Wie heeft er advies,over het zindelijk krijgen van een kind van 3 jaar?

Ons kind is net 3 jaar geworden en we vinden het nu echt tijd worden dat ze zindelijk wordt.Ze schreeuwt echter moord en brand wanneer ze geen luier aan krijgt.

Wat is nu raadzaam?Laten schreeuwen,dit houdt ze heel lang vol en raakt compleet overstuur of iedere dag blijven proberen,totdat ze het accepteerd?

Na ieder klein plasje wil ze een nieuwe luier.Het wordt dus tijd voor zindelijkheid,ons inziens.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

In sommige gevallen gaat het gezegde de aanhouder wint op. In dit geval zou ik dat niet doen. Er is iets wat je dochter tegen houd om van die luier af te willen. Als je haar dwingt de luier af te doen, dan krijg je een negatieve strijd om wie de langste adem heeft. Het zindelijk worden word voor haar nu iets negatiefs i.p.v. iets positiefs. Steek die tijd liever om op een positieve spelenderwijze haar te laten wennen aan het zindelijk worden. Ik weet niet of je haar meteen naar de wc laat gaan of op een potje laat plassen. Sommige kinderen vinden een wc iets heel engs en gaan liever eerst op het potje. Mocht ze problemen hebben met een potje dan zul je haar daar aan moeten wennen. Hou het potje vaak in zicht. Als je zelf naar de wc gaat laat de deur dan open, zodat ze ook ziet dat dat iets heel normaals is. Je kunt met haar gaan spelen met een plaspop. Haar boekjes voor gaan lezen, je hebt hele leuke boekjes over zindelijkheid, zoals Liselotje op het potje. Je kunt filmpjes met haar gaan kijken over zindelijkheid. En tal van andere dingen. Dikke kans dat ze ineens aangeeft dat zij dat ook wil. Daarnaast niet veel aandachten schenken aan de momenten dat het niet goed gaat, maar aan de momenten dat het wel goed gaat. Veel lovende positieve woorden als ze wel op een potje/wc plast. Je kunt ook nog gaan kiezen voor een beloningssysteem. Bijv. als ze een bepaald aantal dagen geen luier om heeft gehad dat ze dan een kleinigheidje krijgt of met je naar de kinderboerderij gaat o.i.d. Mijn jongste nu mag na elke keer op de wc een sticker plakken. Heeft ze een hele rij vol dan mag ze gaan grabbelen. Ik heb daarvoor een grabbelmand vol kleine dingetjes. Dit stimuleerd haar enorm. Er is geen bepaalde tijd waarop een kind zindelijk moet zijn. Als een kind daar nog echt niet aan toe is, dan moet je dat niet af willen dwingen. Een hoop verspilde moeite dat van kwaad tot erger zal leiden en alles behalve het gewenste doel geeft.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oja, er zijn ook kindjes die eenmaal tijdens de zindelijkheidstraining wel willen plassen op een wc, maar niet willen poepen. Dat had onze tweede ook. Ook daar geen aandacht aan schenken en gewoon voor het poepen een luier aanbieden. Het moment komt van zelf dat ze het wel gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Veel ouders vragen zich af wanneer hun kind zindelijk zal worden en hoe ze dit proces kunnen versnellen. Helaas, je kunt kinderen niet zindelijk maken: kinderen worden pas zindelijk wanneer zij dit zelf willen, kunnen en begrijpen. Dwing je kind niet om zindelijk te worden, dit werkt namelijk alleen maar averechts. Aanmoedigen kan natuurlijk wel. En heb geduld, wanneer een kind er aan toe is gaat het zindelijk worden haast vanzelf.

klik op onderstaande link voor meer info

Toegevoegd na 35 seconden:
Stimuleren, aanmoedigen, belonen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden een schaal gemaakt met allemaal kleine cadeautjes. Op de wc hadden we een papier opgehangen met vakjes. Iedere keer dat ze op de WC zat kreeg ze een stikkertje in een vakje. Bij 10 stikkertjes mocht ze een cadeautje van de schaal pakken en openmaken. De schaal stond voor haar altijd zichtbaar op tafel.

Een paar weken en ze was zindelijk.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het nadeel van het gebruik van pampers. Kinderen ervaren dat als comfortabel en het niet dragen van de pamper als onaangenaam. De beste leeftijd voor de zindelijkheidstraining is 1,5 jaar. Veel moeders van mijn leeftijd kijken ""hoofdschuddend"" naar het langdurige gebruik van de pampers.

