Hoe stuur je een 12 jarige rebel naar bed die heel moeilijk luistert als je een keer komt oppassen?

Als je Moet komen oppassen bij wat oudere kinderen. Ik vraag me dat af vooral een sterke gewilde jongen van 12.. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Poet
10 jaar geleden
Ik zou dat ook aan de ouders vragen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is een "gewilde" jongen? Of bedoel je een wilde jongen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of een jongen met een sterke wil....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja met een gewilde jongen bedoelde ik eigenlijk een jongen die inderdaad een eigen wil heeft. Eigenlijk was "gewilde" iets verkeerd woord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de ouders vragen of hun een goed gesprek met hem willen houden. Dit soort gedrag heeft namelijk een bepaalde reden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij is misschien rebels net omdat hij vroeg moet gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
laat em lekker joh, bijvoorbeeld: zeg dat hij naar bed moet en nog op ze telefoon mag.... dan valt hij / zij vanzelf wel in slaap!

Het beste antwoord

Ten eerste ben jij er dus waarom moet het kind vroeg naar bed? Zeker als het kind de dag erna niet vroeg op moet zou ik het juist gezellig maken en niet zo moeilijk doen over bedtijd.

Als kind wel de dag erna vroeg op moet zul je het de ouders moeten laten oplossen. Vaak bereiken die het wel met een soort 'omkoopsysteem', dus als kind gewoon normaal naar jou luistert en op dat tijdstip naar bed gaat om nog even wat te lezen krijgt hij X of Y. Ik vind ook wel dat hij een beetje oud is om nog oppas te hebben maar dat ligt natuurlijk ook weer aan de tijden.

Als je het niet met de ouders wilt regelen zul je hem zelf moeten gaan 'omkopen'. Dus: als je deze keer normaal op tijdstip x naar bed gaat gaan wij de volgende keer Y doen. Dat klinkt idioot maar zo werkt dat gewoon vaak wel. Houd het gezellig en ga geen strijd aan.

Als het toch niet lukt zeg je duidelijk dat je wilt dat hij op tijdstip X normaal naar bed gaat. Anders ga je dus alles negeren! Ga je eigen tv programma kijken, bij voorkeur iets wat hij niet interessant vindt en negeer al het negatieve en houd vol: nee het is nu bedtijd. Verder zeg je niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je weet niet hoe lang de oppastijd duurt Vliegen. En het opvoeden van honden en kinderen verschilt overigens niet eens zo met elkaar al kan ik niet overleggen met een hond dus ik zie de overeenkomst in mijn advies niet eens z.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle, ik begrijp al die minnen niet en van mij had je dan ook al een plus.
Ik ben het volledig met je eens.
Ik heb zelf in het verleden regelmatig op kinderen gepast en deed dan ook niet zo moeilijk over bedtijd. Het was vooral gezellig en ze verheugden zich dan ook altijd op mijn komst.
Als je zo heel af en toe oppast moet je de opvoeding niet in handen willen nemen. Dat is de taak van de ouders. Eventuele problemen kun je dan ook met hen bespreken. En inderdaad, zoveel verschilt het opvoeden van kinderen en honden niet eens: goed gedrag belonen en ongewenst gedrag negeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel, ik denk dat we ook veel te weinig informatie hebben hier, als de vraagsteller wat preciezer was geweest (heeft ze er over gepraat met de ouders, moet kind de volgende dag naar school, wat doet ze om hem naar bed te krijgen, wat doet hij om dat niet te willen etc) kun je beter advies geven. Vijf minnen voor een vage vraag vind ik nogal wat. Ik doe ook mijn best met zo weinig informatie.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+ 3
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom geen motivatie bij die 'minnen'? Dit is toch een kennisplatform waarbij wij onze 'kennis' en inzichten delen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha, dat zijn zeer goede tips! Wat ik uit deze tips opmaak, is dat dit het beste is om strijd te voorkomen. Ik leer uit uw antwoord dat het ook op een positieve manier kan het opvoeden, en dat je uit vriendelijkheid ook iets bereikt krijgt. Maar natuurlijk moet je ook concreet blijven. En dat laatste is makkelijker gezegd dan gedaan...Toch bedankt voor deze oplossing. XX

Andere antwoorden (3)

Hij test je uit, dat hoort bij 12-jarigen.(vooral als ze zelf denken te oud te zijn voor een oppas)
Dus ja je kunt er een strijd van maken, door te proberen hem op de tijd van die zijn ouders zeggen, naar bed te krijgen. je kunt ook proberen een overeenkomst te sluiten (iets later dan de verplichte tijd van de ouders) maar dan verwacht je wel dat hij...
Je kunt hem ook gewoon oplaten,(je hoeft hem niet op te voeden) als hij de volgende dag niet vroeg eruit hoeft wegens school. Maar dan zijn de consequenties voor hemzelf (niet uit bed kunnen)
10 jaar geleden
Goede afspraken van te voren maken met de ouders en kind erbij is belangrijk, omdat hij zo ook minder makkelijk een loopje kan nemen met jou. Hierin ligt ook een verantwoordelijkheid van de ouders zelf om hier een beloning / sanctie tegenover te hebben. Verder is het van belang altijd duidelijkheid te verschaffen naar het kind. Wees concreet, duidelijk en ga niet de discussie aan als hij je probeert te dagen.

