Mag je diëten als je borstvoeding geeft?

Als je zwanger bent, mag je niet te snel gewicht verliezen omdat de gifstoffen opgeslagen in je vetcellen vrij komen. Nu vroeg ik me af of dat ook geldt voor borstvoeding: komen schadelijke stoffen in de moedermelk als de moeder veel gewicht verliest?

Toegevoegd na 1 dag:
Het gaat hier niet om extra gewicht dat de moeder tijdens de zwangerschap heeft erbij gekregen maar om een moeder met overgewicht voor de zwangerschap.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (9)

Inderdaad komen er bij het afvallen van een pond per week afvalstoffen in de borstvoeding.
Niet doen dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten het feit dat er het risico is van genoemde afvalstoffen, is dieten tijdens het voeden ongezond voor jezelf. Je lichaam geeft erg veel essentiele stoffen af aan de melk. Bij normaal gezond eten kan je lichaam wel wat hebben. Maar als je gaat dieten is het risico groot dat diverse vitamines en sporen elementen in je eigen lichaam hard dalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is om meer redenen af te raden om tijdens het borstvoeding geven veel af te vallen.

De extra vetreserve die tijdens de zwangerschap is opgebouwd, is juist o.a. bedoeld voor de extra
energie die tijdens de borstvoeding gegeven wordt.

Om af te vallen moet altijd minder energie genuttigd worden dan er nodig is. In het geval van borstvoeding wordt een limiet aangehouden van 1 pond per week. Door zo – geleidelijk – af te vallen, komt de melkproductie niet in gevaar. Te snel vermageren zou de melkproductie kunnen doen verminderen. De kwaliteit van de melk blijft echter altijd gehandhaafd.

Een ander nadeel van sterk afvallen in deze periode, kan zijn dat er extra afvalstoffen uit het vetweefsel in de bloedbaan van de moeder kunnen komen, waarna ze uiteindelijk in de melk terecht kunnen komen.

In hoeverre dit schadelijk is voor de baby is niet helemaal te zeggen. De hoeveelheid afvalstoffen die opgeslagen is in vetweefsel verschilt van persoon tot persoon en is afhankelijk van het voedingspatroon in het verleden. Wel blijkt uit onderzoek dat het geven van borstvoeding bescherming biedt tegen de schadelijke effecten van afvalstoffen in de moedermelk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een mens is niet van elastiek zodat een lijf gelijk terugveert in de vormen voor de zwangerschap.

gezond eten en lekker bewegen is genoeg om gewicht te verliezen. de hormoontjes hebben ook invloed op je gewicht en zullen langzaam maar zeker weer in balans komen (door te lijnen ben je dus heel tegennatuurlijk bezig)

en wat dacht je van het vochtbalans van een moeder die borstvoeging geeft? ook dit slaat uit op de weegschaal, maar het is geen overgewicht.

alles wat in de bloedbaan van de moeder zit, dus ook gifstoffen, komen ook in de moedermelk terecht

bovendien kan je je stofwisseling in de war schoppen (jojo effect)

moedermelk bevat gemiddeld 3,9 gram vet per 100 ml. een lichaam slaat het dus niet voor niets op.

bovendien gebeurt er van alles in het lichaam van een vrouw die borstvoeding geeft. het lichaam is aan het herstellen, de hormonen zijn van slag na de zwangerschap en moeten zich opnieuw 'instellen' op de nieuwe situatie (geven van borstvoeding welke van samenstelling tijdens de periode waarin borstvoeding gegeven wordt ook veranderd)

lijnen: buiten dat het bijzonder onnatuurlijk is en je alles in de war schop in je lijf is het voor een kindje ook helemaal niet goed.

bij gezonden maaltijden en voldoende beweging verlies je juist door het geven van borstvoeding gewicht.

mijn advies: niet lijnen (mocht het niet zomaar een spontane vraag zijn maar een idee wat door je hoofd speelt) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je niet bang maken, je mag gewoon afvallen.

Borstvoeding wordt vaak moeilijker gemaakt dan nodig is. Wat je niet moet doen, is crash-diëten. Dan krijg je inderdaad de genoemde afvalstoffen in je bloed en in de melk, terwijl je voedingsstoffen tekort komt. Maar als je rustig af valt, kan dat echt geen kwaad.

Gemiddeld is dat inderdaad maximaal een pond per week, maar in het begin gaat het vaak iets sneller, ook door vochtverlies (waar de afvalstoffen niet in zitten, die komen vrij uit verbrande vetcellen) en later minder snel.

Deze rustige manier van afvallen is ook nog eens gezonder voor jezelf en vermindert het risico op jojoën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoelt dat je wil afvallen tijdens borstvoeding, niet doen.
De afvalstoffen die vrijkomen komen in de bloedbaan van de moeder en in de moedermelk terecht. Het is niet duidelijk welk effect dit op de baby heeft.
Je hebt er veel aan door nu gezond te gaan eten, je kunt dan naar een gezond gewicht toewerken. Gezonde voeding komt je baby ook ten goede.
Een kind profiteert van een gezonde moeder, op alle vlakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat geldt min of meer ook voor de bv-periode. Maar tegelijkertijd is het zo dat de moeder de meeste gifstoffen sowieso in haar zwangerschap al doorgegeven heeft aan de ongeboren baby. Daarbij is verliezen van gewicht na de zwangerschap toch zaak van langzaam en geleidelijk, voordat je toekomt aan de 'oude' kilo's overgewicht, ben je een flink aantal maanden verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, diëten is geen goed idee wanneer je BV geeft. Maar een gezonde leef/eetstijl mag wel. Wanneer je BV geeft val je vaak vanzelf ook af. En om je lijf goed in conditie te houden moet je gezond eten. Niet te veel zuivel, wel veel fruit en groenten. (zuivel zorgt er voor dat vitamines niet goed opgenomen worden.) En lekker achter de kinderwagen aan de wandel en je hebt zo een uur lekker bewogen.
Wat je moet bedenken is dat Diëten iets anders is dan afvallen. En diëten is natuurlijk nooit echt goed voor je lichaam of je nu BV geeft of niet. Overstappen naar een gezonde leefstijl is altijd aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een maand of drie kun je gerust proberen rustig aan wat gewicht kwijt te raken. Van belang is dat het niet te snel gaat (halve kilo per week) en dat je normale dingen eet, zodat je wel alles binnen krijgt. Geen crashdieet dus (maar dat is nooit gezond!) Je zult merken dat je best snel afvalt. Vaak hoef je alleen de koek en snoep maar te beperken om al rustig aan af te vallen. Beetje extra op je beweging letten...