mijn zoontje van 4 is nog niet zindelijk. Vanmiddag begonnen, maar na met z´n 2en de luier uitgekregen te hebben ermee gestopt.

hij wordt panisch als hij op de wc op potje moet. Vanuit mijn omgeving krijg ik te horen dat het aan mij ligt dat hij nog niet zindelijk is. Maar zo´n enorm drama werkt ook niet volgens mij. Nu willen we er helemaal geen aandacht aan besteden, misschien dat het dan wel lukt. Heeft iemand ook deze ervaring?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn dochtertje was ook moeijlijk zindelijk te krijgen. De doorbraak kwam bij ons toen we het beloningssysteem (sticker voor een plasje op de wc of in het potje) gingen aanpassen tot: een sticker voor iedere keer dat ze het PROBEERDE. Dus als ze op de wc ging zitten kreeg ze al een sticker, ook al kwam er geen plasje. Dit haalde bij haar veel spanning weg en de wc en het potje werden gewoon iets 'leuks'. Niet veel later kwamen ook de plasjes. Succes ermee en je laat je niet aanpraten dat je iets fout hebt gedaan! Het ene kind is nou eenmaal het andere niet en dwingen zou naar mijn idee veel erger zijn!!

Het mooie weer komt er weer aan en dan moet je ff doorgaan hoe zielig je het ook vind , hou het potje in de buurt en laat hem in zijn blote billen rondlopen of doe een onderbroekje aan maar in ieder geval geen luier . Hebben we bij onze zoon ook gedaan zomers , tuurlijk zal hij het eng vinden , is voor hem ook een hele verrandering maar als hij het eenmaal doorheeft komt het goed , ff doorzetten en niet toegeven , en als hij wat op het potje heeft gedaan of wc , belonen. Succes

Ten eerste moeten de kinderen er natuurlijk zelf aan toe zijn! Zindelijk worden moet toch eigenlijk bij hem zelf weg komen.. Maak er een feestje van.. Wat ook wel eens helpt, het is gemeen, maar er voor zorgen dat hij zijn eigen luier heel vies gaat vinden. Dus als hij aan geeft (ik weet niet of hij dit doet) dat zijn luier vies is, nog even wat langer laten lopen, en zeggen als je op de wc of potje plasje doet is het niet bah. Maar nogmaals hij moet er toch echt zelf aan toe zijn! Succes er mee!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100