mijn kind van 2,5 is vreselijk bang voor regen, wat kan ik hier tegen doen?

mijn zoontje is vreselijk bang voor regen. Zodra hij in bed ligt en het regent raakt hij zo in paniek dat hij niet te kalmeren is.

Toegevoegd na 3 minuten:
We hebben alles al geprobeerd, uitleggen dat regen niet eng is. Getroost, laten huilen, bij ons in bed genomen, maar zelfs dan is hij overstuur. We zijn zo langzamerhand op en weten niet meer wat we er mee aan moeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er misschien een dakraam of iets dergelijks waardoor het heel helder klinkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zo de afgelopen dagen naar buiten kijk zeg ik, emigreren! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, geen dakraam of iets anders.

Antwoorden (9)

Als het regent af en toe met hem naar buiten gaan, heeft bij een kennis van mij ook geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou eens samen met hem, terwijl je zijn hand beet houd, door de regen moeten lopen. Dan ziet hij dat het geen kwaad kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verhaaltjes vertellen met veel regen gekoppeld aan een positief gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is hij ook bang voor regen als hij buiten loopt? Of alleen als hij in bed ligt?
Je zou eventueel een paraplu voor hem kunnen kopen, een mooie die hij zelf uitzoekt, en hem laten horen dat dat ongeveer hetzelfde klinkt als de regen op het raam. Het klinkt een beetje alsof de druppels een liedje op het raam trommelen. Gelukkig heb je een raam in je kamer, anders werd je nu nat...
En misschien als het overdag regent samen met hem naar buiten kijken, wat er allemaal nat wordt, liedjes over de regen zingen, praten over de plantjes die blij met het water zijn, want die kunnen niet uit een beker drinken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is overdag niet bang voor de regen. Alleen 's avonds en 's nachts äls hij in zijn bedje ligt. Hij is dan zo panisch dat we niet tot hem door kunnen dringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ontzettend vervelend lijkt me dat, zielig voor je zoontje en heel naar voor jullie. Ik hoop dat je hier ergens de gouden tip vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hopen wij ook, maar bedankt voor jouw tips.
Probeer eens of hij naar dit filmpje wil kijken en luisteren 'Sassa is niet bang voor de regen!':

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20071129_regenliedje01
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. Dat liedje ga ik morgen aan hem laten zien.
Misschien is het mogelijk om uit te vinden waar die angst vandaan komt. Heeft hij een combinatie met onweer en is hij daar bang voor of klettert het hard op het dak. Of heeft iemand hem een verhaaltje voorgelezen over iets wat gebeurde in de regen bijvoorbeeld. Soms kan iets heel onbenulligs voor jou iets heel groots worden voor hem. Zonder dat je daar zelf bij stilstaat. Kan hij dat al vertellen?

Je schrijft dat hij overdag niet bang is maar vooral snachts. Het is dus de combinatie met de nacht. Is hij wel eens buiten geweest in het donker?
Misschien is het een idee om juist zijn angst aan te gaan. Wanneer het een klein beetje regent en het word donker dan met hem naar buiten gaan. Hij is dan toch al wakker omdat hij het eng vind. Samen met mama en/of papa is vertrouwd. Daar is hij veilig. Maak er een 'gek' feestje van midden in de nacht.
Regenjas aan. Laarzen aan en stampen en dansen in de plassen. Lekker vrolijk. Regen is overdag niet anders dan snachts.
Als hij dat met zijn eigen ogen ziet dan hoeft hij niet bang te zijn voor het onbekende.

