Kan mijn man onze kinderen om de week naar het buitenland meenemen?

Ik woon in Noord-duitsland. Mijn man wil scheiden en heeft in Nederland een nieuwe vriendin. Hij wil nu om de week totaal 11/12 uur rijden om 1,5 dag met de kinderen bij zijn vriendin te zijn. Ik vind dit wel erg ver.. Kan ik hier wat tegen doen? Hij heeft een apartement op een uurtje van mij vandaan die hij doordeweeks en soms het weekend gebruikt voor zijn werk. Vooral aan mijn zoontje van 3 merk ik dat hij met dit alles best moeite heeft.. We hadden de afspraak staan het rustig op te bouwen maar daar wil die nu ineens van af zien..Een bezorgde moeder

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp helemaal hoe je je voelt, ondanks dat de vader recht heeft op zijn kinderen en zijn kinderen op hem lijkt het me erg moeilijk voor je, zeker als het over zo'n afstand gaat. zoals bij de antwoorden genoemd, ga zsm om de tafel, informeer bij het juridisch loket, ook al is dat iets NL, ze kunnen je vast verder helpen wat je kan/moet doen en informeer eens bij het lokale gemeentehuis, die weten als het goed is toch wel eea over de duitse regel en wetgeving hieromtrent. Als je een advocaat belt om te vragen wat je kunt doen in jouw situatie kunnen ze je ook advies geven al zullen die uiteraard in dat advies ook hun eigen portemonnee meenemen, maw: adviseren ze je misschien direct een advocaat in de hand te nemen.....
maar dat is dan vervolgens toch aan jou..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zit te denken hè.....en.....misschien heel eigenwijs van me....maar.....wil hij nu zijn kinderen zien of zijn vriendin......zij kan toch ook naar hem komen omdat hij dan zijn kinderen heeft.......
toch niet dat zij (de kinderen) er onder moeten lijden dat papa ver weg een vriendin heeft.......misschien kort door de bocht maar een beetje ego klinkt het wel...... en hoe lang zijn ze samen dat hij zijn kinderen al direct met een nieuwe relatie wil gaan "belasten" die misschien niet eens een lang leven zal hebben......misschien ook wel maar....misschien ook niet.....

Antwoorden (2)

Om een kind mee naar het buitenland te nemen, zijn speciale afspraken nodig. Als dit in Nederland is afgesproken, dan is er in dit geval geen probleem want hij mag in principe de kinderen mee naar toe nemen, in Nederland, waar hij wil. Het is tenslotte zijn dag. Maar, hij mag niet zomaar de regeling veranderen zonder wederzijdse toestemming. Doet hij dat toch, dan kan jij je beroepen op de eerder gemaakte afspraken.
Het beste is gewoon om even samen om tafel te gaan en dit even goed met elkaar af te stemmen. Zo voorkom je juridisch getouwtrek en dure advocaten en het is beter voor de kinderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat er nog geen echtscheiding is en dus ook nog geen ouderschapsplan.

Het is jammer dat jouw man zich niet wil houden aan de door jullie gemaakte afspraken, maar wettelijk heb je geen reden om hem tegen te houden.
Hij mag vrij reizen met zijn kinderen binnen Europa.

Zorg dus zo snel mogelijk voor een officiële regeling en laat afspraken
vastleggen in een (door de rechter goedgekeurd) ouderschapsplan.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/wat-is-het-ouderschapsplan.html

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/ouderschapsplan-voorbeeld-model.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
al is er een plan dan nog mag ij als de kinderen bij hem zijn ze meenemen waar hij wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bestaat het ouderschapsplan ook in Duitsland?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat, ronron, hangt toch af van WAT er in dat ouderschapsplan
is opgenomen? Wat er is overeengekomen?
ronron1212
10 jaar geleden
Daar zal nooit in opgenomen worden dat hij geen vrijheid heeft om zijn kinderen mee te nemen naar zijn huis of met vakantie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je bepaald samen wat er in zo'n plan komt ronron, het is geen kant en klaar papiertje maar juist iets wat je samen maakt dus iets daarover zal er zowiezo in komen te staan.......
ronron1212
10 jaar geleden
ostraat dat weet ik maar daar zal nooit iets inkomen wat de vrijheid beperkt waar het gaat om de aanwezigheid van kinderen bij de andere ouder.