Dus drie jaar is al behoorlijk laat. Ik denk dat je met gewone onderbroekjes moet gaan werken, bv in het weekend als je er twee dagen aandacht aan kunt besteden.
Je vertelt haar dat ze al groot is en daarom broekjes voor grote kinderen moet gaan dragen. En plasjes moeten op de w.c.
Iedere keer als de broek nat is, vindt ze dat vervelend.
Je moppert niet, geeft een schone broek, en zet haar even op de wc, er komt dan niets, maar je zegt: hier moet het plasje in. Neem haar desnoods een keer mee als je zelf gaat plassen.
Zodra het op de wc lukt: uitbundig prijzen en knuffelen.

Zoals je het vertelt is ze er echt aan toe, en dat lukt in een paar dagen wel. Alleen even heel flink zijn en haar laten huilen. Op schoot trekken en zeggen: grote meisjes dragen broeken voor grote kinderen, luiers zijn voor babytjes.
Hopenlijk vind je het bovenstaande niet te tuttelig.
Maar het werkt echt hoor, en dan ben je van de kostbare luiers af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1,5 jaar is helemaal niet de beste leeftijd voor een zindelijkheidstraining. In principe kan een kind al vóór zijn 2e jaar zijn behoefte doen op een vaste plek, maar dan moeten zijn ouders hem daar wel neerzetten. Dat wordt dus geen zindelijkheid genoemd, omdat het kind dan niet zelfstandig reageert op de aandrang. Deskundigen noemen dit 'opvanggedrag'. Over het algemeen wordt aangenomen dat een kind onder de 18 a 24 maanden nog niet zindelijk kan worden, omdat de zenuwbanen van de blaas en de darmen nog niet voldoende ontwikkeld zijn om signalen door te kunnen geven aan de hersenen. Ga deze vrouw vooral nog even vertellen dat er mensen zijn die dit hoofdschuddend zullen bekijken en dat 3 jaar al behoorlijk laat is. Zo te lezen maakt deze situatie haar al onzeker, ga daar nog eens een schepje bovenop doen.
Dat de meeste kinderen met 3 jaar zindelijk zijn, betekent dat er ook kinderen zijn die pas later zindelijk worden. Dat zijn er zelfs behoorlijk veel. Maar liefst 25 à 30% is pas na het 4e jaar helemaal zindelijk. En zoals jij zegt: " Zoals je het vertelt is ze er echt aan toe, en dat lukt in een paar dagen wel." Zoals zij het verteld is dit meisje er nog niet aan toe, dus waar haal jij dat uit? Dit meisje is echt niet in een paar dagen zindelijk. Het is het beste om dit soort dingen per individu te bekijken. Het lijkt mij echt geen goed advies om kinderen dingen af te dwingen als zindelijkheid. Zindelijkheid kun je niet afdwingen, het kind moet er ook aan toe zijn. Uit tal van onderzoeken, blijkt dat zindelijk worden heel sterk gebonden is aan de ontwikkeling van het kind, en dat elk kind het op zijn eigen manier doet. Oftewel: elk kind is anders, en elk kind wordt anders zindelijk. Het ene kind wordt snel zindelijk, en het andere doet er wat langer over. Het ene kind gaat meteen op de WC zitten, terwijl het andere eerst op het potje gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende signalen waaraan een ouder kan merken dat een kind eraan toe is om zindelijk te worden.
- het kind heeft steeds vaker een droge luier;
- het is zichtbaar dat het kind merkt dat hij plast of poept;
- het kind toont interesse voor wat er uit het eigen lichaam komt;
- het kind begint zelf aan de luier te trekken om hem af te doen.
Als een ouder deze tekenen opmerkt, kan langzaamaan begonnen worden met de zindelijkheidstraining.
Het woord 'training' moet niet letterlijk worden opgevat. Een kind kan niet getraind worden om zindelijk te worden, het kan hooguit begeleid worden in het proces van zindelijk worden. Je mag van een kind verwachten dat het (overdag) zindelijk is met 5 jaar, omdat pas dan alle organen die een rol spelen bij de zindelijkheid volledig zijn uitgerijpt. En bedplassen is pas een erkend probleem als het kind ouder is dan 6 jaar. Overigens plast één op de zes 5-jarigen 's nachts nog wel eens in bed. Bij 6-jarigen is dit één op de tien.
3 jaar dan kun je dat kind nog prima om de tuin leiden met een spel... Maak er een spel van... Geef het de ruimte om te zijn, dan krijg jij de ruimte om te zijn... En speel een spel met je dochter... Ga niet vechten, daar leert ze alleen maar vechten van... Speel met ze, speel een spel, het wc-spel... En als ze een luier wil, geef haar een luier, maar doe die na een 10tal minuten weer af... En maak er weer een spel van... Speel met alles, speel een spel... Dat houdt het luchtig en dan kun je samen lachen... En dat werkt... Laat zien dat je de sterkere bent, maar blijf het respecteren, de wens van je kind... Het laten huilen tot ze zich overgeeft is pertinent fout en zeker niet aan te bevelen... Speel spelletjes om het luchtig te houden, en blijf dat doen... Zo leert ze zaken los te laten, als jij als ouder dat voordoet...

