mijn neefje van 1.5 jaar oud heeft moeite met eten zo moet hij constant hoesten. Weet iemand waarom dit gebeurd en hoe je dit kunt oplossen?

bij een warme maaltijd begint hij met hoesten na een tijde gaat dit over op kokhalzen. Hij doet dit alleen bij de warme maaltijd. Dit geld dus niet voor een toetje dit gaat goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

deze #KENMERKEN# had die kleine dame van mij ook.

waardeloze tips gehad van zowel huisarts als consultatie bureau, kennissen en mijn omgeving (tot aan dwang voeren toe, of de hele shit malen en als hapje aanbieden)

probleem was de mond motoriek. ze vond bepaalde structuren gewoon ENG en kon het niet eten al zou ze net zo hard. je ziet het ook bij kinderen die sondevoelding hebben gehad. hier in Apeldoorn ben ik ervoor naar het eet-team (klinkt jolig, ik weet het) geweest.

daar zat een kinderarts, een psycholoog, een dietiste en en... jawel... een logopediste.

het was dus geen kwestie van voorkeur, niets anders geven ze krijgt wel honger werkt niet, en dwingen werk enorm averechts (ikke blij dat ik me hier ook nooit wat van aan heb getrokken!)

ze was toen ook goed een jaar. nu is ze 9 en nog steeds zijn er dingen die ze niet KAN eten. puur door de structuurtjes.

vla.. dat is glad, aardappels lust ze, rijst ook, maar zet je soep voor haar neus, met alle structuurtjes (het vocht, de groente, de vermicelli, de balletjes) krijgt ze het niet weg.
groente lust ze wel degelijk, maar zet je stamppot voor... no way.

vanaf haar 1,5 at ze dus NIETS warms, en nog steeds ben ik intensief bezig hiermee.
ze probeert elke keer weer, en soms moet ze ook kokhalzen, maar elke keer maken we een stapje voorwaarts (op haar 18e eet ze vast met de pot mee :)

wat ik dus heel duidelijk mee wel geven

ga er niet ALTIJD van uit het peuterpubertijd is, het aan de groente ligt, het kind zich aanstelt, het kids kokhalzen opwekt, je vooral moet blijven hameren zodat de sfeer verziekt wordt aan tafel.

vraag een verwijzing naar de logopedie, heel veel mensen weten namelijk niet dat deze mensen er OOK zijn voor dit soort problemen.

gewoon doen, dan heb je zekerheid en hoef je niet van een kind te verwachten wat op dat moment niet mogelijk is.

simpele oefeningen kunnen verbetering aanbrengen.
doe bv hagelslag in een toetje, kan je gelijk zien dat het niet aan de hagelslag ligt EN niet aan een toetje, let enkel op de moeite die het kost voor een kind om het naar binnen te krijgen.... strrrrructuurjes dus, maar tegelijk een goede oefening voor het kindje.
zo zijn er nog veel meer oefeningen en is een probleem ineens niet meer een probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
artsen ontdekken ook niet alles hoor (breek me de bek niet los) dus wel een verwijzing vragen naar een logopedist hoor, puur voor de zekerheid. al was het maar om dingen uit te kunnen sluiten. :) succes!!

Andere antwoorden (3)

Misschien vindt hij het eten niet lekker en laat hij dat zo merken, hoe dan ook, ik zou deze vraag bij het consultatieburo of huisarts neerleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben dit ook gehad met onze zoon. We hebben het elke keer gewoon volgehouden en het had met het slikreflex te maken.
Bij hem ging dit steeds beter, maar frustrerend was het wel.
Toen z'n eerste tandje door was, was het ook meteen helemaal over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een warme maaltijd zijn meestal ook groenten. En daar wringt vaak het schoentje bij peuters. Misschien zitten er te veel brokjes bij en kokhalst hij daardoor. Of hij lust het gewoon niet graag. Peuters zijn heel vindingrijk om dan vanalles te proberen om iets maar niet te moeten eten.
Eetproblemen oplossen bij kleine kindjes is niet eenvoudig.

Het beste is er zo weinig mogelijk aandacht aan geven zodat het eten geen strijd wordt. Hij hoeft niet heel veel te eten van de warme maaltijd. Misschien gaat het beter als (voorlopig) het eten geprakt is. Als hij een beetje heeft gegeten zonder te kokhalzen prijs hem dan uitvoerig. Neem het eten dan weg zonder iets te zeggen. Vaak moeten kinderen wennen aan een nieuwe smaak. Bij het toetje heeft hij geen problemen, dat is goed. Laat hem voor de rest van de dag meer eten van hetgeen hij graag lust, zo komt hij niets tekort.