Enkele tips rondom sociale vaardigheden en opvoeding m.b.t. lastig gedrag:

Negeren in de opvoeding is geen goede zaak. Negeren kan iemands onzekere gedrag voeden, waarmee diegene zich nog verder probeert te overstemmen om wel te krijgen wat hij / zij wilt. Dat betekent niet dat wel overal op in moeten gaan.
Probeer liever te luisteren en misschien zit hij tussen de regels door ergens mee. Misschien wil hij gewoon even gehoord/begrepen worden. Bevestig zijn woorden of benoem wat je waarneemt aan het gedrag (niet verwijten met JIJ, maar benoem vanuit ik zie of ik merk, etc.). Zeg daarna wat jij vind of verwijs naar de regels/waarden/normen. Bied alternatieven voor het gedrag (bijv. manier van taalgebruik). Maak mogelijk gebruik van waaroms: leg uit waarom hij op tijd naar bed toe moet of waarom bijv. te lang laat tv kijken slecht is. Niet te langdradig, maar gewoon kort en krachtig. Consequent blijven is ook belangrijk, dus zeg niet de ene keer dit en de andere keer dat. En als hij iets bij zijn ouders wel mag en bij jou niet, leg dan uit waarom anders wordt het verwarrend.

Probeer goed gedrag te belonen en negatief zo min mogelijk te sanctioneren. Belonen kan materieel, zoals met snoep, chips, extra zakgeld (in overleg met ouders), maar ook immaterieel zoals extra privileges: half uur later naar bed, spelletje doen, film kijken.

In de bron heb ik nog wat tips. Neem het niet te zwaar, maar zie het maar als een uitdaging. Geef hem ook de tijd aan jou en je regels te wennen. Blijf je echter moeite houden met zijn gedrag, kan het ook zaak zijn dat de ouders strakker dienen op te treden, zij zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor de opvoeding!

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zegt dat negeren niet mag maar verderop zeg je dat je negatief gedrag zo min mogelijk moet 'sanctioneren'. Dan negeer je toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms is sanctioneren nodig. Zoniet betekent dat niet dat je het kind moet negeren. Als je de tweede alinea goed hebt gelezen geef ik uitleg waarom negeren geen goed effect heeft en geef ik ook een aantal tips om toch het kind op een constructieve manier aandacht te geven, waarmee je niet sanctioneert, maar ook niet negeert. Je luistert als het ware eerst (zodat diegene zich gehoord voelt) en geeft daarna feedback of een gedragsinstructie. Het een wat neutrale reactie. Belangrijk is om de focus waar mogelijk ook zoveel mogelijk op positieve (aspecten van gedrag te leggen en ook te benoemen) Dit is een van de eerste dingen die een sociaal werker geleerd krijgt m.b.t. jongeren, maar komt ook terug in vele andere opvoedings/hulpverleningsgebieden en sociale vaardigheidstrainingen. Een bron waarin dit soort technieken t.o.v. jongeren uitvoering beschreven staan is:
"Competentie in de residentiële jeugdzorg" N.W. Slot & H.J.M. Spanjaard 2010
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat hier niet om sociaal werk maar gewoon een stukje opvoeden en oppassen. Het gaat mijns inziens veel te ver waar jij het nu over hebt. Ouders leren dit niet, die leren 'belonen of straffen' of 'belonen of negeren'. Als een kind aandacht trekt door niet naar bed te willen heeft het kind behoefte aan afleiding, om omkoping of om goede afspraken. Inderdaad niet op het sanctioneren van niet naar bed willen maar wel om het negeren van die negativiteit en verder te gaan met andere manieren. Ik vind dat waar jij mee komt vooral opgaat bij ernstige problemen in de opvoeding en dat doe je niet als een oppas even een beetje moeite heeft met een kind wat niet naar bed wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk dat we elkaar verkeerd begrijpen, want ik ben er ook niet gericht om zware hulpverlening toe te passen :) Ik keur jouw manier ook niet af, want mogelijk dat we elkaar verkeerd interpreteren wat in de praktijk misschien niet eens zoveel van elkaar hoeft te verschillen. De tips die ik geef zijn enkele basisprincipes die ook voortvloeien in algemene communicatie- en opvoedingsvaardigheden voor ouders of anderen die met kinderen/jongeren of gewoonweg in contact met andere mensen problemen ervaren. Dit hoeft niet perse bij ernstige problemen te zijn. Ik doel enkel om handvatten te geven bij de vraag die gesteld werd. Ik vind dat je ook als oppas een klein stukje verantwoordelijkheid draagt aan de opvoeding (op tijd naar bed, tanden poetsen etc.).
Zware en ingewikkelde technieken zou ik ook niet zomaar geven, aangezien dit onverantwoord zou kunnen zijn als je hiervoor geen hulpverlener bent en dit niet goed kunt toepassen. Ik benoem in mijn antwoord ook dat in het geval dat het ernstigere problemen betreft dit niet meer onder de verantwoordelijkheid van de oppas betreft, maar bij de ouders thuishoort. Oppas is tenslotte inderdaad geen hulpverlener.
Een kind van twaalf is oud genoeg om je te begrijpen maar te jong om gevolgen van zijn keuzes altijd goed te kunnen inschatten. Maak hier gebruik van door duidelijk en consequent te zijn in wat je van hem verwacht (je gaat nu je tanden poetsen, daarna mag je nog even tv kijken, bij de volgende reclame ga je naar bed). En leg ook uit waarom hij dan naar bed moet.