mijn zoontje van 4 is nog niet zindelijk. Vanmiddag begonnen, maar na met z´n 2en de luier uitgekregen te hebben ermee gestopt.

hij wordt panisch als hij op de wc op potje moet. Vanuit mijn omgeving krijg ik te horen dat het aan mij ligt dat hij nog niet zindelijk is. Maar zo´n enorm drama werkt ook niet volgens mij. Nu willen we er helemaal geen aandacht aan besteden, misschien dat het dan wel lukt. Heeft iemand ook deze ervaring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Heel goed dat je er geen drama van gaat maken, want dat zal het alleen maar nog moeilijker maken.
Er moet een reden zijn voor het feit dat je zoontje panisch wordt...is er ooit iets gebeurd op de wc, waardoor hij zo bang is?
Hij is 4, heb je erover geprobeerd te praten met hem?

Ik zou het niet op z'n beloop laten (geen aandacht aan besteden), maar over de positieve boeg gooien:
Maak bv een mooie stickerplakplaat, en leg je kind uit dat hij telkens als hij op de wc plast een sticker mag plakken.
Als hij 5 stickers heeft, mag hij een presentje uit een grabbelton zoeken. (niks duurs, een prulletje dat toch leuk is).
Op die manier ga je prijzen en belonen als hij het gewenste gedrag vertoont.
Maar inderdaad: geen drama van maken!
Doet hij het in de luier, dan haal je je schouders op, zegt 'jammer', en klaar.

Als het wcplassen beter gaat, kun je het stickerbeloningssysteem uitbreiden door bv stickers uit te delen als hij een dag lang geen luier draagt. Dan kun je hem belonen met mooie stoere jongensonderbroeken bv.

Heb vertrouwen in je kind: het komt echt goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! Beetje zelfde als wat ik zei, sorry :P Ik was nog aan het typen toen jij poste, dus had je antwoord nog niet gezien...Sorry.
Plusje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder heeft dat ook bij mij gedaan toen ik vier was met zindelijk worden, zo'n stickersysteem. Kan het me nog herinneren ook. Werkte uitstekend bij mij.

Andere antwoorden (11)

Als hij gewoon thuis is, geen luier meer aan doen, 't kost een paar natte broeken maar anders leert ie het nooit.
Samen met je pa tegen een boom plassen werkt ook goed, maar dat moet je hem wel weer afleren dat ie niet overal tegen bomen mag plassen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen dingen aanleren die je later weer moet afleren. Aanleren is makkelijk, afleren des te moeilijker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat alle jongetjes mogen leren hoe ze tegen een boom aan moeten plassen, dat is toch een van de leuke dingen van een jongetje zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik nou ook!, maar ja, de goegemeente denkt er anders over aan het aantal minnen te zien...mijn zoontje van 2 is nu wel zindelijk dankzij papa en het bomen bewateren...
4 jaar is ruim laat om te beginnen, of heb je al eerder geprobeerd? Jongens zijn wel vaker laat dan meisjes. Misschien kun je hem als het mooi weer is, vaak in een zwembroekje rond laten hobbelen deze zomer.
Er is trouwens veel informatie op internet te vinden over zindelijk worden, en ook hier op GV zijn er al vaker vragen over gesteld.

Een kind van 4 kan al best veel dingen snappen. Probeer er inderdaad niet al te veel een drama van te maken, je kunt ook gewoon na het verschonen geen luier meer aandoen maar een broekje en er niet te veel woorden aan vuil maken. "Zo, vanaf nu ga je op de WC plassen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen aandacht aanbesteden werkt niet. Een kind bedenkt niet zelf om eens te stoppen met de luiers en op de WC te gaan zitten. Een drama maken is inderdaad de oplossing ook niet.

Ik lees in je vraag dat je vanmiddag begonnen bent?
Is dit 'herbegonnen' (het weer opgepakt) of heb je hem serieus nog nooit eerder kennis laten maken met de WC? Dan is het niet zo vreemd dat hij er vanmiddag een drama van maakte...het was de eerste keer...

Ga eens na waarom hij het eng vind? Negatieve ervaring in het verleden? Doet plassen misschien pijn? (dit zou hij dan ook aan moeten geven wanneer hij luier draagt in principe, maar luiers koppelt hij er niet aan omdat hij die ook om heeft als hij niet plast). Ook een keer iets mafs als dat hij de WC bril op zijn vingers had laten vallen kan een trauma geven, of als iemand (bijvoorbeeld oudere broer/zus) ging lachen toen hij op het potje moest.

