hoe om te gaan met ruzie tussen schoondochter en moeder, waarbij kinderen betrokken zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag wat toelichten, dit is niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het contact met Schoonmoeder is verbroken vanuit haar kant, de kinderen waren erg gehecht aan haar en zij wil ook geen contact met de kinderen. Dit heeft geleid tot gedragsverandering bij de kinderen en slechte resultaten op school
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben de schoondochter en Schoonmoeder heeft het contact met mij verbroken nadat ik met haar zoon ben getrouwd. Zij aangegeven mij niet te mogen en zoon moest kiezen. Hij heeft voor zijn gezin gekozen en zij moeder praat hierdoor ook niet met haar. Schoonmoeder wil ook verder geen contact en de kinderen zijn nog geen 10 jaar oud.

Het beste antwoord

Naar ik aanneem zijn de kinderen nog jong.
Neem de kinderen in vertrouwen hoe klein ze ook zijn. Kinderen snappen vaak meer dan wij denken. Leg uit dat oma een beetje boos is op hun moeder en vertel er duidelijk bij dat ze niet boos is op de kinderen.
Vertel ze maar dat het wel over zal gaan bij oma als ze iets groter zijn en dat oma er vast ook wel verdriet van heeft.
Vertel er ook bij dat grote mensen net als kinderen weleens ruzie kunnen maken zoals de kinderen dat ook met hun vriendjes kunnen doen.
Laat ze een mooie tekening maken voor oma of geef ze een mooi schetsboek om elke dag als ze oma niet zien er in te tekenen en als alles weer goed is ze daar oma heel blij mee kunnen maken.
Wat er ook gebeurt, altijd eerlijk blijven tegen de kinderen, kinderen kunnen beter tegen de waarheid dan dat ze merken dat er gelogen wordt tegen hun.
Dit advies komt van een oma en ik wens jullie heel veel sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt de kinderen zijn nog jong, maar ik kan zeker met dit advies aan de slag en bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan en nogmaals sterkte, ik vind het zo jammer voor de kinderen en jullie.
Maar ook voor de oma, ze loopt zoveel leuke dingen met en voor de kinderen mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord Giweda, +.
amigo
13 jaar geleden
mooi +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag en mion, bedankt. Het is zo triest dit en nergens voor nodig.
Kristal
13 jaar geleden
heel zinvol Giwenda +

Andere antwoorden (5)

Als het heel heftig is een stapje terug doen, schoonmoeder mag haar kleinkinderen ophalen in overleg en ze bijv. een dagje mee uitnemen. Vader kan dit regelen zodat, moeder even uit het zicht blijft! Als iedereen er over na heeft gedacht, proberen het uit te praten. Acceptatie en vergeven hoort daar bij, niet iedereen is het zelfde, zolang jullie maar wel allemaal goede bedoelingen hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarschijnlijk zitten beide bij elkaar in het vaarwater, dus goede afspraken maken. Dit is mijn verantwoordelijkheid en dit de jouwe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede afspraken maken lukt niet meer Schoonmoeder heeft al ongeveer anderhalf jaar geen contact meer met de kinderen gezocht en die lijden echt onder de situatie.
Zij wil dat haar zoon mij verlaat. Ik weet het niet meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval heeft je schoonmoeder niets te willen, haar moedertaak zit erop....ze kan alleen nog maar op jullie wensen een omataak vervullen. Ik weet dat het makkelijk klinkt, maar het is wel zo. Waar lijden de kinderen onder, dat ze oma niet zien? Dat is erg ja, maar leg de kinderen uit dat het soms zo gaat tussen volwassenen en dat het niet aan hen ligt, meer kun je denk ik niet doen. Als kinderen iemand verliezen (bijv. bij overlijden) zijn ze ook verdrietig, maar ook dat slijt op den duur!
Hoe bedoel je precies? Zijn er volwassen kinderen bij betrokken? Wie stelt de vraag? Moeder of schoondochter? wat speelt er. Wanneer ik het zal antwoorden zoals ik het lees dan zou ik zeggen wees wijs en volwassen. Maak geen ruzie waar kinderen bij zijn. Wanneer je als schoonmoeder deze vraag stelt is het moeilijk omdat het om zowel je zoon als kleinkinderen gaat. Een schoondochter heeft veel macht en wanneer er ruzie ontstaat in het bij zijn van de kinderen kan het zo zijn dat ze niet meer langskomt. Dit wil je denk ook niet. En je zoon kan er bij betrokken zijn. Laat hem geen partij kiezen. Echt dit mag je NOOIT doen. Speel toneel en vraag de tegenpartij dit ook te doen.Het zou natuurlijk mooier zijn om de ruzie bij te leggen maar tot die tijd zou ik je dit adviseren. Wanneer je als schoondochter deze vraag stelt geldt eigenlijk hetzelfde. Houdt de eer aan jezelf. Laat je man geen partij kiezen en wees verstandig. Ontneem nooit en ten nimmer de kleinkinderen. Je zal niet gezellig op visite willen maar laat je schoonmoeder dan een uurtje oppassen zodat je voor jezelf ook weer wat tijd heb om leuke dingen te doen. Zo is iedereen te vrede. Misschien kan je afspraken maken om het dragelijk te houden zodat het niet escaleert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De situatie is al geescaleerd.
Uw schoonmoeder moet volwassen gedrag tentoonspreiden.