Gaat het om het onweer. Misschien is het dan leuk om samen voor het raam te gaan kijken naar de flitsen. Laat zien dat het eigenlijk ook hartstikke mooi is.
Toch is een angst ook heel normaal. Maar het moet niet de overhand krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor de tip. De eerst volgende regenbui die 'snachts plaats vindt, gaan we met hem naar buiten. Zal waarschijnlijk wel krijzen worden, maar wie weet helpt het. We zijn nu in het stadium beland dat we alles wel willen proberen, want het is een zomer vol nachtelijke regenbuien....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Sereph
kan je zoon uitleggen waarr hij bang voor is?
regen is heel normaal, hoe rustiger jullie blijven, hoe beter denk ik, als hij bij jullie mag liggen. dan moet regen toch wel eng zijn?
met de douche kun je ook dingen uitleggen.
kun je als het regent niet een lampje aandoen? of een leuk muziekje waardoor hij de regen niet zo hoort.
kan je man niet eens met de tuinslang de situatie na bootsen, overdag terwijl jij met je zoon voor het raam staat?
laat hem zelf eens de ramen nat sproeien, en vertel dat regen het zelfde is.
hebben jullie neefjes of nichtjes waar je zoon tegen opkijkt die bij hem mogen logeren en die helemaal niet bang zijn?
ik ben tegen liegen, maar zou je niet hele speciale oordopjes kunnen kopen, van die hele speciale, alleen voor je zoon, die speciaal gemaakt zijn voor hem, om de regen niet te horen?;) of een hele speciale speeltent waar hij in mag slapen als het regent :extra beveiligd?
je moet zorgen dat hij niet in paniek raakt, soms helpt een strenge toespraak om het kind uit de paniek te krijgen.
je krijgt hier goeie adviezen, mocht het niet helpen, dan zou ik professionele hulp in schakelen.....

1 troost hoe ouder je zoon wordt hoe meer hij begrijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij kinderangsten is het bijna altijd raadzaam om er heel erg goed voor te waken dat je niet mee gaat in de angst.
Soms doe je dat onbewust toch, dat kan al zijn door gespannen te reageren op het moment dat hij bang is.
Het eerste wat je dus moet doen op zo'n moment is ontspannen blijven, hoe bang en angstig dat kleine mannetje ook is. Denk om je lichaamshouding, je ademhaling en gebruik een zachte stem om hem rustig te houden.
Begin met uit te leggen dat regen gewoon water is en vertel hem alles wat je over regen weet. Bijvoorbeeld dat de bomen en planten blij zijn dat ze weer kunnen drinken en dat de straten lekker schoon worden gespoeld.

Haal de regen in stappen dichterbij, doe dat eerst vooral overdag. Ga eens lekker lopen in de regen. Of steek de handen uit het raam om de regen te voelen.
Onderwerp ook de douche aan een inspectie, leg voor je zoontje de link uit tussen het vallen van water en het geluid wat daarbij hoort. Leg ook uit dat het donker word 's nachts, experimenteer met donker door gordijnen dicht te doen, door met zaklampen te spelen en door blinddoek-spelletjes.
Maak eens een wandeling in de vroege avond of in de vroege ochtend om aan hem te laten zien hoe alles er dan uit ziet.

Lees eens een boekje over regen, en overweeg om een rainmaker/regenstok aan te schaffen. Dat laatste is een mooi instrument waarmee je zelf de geluiden van de regen kunt nabootsen, heel geschikt voor kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overdag een keer met hem in de regen lopen. Leuke dingen doen in de regen en hem laten ervaren dat het veilig is en dat je er hele leuke dingen mee kunt doen.
Is hij bang voor het geluid van het tikken van de regen?
Neem dan iets mee in de regen wat hetzelfde geluid maakt en laat hem horen en zien wat er dan gebeurd.
Als het dan een keer regent als hij binnen is en hij naar bed gaat, kun je hem vast herinneren aan de leuke dingen die jullie in de regen hebben gedaan!
Ga niet naar dat nare gevoel dat hij erbij heeft. Dat brengt hem alleen maar naar dat nare gevoel. Hij moet er leuke ervaringen mee krijgen zodat hij het oude (angst) kan loslaten.
Wat je ook kunt doen is een verhaaltje vertellen voordat hij gaat slapen of zomaar. Er zijn boeken met helende verhalen voor kinderen die heel erg goed werken op onbewust niveau.

Je kunt ook even zoeken naar iemand die kan uitzoeken hoe dat komt dat hij daar zo bang voor is via het onderbewust. Ik ben oa NEI-coach en kan dat op afstand uitzoeken (en ws oplossen).
Probeer eerst eens de bovenstaande mogelijkheden en doe dat niet vlak voordat hij naar bed gaat.

Succes! en veel plezier in de regen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. Ik ga het allemaal proberen bij mijn zoontje. Hopelijk helpt het.