Probeer niet toe te staan dat het een drama wordt. Koop een leuke WC-bril verkleiner, die zijn met trapjes vaak, en zet je zo over de gewone wc-bril heen en er weer af. Zo kan hij net als papa en mama op de grote WC, dit vinden de meeste kinderen leuker en stoerder dan een apart eigen potje...Beloon hem als hij op de WC gaat en doe vrolijk, alsof naar de WC gaan 1 van de leukste dingen is die er zijn. Wordt niet boos als hij niet wil, maar blijf juist rustig en ga desnoods zelf naar de WC zodat hij kan zien dat jij ook naar de WC gaat. Vertel hem duidelijk dat er geen mogelijkheid is ín de WC te vallen! Daar zijn kinderen ook vaak bang voor en hou hem desnoods vast onder zijn armen zodat hij écht niet kan vallen. Plak leuke/stoere stickers op de WC (of de brilverkleiner) zodat die ook leuk wordt en plak tegenover de WC een leuke zoekplaat of iets zodat hij die kan doen als hij op de WC zit (Hoeveel poppetjes staan er op? Waar is de man met de rode trui? Zie je de vrouw met de baby? Etc). Dwing hem niet als hij op de WC zit ook echt te plassen/poepen. Op de WC zitten moet leuk voor hem zijn, geen dwangmatige handeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +
Iets ophangen is leuk, ik ken nog steeds het stripverhaal van Jan Jans uit mijn hoofd wat vroeger aan onze wc deur hing en mijn neefje telde ineens spontaan tot honderd door de poster met getallen op de wc :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook! (Dag mam, dag pap, kijk eens wat ik bij me heb... Dit is Jeroen. Leuk dat je eens op bezoek komt Jeroen. Dag Jeroen. Poep aan je schoen!)+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahah JAAA dat is 'm. Jeroen poep aan je schoen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat schept een band, vind je niet? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, waar mijn antwoord al niet goed voor is :P
wij hebben nog steeds Jan Jans en de kinderen strips op de WC hangen ;-)
Inderdaad, een drama van maken helpt niet. Het zindelijk worden is één van de dingen waar een kind macht over heeft :) Je kan best even alles laten rusten, geen aandacht meer aan geven. Laat hem wel zoveel mogelijk zonder luier lopen, zodat hij voelt dat een natte broek toch niet zo aangenaam is.

Als je nog geen kinder wc bril hebt, ga die dan samen met hem kopen. Als hij uiteindelijk toch eens op de wc probeert te zitten, hou hem dan goed vast. Sommige kinderen hebben echt angst van het gat in de wc.

Koop een boekje over naar de wc gaan bvb: "Drie haasjes op de wc" van Betty Sluyzer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochtertje was ook moeijlijk zindelijk te krijgen. De doorbraak kwam bij ons toen we het beloningssysteem (sticker voor een plasje op de wc of in het potje) gingen aanpassen tot: een sticker voor iedere keer dat ze het PROBEERDE. Dus als ze op de wc ging zitten kreeg ze al een sticker, ook al kwam er geen plasje.
Dit haalde bij haar veel spanning weg en de wc en het potje werden gewoon iets 'leuks'. Niet veel later kwamen ook de plasjes.

