Klopt het dat als een baby 14 dagen te laat geboren wordt hij al wijzer is dan pasgeboren baby's ?

mijn neefje (nu 3 maanden) wil niet liggen maar rechtop zitten etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vernieuwde vraagstelling: Klopt het dat een baby die 14 dagen te laat geboren wordt, wijzer is dan pasgeboren baby's?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vernieuwde vraagstelling: klopt het dat een baby die 14 dagen na de uitgerekende datum is geboren, wijzer is dan een à terme geborene?

Het beste antwoord

Je ziet wel wat verschil, maar twee weken is niet veel. Het heeft denk meer te maken met karakter. Het kan wel zijn dat hij bijvoorbeeld eerder lachte. Gemiddeld doen kinderen dat met een week of 6, en een kind dat twee weken later geboren is kan dat met een week of 4 doen. Nou is dat ook allemaal een gemiddelde, mijn jongste dochter was maar een paar dagen te laat en lachte met 2,5 week, terwijl de oudste pas met 6,5 week begon (waar die was 2 weken te vroeg)
Je merkt dat verschil wel duidelijk bij kinderen die veel te vroeg geboren worden, dan heb je het over maanden. Dan kun je de eerste twee jaren die maanden wel verrekenen. Naar dan nog, het blijven gemiddelden. Een kind gaat gemiddeld met 9 maanden kruipen, maar de een doet dat al met 6 maanden, en de ander met een jaar (en weer een ander doet het helemaal niet)
Zo is dat ook met het rechtop willen zitten met 3 maanden. Een kind wordt op die leeftijd al aardig nieuwsgierig. De ene heeft dan genoeg aan lekker op de rug rond liggen kijken, de ander wil graag alles om zich heen zien. Daar komt bij dat een kind van 3 maanden zijn koppie al aardig goed rechtop kan houden. Je moet alleen wel bedenken dat de rug nog niet sterk genoeg is om te zitten. Het is dus ook niet goed om hem de hele tijd te laten "oefenen"met zitten. In de kinderwagen kun je de kap naar beneden doen, dat scheelt al wat. en een draagdoek is helemaal ideaal, daarmee heb ik eindeloos gelopen met alledrie mijn kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat is beslist niet waar. Juist kinderen die veel te VROEG geboren worden lijken op veel punten aanvankelijk wat voor te lopen op kinderen die op tijd of te laat geboren zijn. Ze lachen eerder (omdat dat aangeleerd sociaal gedrag is dat zich ontwikkelt vanaf de geboorte, zodat ze al voor de uitgerekende datum 'sociaal' beginnen te lachen), en zijn - omdat ze in de couveuse vaak wat overstrekt zijn geraakt - lichamelijk sterker, zodat ze al veel eerder hun hoofd optillen en om zich heen gaan kijken. Bovendien zorgt bij dismature (te kleine) kinderen het voedingstekort in de baarmoeder voor een snellere rijping van de hersenen.

Vermoedelijk gaat het hier om een tamelijk intelligent kind ; die willen al heel jong meer input en meer prikkels, omdat ze zich plat op hun rug kijkend naar een wit plafond veel eerder vervelen, zeker als ze ook veel uren wakker zijn. Dikke kans dat hij in de kinderwagen ook liever wil zitten , en voorál niet liggen met de kap omhoog. Gewoon een slim jongetje, dat de wereld om zich heen wil waarnemen. Dat hij 14 dagen te laat geboren is , heeft daar eigenlijk geen invloed op. Het is ook niet extreem laat ofzo, gewoon nog een variatie die binnen het gemiddelde ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt me niet, want wijsheid krijg je van je omgeving mee en als je in een buik zit krijg je niks van de buitenwereld mee..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 2 kinderen, een is 2 weken "te laat" geboren en 1 is 2 weken "te vroeg" geboren. Qua ontwikkeling hebben ze geen voor of achterstand op elkaar gehad.

Waarschijnlijk is jouw neefje gewoon een lekker vlot kereltje die zich al goed bewust is van zijn omgeving en lekker om zich heen wil kijken. Het heeft waarschijnlijk niets te maken met het twee weken te laat zijn geboren.

Echter is het wel leuk dat hij al rechtop wil zitten, maar voor zo'n jong kind mag dat niet te lang achtereen. Zijn ruggetje is daar nog niet helemaal klaar voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligentie is van tevoren eigenlijk al vastgesteld. De intelligentie wordt door verschillende factoren geprikkeld om zich te uiten.
Zo is het de aard van het beestje zelf, het kind is wel of niet leergierig,
de ouder(s) hebben een grote rol in het stimuleren van het gebruik van de intelligentie,
daarnaast heb je nog de naaste familie/vrienden kring en bijvoorbeeld de oppas, zij kunnen ook een kind stimuleren.
En (zeker als een kind groter is ) de algemene buitenwereld zoals media, op straat, enz kunnen hier invloed op hebben.

Vaak is uit de familie kring wel een beetje af te lezen wat de intelligentie van een kind gaat doen. Dit is voor een deel erfelijk. Maar het komt ook voor dat een kind heel anders is dan de ouder(s). Dus dat zegt ook nog niks.

De aard van het beestje is dus erg belangrijk.

Het lijkt erop dat het kind heel graag verder wil, maar daarvoor heb je iets te weinig informatie gegeven.

Mijn zoon van 10 maanden ging ook heel snel. Dit komt door verschillende dingen. Wij hebben hem veel de mogelijkheid gegeven om een stapje verder te komen, maar we hebben hem ook in zijn waarde gelaten en hem zoveel mogelijk zelf dingen laten ontdekken. Hij zat ook al heel snel met hulp, maar aangeraden werd om hem te stimuleren om dit hem zelf te laten doen. Dit omdat het lichaam natuurlijk ook goed ontwikkeld moet zijn. Onze zoon is in verhouding ook heel snel in de ontwikkeling. Dit zie ik doordat ik veel kinderen in mijn omgeving heb in de zelfde leeftijds catogorie, maar ook wat er op het consultatiebureau is gezegt. hij rolde zich om met 3.5 maand, tijgerde met 6 maanden kroop en zat zelfstandig met 7 maanden en ging staan met 7,5 maanden en ging vrijwel meteen rond de tafel lopen.
Ik zie dit niet als wijzer, maar meer als ontdekkender. Hij wil er meer op uit en kijken wat er allemaal is.