk dat dit een veelvoorkomend probleem is. het is allemaal nieuw, en moet goed gaan en daar doe je je best voor. persoonlijk zou ik heel blij zijn met de betrokkenheid van je vriend. er zijn wel andere mannen.
zou je niet eens een keer kunnen kolven ? zodat je vriend ook de fles kan geven?
je vriend kan ook knuffelen, luiers verschonen etc om een band te krijgen.

Ik snap je vriend ook wel een beetje, als ik naar me zelf kijk het eerste jaar dat ik mijn eerste kind kreeg....... ik was zo bezig het allemaal volgens het boekje te doen omdat het goed moest dat ik eerlijk gezegd onbewust mijn partner ook niet veel ruimte gaf. ik deed alles al, en ik wist het ook beter, en nee dit moest zo! dat is niet gemakkelijk voor de vader.

je partner moet natuurlijk wel weten/leren wat kan en niet kan, en wat goed en minder goed is voor het kindje. dat kan hij toch ergens lezen/leren? op die manier is hij ook betrokken bij de kleine en voelt hij zich ook geen buitenstaander.
misschien kun je hem eens voorstellen even het antwoord uit te zoeken, als er een meningsverschil is. bv. op google, bij vrienden, bij ouders of kleuterbureau.
en vindt dan samen uit wat het beste is,
want in 1 punt heeft hij wel gelijk. het kindje
woont bij jullie en jullie niet bij hem, dus sommige mensen maken inderdaad een wereldreis met hun baby, omdat dat hun leven is. en de ander doet het meer op een traditionele manier.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kersverse vaders (en moeders :) worden met een heleboel nieuwe dingen geconfronteerd, waar ze moeten mee leren omgaan. De belangrijkste zijn de nieuwe baby en zijn moeder. Nieuwe vaders krijgen te kampen met huilende baby's die tot bedaren moeten worden gebracht.

Ze moeten ook leren wat hun kindje al aankan en wat niet. Soms komt er ook een beetje jaloersheid bij kijken, omdat mama zoveel met de baby bezig is (borstvoeding). Betrek hem zoveel mogelijk bij de verzorging van je kindje, omdat hij haar nu niet kan voeden. Vertel hem dat hij haar binnenkort élke dag haar fruitpapje en groenten mag geven :)

Met het leuke boek hieronder worden vaders de held in huis, doordat ze in elke situatie weten wat te doen en te zeggen. Het bevat humoristische tips die hem kunnen helpen om typische mannenfouten te vermijden. Kortom, met dit boek wordt je vriend de beste papa van de wereld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil nu niet HEEL vervelend zijn (want je hebt het al moeilijk genoeg) maar dit klinkt mij meer als een RELATIE probleem dan als een "kind-omgang" probleem.

Hoe je het beschrijft lijkt het een beetje of je vriend veel van wat jij zegt "onzin" (sorry van die nare term) vindt. Als je dit een beetje herkent, verwacht ik eigenlijk dat jullie dit voor de geboorte van je dochter vast ook wel hadden met sommige dingen maar die vond jij dan mogelijk niet zo belangrijk en dan gaf je hem zijn zin. Dit is voor jou van levensbelang en daarom hebben jullie hier nu ook een punt.

Zie je hier iets in dan zou ik EERST met hem proberen te bespreken dat jij er last van hebt als jullie niet goed kunnen overleggen over zaken die jij belangrijk vindt. Pas als hij dat begrijpt en accepteert kunnen jullie het hebben over jullie verschillende visie op hoe het moet met een baby.

Ik vind dit wel heel erg lastig want ik weet zelf nog hoe leuk een baby ook is, die eerste maanden zijn ook heel zwaar en soms verwarrend en de hormonen gieren door je lijf (als vrouw) waardoor je zelf ook wat uit balans bent.