En vergeet NOOIT: het kind doet alleen jou na... Nooit is dat anders... Het geeft jou als opvoeder de spiegel en als je er niet in wilt kijken heb je een probleem en een lastig kind... Het is helemaal niet zo, maar zo ziet je dat wel als ouder... En ik proef in je vraag dat het zo is reeds...

Speel het spel, voor allebei is dat heel goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Goed antwoord, Xinix. Spelenderwijs kun je kinderen een hoop leren. Een positieve wending eraan geven stimuleerd het kind.
mijn zoontje was zindelijk toen hij bijna 4 jaar was. het ene kind is gewoon wat later dan het ander ik zou me er niet druk over maken. wat je kan doen is een potje in huis zetten zodat je kindje eraan kan wennen. ik zou er geen strijd van maken die verlies je altijd en raakt je kindje alleen maar gefrustreert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als bibliotheek verwijzen wij natuurlijk graag naar boeken. Ook voor kinderen zelf zijn er hele leuke prentenboeken over zindelijk worden of 'op het potje'. Zie voor titels hieronder. Ik hoop dat een beetje reclame maken mag: kinderen kunnen gratis lid worden van de bibliotheek.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een aantal punten van belang zijn.

Ten eerste: een kind wordt zindelijk wanneer het kind eraan toe is. Drie jaar is aan de late kant, maar zeker niet abnormaal.

Houd er rekening mee dat veel kinderen bang zijn voor het toilet. Voor een kind is die pot enorm hoog. Als je erop zit, hang je eigenlijk een beetje op je bovenbenen (zeker als je zo klein bent). Je hangt boven een grote diepte, waar elk moment een woeste waterstroom alles meesleurt naar een donker gat. Dat is eng, heel erg eng.

Begin dus op het potje. Zowel voor de grote als de kleine boodschap. Een potje is niet beangstigend, het is gezellig.

Wat helpt bij het zindelijk worden is als het kind het zelf vervelend vindt dat het in de luier heeft geplast of gepoept. Jouw kind "eist" nog een luier. Prima, maar probeer eens een andere luier, die niet zo comfortabel is. Een luier die na het plassen nat en klam aanvoelt.

Tot slot: overdag een broekje aan, 's nachts een luier. Dat is een gebruikelijke overgangssituatie.

Succes!
14 jaar geleden
Je hebt gelijk dat het tijd is om te beginnen met de zindelijkheidstraining, maar maak er geen drama van. Dan duurt het niet alleen langer, maar wordt het ook een vervelende machtsstrijd.

Begin met je kind zindelijk te maken door het voor te bereiden. Lees met je kind boekjes over zindelijk worden.
Trek een knuffel of een pop een luier aan en speel dat de pop of knuffel 'groot'wordt en dus geen luier meer aan wil, maar een broekje. Speel dat de pop/knuffel op het potje plast en prijs hem dan uitbundig. Neem je kind af en toe mee naar de wc en vertel dat grote mensen en kinderen geen luier meer aanhebben, maar op een potje of wc plassen.
Leg er niet teveel druk op, maar vraag van tijd tot tijd of je kind ook op de pot of wc wil plassen. Prijs uitbundig als het lukt.
Als het kind in de luier plast en dit vies vindt, beaam dan dat het vies is en dat het eigenlijk ook best op het potje of de wc kan plassen. Dan krijgt het geen natte luier en dan voelt het niet vies.

Je mag in dit geval best stickers plakken voor elke keer dat het lukt en als een bepaald hoeveelheid is bereikt, mag er ook best een kleine beloning gegeven worden. Houd het wel overzichtelijk en overdrijf niet. Samen een mooie nieuwe onderbroek uitzoeken is bijvoorbeeld ook een prima beloning (en je hebt er in deze fase vaak veel nodig!)

Probeer niets te dwingen en/of te forceren. Over het algemeen lukt zindelijk worden wel, maar deze 'tussenfase 'is even vervelend. In principe is je kind nu namelijk zindelijk. Het weet dat het plast en vindt dit ook vies. Alleen moet het nu nog de stap maken om de oude vertrouwde manier van plassen te vervangen door toiletgebruik (of potje).

