Wie heeft er advies,over het zindelijk krijgen van een kind van 3 jaar?

Ons kind is net 3 jaar geworden en we vinden het nu echt tijd worden dat ze zindelijk wordt.Ze schreeuwt echter moord en brand wanneer ze geen luier aan krijgt.

Wat is nu raadzaam?Laten schreeuwen,dit houdt ze heel lang vol en raakt compleet overstuur of iedere dag blijven proberen,totdat ze het accepteerd?

Na ieder klein plasje wil ze een nieuwe luier.Het wordt dus tijd voor zindelijkheid,ons inziens.

Weet jij het antwoord?

/2500

mijn zoontje was zindelijk toen hij bijna 4 jaar was. het ene kind is gewoon wat later dan het ander ik zou me er niet druk over maken. wat je kan doen is een potje in huis zetten zodat je kindje eraan kan wennen. ik zou er geen strijd van maken die verlies je altijd en raakt je kindje alleen maar gefrustreert.

Er zijn drie dingen die je een kind niet kan dwingen om te doen: eten, slapen en op de wc plassen en poepen. En laat dat nou net die dingen zijn waar het meeste strijd over is! Zindelijkheid, het lijkt wel een wedstrijd. De moeder die een kind voor het tweede jaar dag en nacht schoon en droog heeft, wordt bekeken of ze een topprestatie geleverd heeft. Als je een kind hebt wat daar wat later mee is, kun je erg onzeker worden. Over je dochter: Het lijkt dat ze het verband begrijpt tussen het gevoel van plassen en een natte broek. Da's mooi. Maar zo te lezen wil ze de veiligheid van een luier nog niet opgeven. Een tip die kan werken is het volgende: koop de goedkoopste luierbroekjes (dus geen luier, maar een broekmodel) en geef haar die aan. Zeg dat dit luiers zijn voor grote kinderen, dat ze die ook zelf aan en uit kan doen. Omdat het de goedkope soort is, wordt de plas niet meteen opgenomen, maar loopt ze eventjes met een natte kont rond. Dat voelt voor veel kinderen niet lekker. Het kan dat ze om haar 'eigen' luiers gaat zeuren, dan hou je voet bij stuk en zegt dat dit nu haar luiers zijn. Zoals anderen ook al schreven, maak verder geen punt van het w.c. gebruik, laat haar maar zien dat jij ook regelmatig naar de w.c. gaat. Kadootjes zou ik niet aan beginnen, plassen en poepen op de w.c. is normaal gedrag, niet iets om een kadootje mee te verdienen.

3 jaar is inderdaad een geschikte leeftijd om te beginnen met zindelijk maken. Dit is echter vaak een vrij vervelende ervaring voor het kind zelf. Het ziet plotseling dat er iets uit zijn/haar lichaam komt wat stinkt en er akelig uitziet. Veel kinderen schrikken hiervan. Daarbovenop komt ook nog eens het feit dat kinderen van 3-6 leren om 'Nee' te zeggen. Aan dit laatste doe je niets, maar het werkt wel belemmerend. Een oplossing die over het algemeen goed werkt is om van de wc een feest te maken. Versier hem, leg er kleurplaten neer en een radio, geef het kind een knuffel als hij/zij het heeft gedaan zoals wenselijk was, etc. Als het geschreeuw zeer alarmerend is (dit verschilt per persoon, probeer meerdere mensen te vragen hoe erg zij het ervaren) dan lijkt het me verstandig om een professional te vragen om diens advies. Zindelijk maken duurt vaak een paar weken tot maanden. De feest-methode is de kortste die ik ken. Succes :) Toegevoegd na 3 minuten: De zin over professionals heb ik hier aan toe gevoegd om de reden dat we hier op goeievraag echt geen idee hebben van hoe de vork in de steel zit. Ik ga er vanuit dat er niets ernstigs met je kind aan de hand is. Toegevoegd na 14 minuten: Mag hier van mezelf nog aan toevoegen: er is echt niets lekkerder dan keihard Sesamstraat brullen tijdens het wc-en. Mijn oppaskinderen zijn er gek op; ze houden de deur voor elkaar open en gaan dan samen het wcpapierlied zingen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100