Ons kind is 19 en wil niet leren nog werken. Ik roep hem op zich verantwoord te gedragen, en overweeg al het extreme: hem uit huis te zetten. Mag dat?

Jarenlang deed hij het slecht op school. Nu wil hij geen baan gaan zoeken om zelf te verdienen. Hij doet helemaal niks behalve op PC te spelen of met vrienden te roken/drinken. Hij gelooft wellicht dat wij als ouders hem financieel moeten ondersteunen totdat hij 21 wordt. Ik wil er het einde aan leggen. Daarom wil ik hem twee opties aanbieden: of werken/studeren of het huis uit. Maar kan dit juridisch gezien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (8)

Vanaf de dag dat hij 18 jaar is, kan hij verhuizen, en dus ook bevolen worden het huis uit te gaan.
Jij bent echter ook niet verplicht om hem 'financieel' verder te steunen totdat hij 21 is. Vanaf je 18 jaar mag je werken, waar er dus verondersteld word, dat je zelf je geld verdiend.

Moest hij nu nog gaan studeren, zou ik hem persoonlijk niet het huis uit zetten. Als hij gaat werken daarentegen, laat je hem een vast bedrag per maand betalen, om de algemene kosten te delen. (Water, elektriciteit, ...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Vanaf de dag dat hij 18 jaar is, kan hij verhuizen[...]"? Voor je 18e kun je niet verhuizen, of wat bedoel je?
Daarnaast hebben ouders een (financiële) onderhoudsplicht voor hun kinderen tot de dag waarop ze 21 worden; dat heeft desbetreffende zoon goed uitgezocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na 2 jaar Hoofdinspecteur van politie te zijn, denk ik toch de wet te kennen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het blijft uiteraard je zoon (?), financiële steun weigeren zou ik echter niet doen.
Ja, de ouders zijn financieel verantwoordelijk, wat niet wil zeggen dat je alle kosten op je moet nemen, stommiteiten komen voor eigen rekening van je zoon.
www.blixum.nl/showarticle.asp?xtitle=Rechten+en...web...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind wordt volgens de wet op zijn 18e jaar volwassen. Dit houdt in dat uw kind alle handelingen kan verrichten zonder dat hiervoor uw toestemming nodig is.

Voor kinderen van 18,19 en 20 jaar geldt een voortgezette onderhoudsplicht. Dit houdt in dat u als ouder moet bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen voor zover hier nog niet in is voorzien (bijvoorbeeld studiefinanciering of een bijbaantje).

Een kind van 18 jaar kan en mag uit huis worden gezet door de ouders, maar de ouders moeten het kind dus wel blijven onderhouden tot het 21e jaar als het kind zelf geen inkomsten heeft.
Kortom: Je moet financieel bijdragen aan het levensonderhoud en de eventuele studie. Hoeveel je moet bijdragen hangt wel af van de hoogte van de beurs, de toelage of het loon.

Vanaf de 18e verjaardag mag het kind zelf verzekeringen afsluiten, een lening nemen of grote aankopen doen. In het kort, het kind mag schulden maken. De toestemming van de ouders is niet meer nodig maar anders dan vaak gedacht, ouders zijn ook niet verantwoordelijk voor de eventuele schulden. Ouders zijn ook niet aan te spreken op schade veroorzaakt door hun kind. De zorgplicht zegt niets over de aansprakelijkheid, de zorgplicht loopt door tot de 21ste verjaardag, de aansprakelijkheid van ouders is al niet meer geldig na de 16e verjaardag. Kinderen vanaf 16 jaar zijn al zelf aansprakelijk voor schade die ze aanrichten. Ouders moeten dan wel kunnen aantonen dat ze het gedrag waaruit de schade voortkomt niet konden voorkomen.