Doe dit op een positieve manier en gun je kind ook de tijd om dit te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je, om welke reden dan ook, geen potje hebt of wilt hebben, misschien is een toilet-verkleiner een optie.
Mijn zoontje (is nog niet zindelijk, plast wel soms op de wc) heeft een 'poep-trauma' (dikke drollen die enorm moeilijk zijn om eruit te krijgen waarvoor hij medicijnen krijgt en nu dus goed kan poepen) plast op de wc met zo'n verkleiner op advies van de kinderarts. Dan zitten ze blijkbaar wat prettiger.
Hij moest er natuurlijk wel aan wennen maar na 2 keer er op zitten (zonder ook maar wat te doen, 't ging om het idee) vind hij het nu niet zo eng.

Ik zou, als ik jou was, gewoon lekker haar luier(-broekje) aanhouden en om het uur naar de wc. Als haar luier(-broekje) droog is maak je er een feestje van en ga je met haar naar het toilet. Doet ze niks dan is er nog niks aan de hand. Doet ze wel een plas maak je daar een feestje van. Een dansje is vaak al genoeg (is mijn ervaring). En als ze dan wel in haar luier(-broekje) heeft geplast is er nog geen man over boord.
De tijd dat mijn oudste luier(-broekje) vrij ging rond huppelen was toen ze zelf aangaf dat ze moest plassen. Natuurlijk heeft ze ook wel haar ongelukjes gehad!
En als ze moest poepen vroeg ze in het begin om een luier(-broekje). Gelukkig was dat na 'n maand of wat voorbij.
't Gaat écht allemaal vanzelf. Dwingen heeft géén nut. Kinderen hebben nou eenmaal alle macht over hun mond en hun kont.
Heb geduld, 't komt écht!
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn drie dingen die je een kind niet kan dwingen om te doen: eten, slapen en op de wc plassen en poepen. En laat dat nou net die dingen zijn waar het meeste strijd over is!
Zindelijkheid, het lijkt wel een wedstrijd. De moeder die een kind voor het tweede jaar dag en nacht schoon en droog heeft, wordt bekeken of ze een topprestatie geleverd heeft. Als je een kind hebt wat daar wat later mee is, kun je erg onzeker worden.
Over je dochter:
Het lijkt dat ze het verband begrijpt tussen het gevoel van plassen en een natte broek. Da's mooi.
Maar zo te lezen wil ze de veiligheid van een luier nog niet opgeven.
Een tip die kan werken is het volgende:
koop de goedkoopste luierbroekjes (dus geen luier, maar een broekmodel) en geef haar die aan. Zeg dat dit luiers zijn voor grote kinderen, dat ze die ook zelf aan en uit kan doen. Omdat het de goedkope soort is, wordt de plas niet meteen opgenomen, maar loopt ze eventjes met een natte kont rond. Dat voelt voor veel kinderen niet lekker.
Het kan dat ze om haar 'eigen' luiers gaat zeuren, dan hou je voet bij stuk en zegt dat dit nu haar luiers zijn.
Zoals anderen ook al schreven, maak verder geen punt van het w.c. gebruik, laat haar maar zien dat jij ook regelmatig naar de w.c. gaat.
Kadootjes zou ik niet aan beginnen, plassen en poepen op de w.c. is normaal gedrag, niet iets om een kadootje mee te verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe haar een ouderwetse katoenen luier (hydrofiele luier) om. Die zit lang niet te fijn meer als ze haar behoefte heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 jaar is inderdaad een geschikte leeftijd om te beginnen met zindelijk maken. Dit is echter vaak een vrij vervelende ervaring voor het kind zelf. Het ziet plotseling dat er iets uit zijn/haar lichaam komt wat stinkt en er akelig uitziet. Veel kinderen schrikken hiervan. Daarbovenop komt ook nog eens het feit dat kinderen van 3-6 leren om 'Nee' te zeggen. Aan dit laatste doe je niets, maar het werkt wel belemmerend.

Een oplossing die over het algemeen goed werkt is om van de wc een feest te maken. Versier hem, leg er kleurplaten neer en een radio, geef het kind een knuffel als hij/zij het heeft gedaan zoals wenselijk was, etc.

Als het geschreeuw zeer alarmerend is (dit verschilt per persoon, probeer meerdere mensen te vragen hoe erg zij het ervaren) dan lijkt het me verstandig om een professional te vragen om diens advies.

Zindelijk maken duurt vaak een paar weken tot maanden. De feest-methode is de kortste die ik ken.
Succes :)

Toegevoegd na 3 minuten:
De zin over professionals heb ik hier aan toe gevoegd om de reden dat we hier op goeievraag echt geen idee hebben van hoe de vork in de steel zit. Ik ga er vanuit dat er niets ernstigs met je kind aan de hand is.

Toegevoegd na 14 minuten:
Mag hier van mezelf nog aan toevoegen: er is echt niets lekkerder dan keihard Sesamstraat brullen tijdens het wc-en. Mijn oppaskinderen zijn er gek op; ze houden de deur voor elkaar open en gaan dan samen het wcpapierlied zingen