Ik wens je veel sterkte en hopelijk komen jullie hier snel tot beider tevredenheid uit.
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een relatieprobleem is een mogelijkheid. Ik werkte er ook al een beetje naartoe in mijn antwoord (jaloersheid).
+1
Is het niet je vriend die (vindt dat hij) te weinig aandacht krijgt? Die kleine vraagt, en krijgt, zoveel aandacht dat jullie elkaar misschien wel een beetje uit het oog verloren zijn.
Geef aandacht aan elkaar als kleintje slaapt (of een weekendje bij opa en oma logeert...), hou van elkaar en dan komt het met de opvoeding vast wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou kijk... in zo'n situaties he, heb ik hélémaal geen begrip voor de "papa". Eens je papa bent, wordt het tijd dat je je verstand gebruikt en MAN wordt. Als hij twijfelt over de gezondheidsvoordelen van borstvoeding; De Wereld Gezondheids Organisatie (WGO) beveelt de eerste 6 maanden EXCSLUSIEF borstvoeding aan. Dit doen ze niet zomaar natuurlijk; + elke maand extra is prachtig!

Ik begrijp héél goed dat het voor jou vermoeiend is, het is allemaal nieuw, je doet keihard je best, je staat 's nachts verschillende keren op, om je kindje het allerbeste te geven wat ze kan krijgen. En dan heb je ook nog eens een man en schoonfamilie die je (sorry) eigenlijk niet steunen?
Het is zeker mijn bedoeling niet om kwaad bloed te zetten, maar eerlijk waar, ik vind dat jouw man eens wakker geschud mag worden.

Laat je vooral niet ompraten... wat je doet is het àllerbeste wat je je kind kan geven (de rust en regelmaat ook!!)daar hoef je je NOOIT schuldig over te voelen... als hij er niet in mee wil, dan is dat nu maar even zijn probleem.

Ahhrrg ik kan hier zo boos van worden :))

Meid, je bent goed bezig, er valt jou niks te verwijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kersverse vader (zoontje van 3 maanden) snap ik de frustratie van borstvoeding en band opbouwen wel. Maar dat neemt niet weg dat borstvoeding (volgens onderzoek) beter is, zeker als jij je daar ook prettig bij voelt. Er zijn zat andere leuke dingen met een jonge baby te doen, maar daar lijkt jou vriend ook onverdeelde interesse in te hebben.

Het verstandigste lijkt me eens een goed gesprek te hebben over jullie gevoelens. Bedenk wel dat dit een vermoeiende zware tijd is en dat iedereen dan een veel korter lontje heeft.

Een idee om je vriend bij de voeding van jullie dochter te betrekken is melk af te kolven en dit door je vriend aan je dochter te laten geven. ( jij kunt in de tussentijd de volgende voeding afkolven)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap de min niet, van mij een plus
hij is dus zo eigenwijs als dikke stront en neemt gewoon niets van anderen aan als het niet in zijn straatje past.

lastig probleem wat eigenlijk niet over de kleine zelf gaat, maar een stuk dieper ligt. je maakt mij niet wijs dat ie buiten die kleine om niet zwaar op de hand is en moeite heeft om andere dingen aan te nemen van anderen.

als ie het niet wil aannemen kan je simpelweg niets doen. een strijd zal dus niets opleveren. het beste is om eens te praten en te zoeken naar een oplossing in het algemeen voor zijn probleem.

hij moet het echter wel inzien zelf, anders is het onmogelijk. de complot theorie baart mij persoonlijk zorgen. ik denk eerlijk gezegd dat er iets redelijk verkeerd zit in zijn hoofd, en geloof meteen dat het heel erg moeilijk is voor jou om hiermee te kunnen leven.

dit gevecht kan je niet winnen, want deze strijd zal altijd voortduren, is het niet over het een, dan is het wel over het andere. hopelijk neemt ie iets van zijn ouders aan, en zou je deze kunnen vragen een poging te doen om wat aan zijn verstand te peuteren, maar ik ben bang dat het niets uit zal maken gezien zijn standvastigheid en gebrek aan empathie.

wees ondertussen wel trots op jezelf, borstvoeding is gewoon de beste keuze voor je kindje.