Wat voor effect heeft een vrije school (basisschool) op latere leeftijd?

Zo heb je bijvoorbeeld vrije scholen die kinderen alleen tekeningen maken op papieren waar de hoeken van zijn rond geknipt, "tekening zonder einde"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ik denk dat het per "vrije" school ook nog uitmaakt. Persoonlijk denk ik niet dat het slim kinderen te stimuleren om alleen dat te doen wat ze aangeven wat ze willen.

Als je dit in de opvoeding thuis zou doen, dan heet dat verwennen.

Daarom denk ik, terugkomend op je vraag, dat kinderen die een vrije school genieten, ontzettend sterke ouders nodig hebben op later leeftijd. Want er komt een tijd dat die verworven vrijheid verwatert door andere vormen van onderwijs. Daarom denk ik dat het geen positieve invloed heeft voor later. Niet omdat de school niet goed is, wel omdat er geen aansluiting is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn kinderen zitten op de vrije school en ik ben daar zeer tevreden over. er wordt meer rekening met het gevoel van een kind gehouden dan op het regulier.
Als voorbeeld; sint maarten wordt gevierd, knollen uithollen en waxinelichtje erin, al liedjes zingend langs de deuren (ook hier in Brabant) (bij de kleuters op vooraf geselecteerde adressen) dan op school de buit verdelen (appels, noten en mandarijntjes (geen snoep)) onder het genot van een warme chocolademelk met plakje cake. de hele school is verlicht met kaarsen. wij zijn plakkers dus als laatste weg, we mogen dan ook altijd meehelpen met opruimen ;-). toen we klaar waren zei ik de kinderen dat ze de kaarsjes mochten uitblazen. zegt de (kleuter)juf; nee dat doe ik wel. Maar dat vinden ze leuk hoor werp ik nog tegen. haar argument nu gaaan ze naar huis met het gevoel en de sfeer die de kaarsjes uitstralen, als die uit zijn moet ik kunstlicht aandoen en nemen ze dat gevoel mee naar huis. wij hebben de kinderen thuis met kaarsjes op bed gelegd.
heel veel dingen in het vrije school onderwijs gebeuren niet zomaar vaak s er een grondige reden waarom zo gehandeld wordt.
verder hoor ik van veel voortgezet onderwijs hier in de regio dat ze graag vrije school kinderen hebben omdat die creatiever en gemotiveerder zijn en meer zelfdiscipline hebben.
vrije school kinderen kunnen (vaak) beter zingen en hebben een muziekinstrument leren spelen (blokfluit etc).
wat de ronde hoekjes betreft dat is alleen bij de kleuters, daarna knippen ze ze er niet meer af. had iets te doen met kaders en begrenzingen, maar het fijne weet ik er ook niet meer van.