Hoe kan ik een persoon met; McDD, ODD en borderline het beste begeleiden?

Ik heb een leerling in mijn klas die een diagnose heeft met deze 3 stoornissen; McDD, ODD en borderline. Ik ben me in deze drie stoornissen gestort om te kijken wat dit nou precies inhoud. ze hebben alle drie wel een beetje met elkaar te maken, maar ik weet niet hoe ik met deze leerling om moet gaan. Kan iemand mij helpen? Welke begeleiding heeft deze leerling van mij nodig zodat ze goed kan functioneren op school?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is jouw functie? ben je lerares of leraar ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud is die leerling?

Het beste antwoord

Tegenwoordig wordt er met diagnoses steeds meer afgezien van die hele lijst met etiketten achter de naam van het kind, maar wordt de heftigste als leidraad genomen. Omdat vaak een diagnose in het ASS (autistisch spectrum) niet op zichzelf staat. Vrijwel altijd komt er een comorbiditeit bij. Dat is een extra probleem naast de hoofddiagnose.

Je schrijft dat je je er in verdiept hebt. Dat is mooi. Zouden veel docenten moeten doen. Maar dat is eigenlijk mede de taak van de afdeling zorg op jullie school. Die heeft dit kind als zorgleerling aangenomen en dat betekent dat je zorg moet bieden. En dan moet niet alleen jij er mee zitten, maar een heel team: een mentor, een zorgcoördinator, een IT-er, een AB-er. Met regelmatig onderling overleg.
Krijgen jullie geen bijscholing over Autisme en andere beperkingen?

Een kind met deze complexe problematiek heeft ongetwijfeld een rugzak. Gebruik die gelden. Een derde van het geld mag worden gestopt in boeken en bijscholing.

Voor je aanpak: duidelijkheid. Korte opdrachten vanwege lage concentratieboog. Overzichtelijkheid/structuur (op bord zetten wat er gaat gebeuren van uur tot uur) . 1 ding tegelijk. Complimentjes zijn goud waard.
Zet hem voor in de klas, tegen jouw tafel aan. Dan wordt hij niet afgeleid door alle kinderen voor hem.

Toon geen emoties. Als hij niet wil meewerken, nog één keer je verzoek herhalen en dan helaas, een sanctie. Anders maken ze er een spelletje van om zo je negatieve aandacht te krijgen.

En onthoud:een kind is -helaas- geboren met die beperkingen. Vaak wil hij wel, maar kan hij niet.
Zijn leven is gewoon vaak niet leuk. Vanwege zijn beperkingen krijgt hij al zo vaak straf, en wordt hij al uitgekotst door klasgenoten (én hun ouders...).
Probeer in de herinnering van dit kind een positieve indruk achter te laten van zijn verblijf in deze klas.

En vooral regelmatig contact met de ouders/moeder. Als ervaringsdeskundige(n) weten zij het beter dan in de boekjes staat!

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.gedragsproblemenindeklas.nl/

een site opgezet door een betrokken docent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Structuur bieden, structuur bieden en structuur bieden. En met de intern begeleider of ambulant begeleider gaan praten over hoe je op dezelfde manier structuur kunt bieden als al je collega's die deze leerling in de klas hebben, er van uitgaande dat je op een middelbare school les geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al een prachtig uitgebreid antwoord gehad. Ik kan daar weinig aan toevoegen. Maar er zijn een paar kernwoorden die een héél klein beetje kunnen helpen: wees voorspelbaar (gebruik zoveel mogelijk dezelfde stem, toonsoort en woorden), kort en duidelijk communiceren (niet 3 opdrachten tegelijk maar deel het op in kleine stukjes), gebruik geen woordspelingen of uitdrukkingen die niet helder verwoorden wat je bedoelt (dus niet doen: ik werp een blik door het raam... grote kans dat het kind je vreemd aankijkt en zich afvraagt wanneer je dat dan gaat doen... dat blik door het raam gooien dus), maak duidelijk hoe jij je voelt ("ik ben nu een beetje boos" of "ik begrijp niet goed wat je bedoelt") zonder een emotioneel appèl op het kind te doen, veroordeel niet, bevraag wél. Structuur bieden (al genoemd) en geduld, geduld, geduld! Leg je grens op dat gebied wat verder naar voren dan normaal. Een kind voelt het aan als je geïrriteerd raakt en als jij je geduld dreigt te verliezen. Het kan je helpen om je grens al aan te geven, vér voor je er (normaal gesproken) aan zit. Dat zijn een paar dingen die je kunnen helpen als je die in je achterhoofd houdt. Heel veel succes en sterkte ermee. Wel mooi dat zo'n kind een leerkracht heeft getroffen die zich in haar wil verdiepen! Chapeau!