Succes ermee en je laat je niet aanpraten dat je iets fout hebt gedaan! Het ene kind is nou eenmaal het andere niet en dwingen zou naar mijn idee veel erger zijn!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het drama inderdaad stoppen. Maar de luier weer terug omdoen en achterover gaan zitten is nu niet meer echt een optie.
Vier jaar is vrij laat. Op zichzelf staand is dat geen wereldprobleem (4 is maar een getal) maar omdat dat ook de leeftijd is dat je kind naar school toe gaat is het wel vrij dringend. De meeste basisscholen accepteren geen luiers.
Mijn eerste tip: laat de WC deur open, vooral ook als je zelf gaat plassen. De WC mag voorlopig een gezellig onderdeel van het huis worden, geen afgesloten geheim kamertje. Kondig aan als je even gaat plassen, plassen is zo gewoon als het maar zijn kan. Maak die ruimte ook een beetje gezellig, een leuke kinderposter op de muur, kunstbloemen, prentenboeken, een kleurig opstapje en natuurlijk een stickervel. Laat de luiers overdag 100% weg, pas bij het slapen gaat de luier weer om.
Besteed geen enkele aandacht aan de ongelukjes. Verschoon zwijgend die broeken en negeer het verder.
Kies minstens zo'n vijf momenten per dag dat er even op de toilet gezeten word, liefst een half uurtje na een maaltijd of drinkmomentje. Meneer mag zitten en hoeft niets, maak dat moment gezellig, lees desnoods voor of zing een liedje. Maakt hij toch een drama, ga daar dan niet op in. Onthou: it takes two to tango. Als jij het drama niet erkent is er geen reden om drama te maken, don't feed the troll.
Hou het luchtig en positief.
Koop extra broeken en onderbroeken en desnoods een extra wasmand want de aankomende tijd zul je waarschijnlijk een hoop was hebben.
Als er een plasje komt: prijs hem de hemel in, maak vreugdedansjes en er mag een sticker geplakt worden.
Begin met een klein aantal vakjes, bijvoorbeeld vijf of drie, alle vakjes vol? Cadeautje! (of een andere soort beloning, iets lekkers of iets leuks gaan doen), het volgende stickervel heeft dan weer 2 extra vakjes, bouw dat langzaam op, hou het overzichtelijk.
Heb geduld, dit komt goed. Als je serieus vast komt te zitten ga dan langs de huisarts, die kan eventueel doorverwijzen naar een plaspoli.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mooie weer komt er weer aan en dan moet je ff doorgaan hoe zielig je het ook vind , hou het potje in de buurt en laat hem in zijn blote billen rondlopen of doe een onderbroekje aan maar in ieder geval geen luier . Hebben we bij onze zoon ook gedaan zomers , tuurlijk zal hij het eng vinden , is voor hem ook een hele verrandering maar als hij het eenmaal doorheeft komt het goed , ff doorzetten en niet toegeven , en als hij wat op het potje heeft gedaan of wc , belonen. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is denk ik wel goed om het zo simpel mogelijk te houden. Niet helemaal loslaten maar de middenweg vinden tussen geen drama en helemaal geen aandacht. Hou het luchtig lijkt mij goed. Nu geef je ook aan dat hij al 4 is. Sommige scholen schijnen er erg moelijk over te doen als je kind nog niet zindelijk is (geen eigen ervaring maar wel van een vriendin). Het zou kunnen helpen wanneer ze op school helpen want vaak is het toch een ander verhaal als ze het op school moeten doen. Goed voorbeeld doet goed volgen, dus als andere kindjes naar de wc gaan dan kan dat voor hem de weg ook makkelijker maken. En ook een kleuter is gevoelig voor wat andere kindjes vinden dus dan heb je ook kans dat hij die luier op school snel zat is. Nou ja, succes ermee want het blijft toch lastig en een per kind verschillend probleem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er dingen die hij helemaal geweldig vind?
Ik ben zindelijk geworden door de fotocamera. Ik vond het altijd geweldig om op de foto te gaan en als ik dan een "grote plas" op het potje had gedaan maakte mijn vader een foto van mij op het potje (toen nog met foto rolletjes en achteraf had pa alleen de flitser aan, is nooit een foto gemaakt, haha) Vertel hem dat ie toch een grote jongen is? dat ie hardstikke flink is en dat wel kan.
(misschien zal ie zelf komen met "dat kan ik wel" dan kun je reageren met "daar geloof ik niks van laat maar zien") spelenderwijs werkt meestal het beste.
Laat hem een snoepje uitzoeken als ie op het potje heeft geplast.
Na met z`n 2en de luier uitgekregen te hebben er mee gestopt lees ik in je vraag. Waarom gestopt?????? Eindelijk de luier uit, dan moet je doorzetten.
Een natte broek voelt vaak voor kinderen heel vies, en hij zal de keuze moeten maken tussen vies voelen of naar de wc. Een kind van 4 kan nooit de baas over jou zijn, maak hem dit duidelijk, jij bent de baas en DIT is wat je van hem wil.

Succes met het zindelijk maken!

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kan ook het potje in een andere ruimte dan de wc zetten bijv. in zijn slaapkamer, de woonkamer of de overloop.
(misschien voor de wc deur en plasje op t potje met uitzicht op de wc??)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt of iemand deze ervaring heeft met het stoppen van het drama? Ik dus met onze middelste. Het was in haar geval: negatieve aandacht is ook aandacht, dus na volledig negeren van alles kwam juffie tot de ontdekking dat ze alleen aandacht kreeg als ze zelf met een initiatief kwam.
Dus bij ons kwam het er op neer dat het vanaf het negeren tot het volledig (overdag) zindelijk zijn 3 en een half week geduurt heeft. Verder heeft school ook positief meegeholpen, maar daar doe ik geen uitspraken meer over, want er zijn sommige mensen die dat zo ontzettend pedagogisch onverandwoord vinden dat er hele vervelende discussie op gang komen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja idd, vreemde ogen dwingen zeggen ze ook wel eens, en wie ben ik als moeder om daar zo af en toe niet eens dankbaar gebruik van te maken ;-)
Ten eerste moeten de kinderen er natuurlijk zelf aan toe zijn! Zindelijk worden moet toch eigenlijk bij hem zelf weg komen.. Maak er een feestje van..
Wat ook wel eens helpt, het is gemeen, maar er voor zorgen dat hij zijn eigen luier heel vies gaat vinden. Dus als hij aan geeft (ik weet niet of hij dit doet) dat zijn luier vies is, nog even wat langer laten lopen, en zeggen als je op de wc of potje plasje doet is het niet bah.
Maar nogmaals hij moet er toch echt zelf aan toe zijn! Succes er mee!