Kortom: Juridisch gezien kan en mag je je zoon het huis uitzetten. Houdt daarbij bovenstaande zaken in de gaten.
Persoonlijk vind ik de keuze die je hem biedt niet meer dan redelijk. Ik zou er zeker aan vasthouden.
Daarnaast adviseer ik je om hulp in te schakelen, bijv. bij de stichting 'mee', bureau jeugdzorg of een andere jeugdinstantie. Wellicht kunnen zij meedenken. Ook kunnen vreemde ogen soms dwingen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hulde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Kristal
11 jaar geleden
Ik sluit me bij Bliets aan. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel even een toelichting op je juiste verhaal: bureau jeugdzorg kan geen hulp bieden aan kinderen ouder dan 18 jaar....daar zijn natuurlijk andere adressen voor, maar bureau jeugdzorg is dus niet juist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, wiccalife, daar is dit 'kind' inderdaad te oud voor. Bedankt voor de correctie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus! +
Groot dilemma , als uw jong (volwassene) zich er niets van wil aantrekken, is dwang nutteloos. Maar bewaar bij uw kind het gevoel van:streng maar rechtvaardig, en liefde. Anders blijft het negatieve hem bij. Kunt u misschien ertoe over gaan hem doordeweeks in een gast gezin/tehuis te plaatsen. Voor u beide rust in huis te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een knul van 19 door de weeks in een tehuis plaatsen?? Je zegt zelf dat dwang nutteloos is, en dat je moet zien te voorkomen dat het negatieve hem bijblijft.
Wat denk je dat er gebeurt als je zo'n knul in een tehuis gaat plaatsten?? Bovendien: Het tehuis ziet je aankomen: Hier is mijn zoon van 18 die niet wil leren of werken. Ik haal 'm vrijdagmiddag weer op.
Die tijden zijn echt voorbij. Sorry, maar ik vind je antwoord echt naast de realiteit staan.
Je kind van 19 jaar uit huis plaatsen mag, ook juridisch bekeken, zoals je al hebt kunnen lezen in de vele prima antwoorden.
Maar dat heeft verstrekkende gevolgen..... consequenties die je misschien op dit moment nog niet kunt overzien.
Je overweegt het extreme, maar: wie betaalt zijn PC, zijn rokerij, zijn drank en misschien nog wel meer?
Ik vind het een beetje laat gezien zijn leeftijd eerlijk gezegd, maar wellicht is het een idee de geldkraan dicht te draaien danwel zijn geldboompje te kappen als die in jullie bezit zijn?
Ook het uitvoeren van deze maatregel heeft consequenties, maar wellicht minder ernstig dan de extreme, en die kan je altijd nog overwegen als de uitkomst van het ontnemen van "privileges" niet gaat zoals gewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
vind de keus die je hierboven omschrijft heel redelijk hoor!:)

het mag wel maar kan je (omdat je de relatie mischien ook niet gelijk wilt verstoren) niet beter eerst proberen hem de keus te geven....vraag kostgeld, dat is helemaal zo vreemd niet...wil hij dat niet is de andere keus op zich zelf, zo is het dus zijn eigen keus en als ie zegt: ik heb geen geld, zou je hem kunnen voorstellen....heel vernieuwend en vreemd natuurlijk (voor hem dus) om een baan te gaan zoeken...als eerste 19 jarige, want andere jongens van die leeftijd doen dit nog niet natuurlijk....

een beetje sarcasme dus...misschien....kost je iig minder energie dan boos worden.

sterkte, want ik denk dat dit alles behoorlijk teleurstellend is voor je.

ps: financieel ondersteunen is iets anders als financieel onderhouden.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het huis uit zou worden gezet (toen ik 18 was) Zou ik mijn ouders nooit meer willen zien. Die kans bestaat , dat je kind je nooit meer wil zien. Je kunt ook proberen te achter halen waarom je kind zich zo gedraagt en eventueel hulp inschakelen van maatschappelijk werk, maar het huis uitzetten is heel drastisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JA dat kan, ik heb hier ook een zoon thuiszijn wel 6 jaar al bezig met hem, bgint nou veel te drinken en begint kwaad te worden op ons als hij drank op heeft. Hebben heel veel mee gemaakt met mijn zoon die is net 18 geworden, hebben en jaar geleden ook hulp gevraagt kun niet meer heeft ook een zusje van 12 di is ook bang als hij kwaad wordt begint om hem heen te slaan dan is hij echt blind, en daar na weet hij niets meer. hij heeft een paar maand huis hulp gehad via drie vers dalen in winschoten heeft wel wat gehulpen maar naar een jaar weer echt mis zit niet meer op school doet helemaal niets wil niets drinkt veel bij zijn vrienden hier niet weet niet zijn grensen dus gaat gewoon door drinken dus vandaar geen drank in huis bedreingt ons hij hij drank op heeft komt laat thuis ook door de week 5 uur s,morgens dus rust krijgen we hier niet, dus vandaar weer hulp gevraagt ik trek het niet meer is zoveel gebeurt niet normaal moeten dinsdag naar drievers dalen mijn zoon ook om daar te bekijken wat we er aan doen kunnen daar zitten meer mensen bij die kunnen mijn zoon zien en hoop ik als hulpen wat we hier mee an moeten hij kan uit huis gezet worden met 18 jaar maar wordt die echt ingesloten mobiel alles wordt van hem afgepakt, dus als ouders zijn is dit het laatst wat we willen maar goed zo kan het ook niet langer gaan erzelf onder door slaap nachts niet nergers zin aan dus niet gezond. wie heeft dit ook met zijn zoon of dochter?