Haar zoon heeft voor zijn gezin gekozen en daar moet zij zich bij neer leggen.

U moet in het bijzijn van uw kinderen met geen woord reppen over de ontstane situatie.

Alleen uw man zou de lucht nog kunnen klaren met zijn moeder maar na zo,n lange tijd is dat moeilijk.

Alle negatieve dingen trekt uw schoonmoeder over zich heen en heeft het aan zichzelf te danken dat haar kleinkinderen die nu niet door oma gewenst zijn straks niet meer naar oma toe willen.

Ga niets forceren om iedereen te behagen.
U heeft uw eigen gezin met uw eigen verantwoordelijkheden.

En u en uw man moeten op 1 lijn staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vecht de ruzie in ieder geval niet uit in het bijzijn van of over het hoofd van de kinderen. Lopen de emoties te hoog op zoek dan wat afleiding en laat het een poosje bedaren. Praat met elkaar wanneer je beiden op een normale manier met elkaar kunt praten, zonder met het vingertje naar elkaar te wijzen, zonder verwijten. Laat beiden vooral in de ik-vorm blijven en ook luisteren naar de ander. Ben jij de derde persoon dan zou je beide volwassenen erop kunnen wijzen de ruzie ergens anders voort te zetten als de kids in de buurt zijn, maar verder moet je daar niet tussen gaan staan. Das iets tussen hen. Betuttelen wordt niemand beter van. Als ze iets uit te vechten hebben zal dat zijn redenen wel hebben. Die clou moeten ze zelf ontdekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me zo dat jij je nu schuldig gaat voelen en ik vermoed zomaar dat dat de bedoeling is van schoonmama. Ik ben zelf een schoonmama en ik vind het zeer misplaatst dat ze de keuze van haar zoon niet respecteert. Zelfs al zóu ze gelijk hebben dat jij niet geschikt bent voor haar zoon, wat ik niet geloof als ik lees hoe je hierop reageert, maar al zóu ze gelijk hebben dan nog zal ze zich neer moeten leggen bij haar zoons keuze. Iedereen heeft het recht om zijn/haar eigen keuze te maken en ook zijn/haar eigen fouten. Haar zoon dus ook. Ik ben ook zelf een schoondochter als jij geweest waarvan de schoonmoeder ook probeerde haar zoon te manipuleren om van mij af te komen. Waarschijnlijk is jou schoonmoeder een dominante vrouw die het maar moeilijk kan verkroppen dat ze niets meer in te brengen heeft bij haar zoon. Haar zoon koos voor jou, dat is sterk van hem. En heel fijn voor jullie gezin want als hij zou aarzelen is het allemaal nog veel moeilijker. Jij voelt je nu rot omdat de kinderen eronder lijden en weet het niet meer. Misschien speel je soms wel eens met de gedachte om weg te gaan omdat jij de reden bent? Dat ben je niet. Je schoonmoeder wil gewoon haar zoon niet loslaten en doet nu aan emotionele chantage. Jammer voor haar, zij mist veel. Probeer jij niet te veel te lijden onder deze situatie maar sta achter je mans keuze, hij koos voor jou, sta achter jezelf dus en vang de kinderen zo goed op als je kan en zonder schulgevoelens. Neem je gerechtigde en eigen plek in naast je man aan het hoofd van het gezin. En je hoeft niet toe te laten dat je schoonmoeder alsnog, door nadrukkelijk niét aanwezig te zijn, jullie gezin negatief beinvloedt. Mooi niet. Heb het goed samen.

Toegevoegd na 2 dagen:
En ach, weet je, soms moet je het gewoon accepteren als iemand je niet mag om wat voor reden dan ook. Jij en je man en kinderen zouden liever anders willen natuurlijk, en misschien je schoonmoeder diep in haar hart ook wel. Zij heeft het contact verbroken dus wacht gewoon geduldig af. Misschien draait ze bij na verloop van tijd, misschien niet. Zo niet, probeer dan te accepteren dat het soms echt niet werkt tussen mensen. Maar ik hoop voor jullie allemaal dat je schoonmoeder bijdraait en jullie van elkaar kunnen genieten.