Er bestaat geen minimum leeftijd,
Maar ik denk dat de ouders/verzorgers niet snel een kind van 4 zullen aannemen om op hun baby te passen.
12 vind ik wel een mooie leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is erg afhankelijk van de oppas en van de kinderen waarop opgepast moet worden.

Persoonlijk vind ik minimaal 12/13 jaar bij niet al te kleine kinderen. Bij baby's vind ik dat je iets ouder moet zijn. Een jaar of 15/16.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk toch wel dat je 16 jaar minimaal moet zijn om overdag op kleine kinderen te passen. In de avonduren zou je toch wel iets ouder moeten zijn 18
13 jaar geleden
als gastouder(oppassen op kinderen aan huis of bij me eigen thuis) moet je voor de wet 18 jaar zijn.
en in bezit zijn van een diploma helpende niveau 2.
als je dit zwart wilt doen dan ligt het eraan wat de ouder van hun kind willen en een mooie leeftijd vinden en of ze vertrouwen hebben in je want een kind is een grote verantwoordelijkheid

Toegevoegd na 33 seconden:
en voor de wet moet je ook een ehbo en een kinder ehbo op je zak hebben als gastouder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je oud en wijs genoeg bent om de verantwoordelijkheid te kunnen dragen.
Dat verschilt per persoon op welke leeftijd dat is.

Dan ga ik er van uit dat er met oppassen bedoeld word, een paar uurtjes.. (en niet als gastouder )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doet iemand die oppast in een noodsituatie is diegene verantwoordelijk genoeg? Dat veschilt p.p sommige bij 12 andere zijn het met 65 nog niet. Praat met de ouders van diegene dan zal je erachter komen of hij/zij echt zo verantwoordelijk is. Wat diegene thuis doet zal hij/zij waarschijnlijk ook bij jou doen als je er niet ben. En laat dan diegene misschien eerst eens oppassen als je boodschappen gaat doen ofzo dan kan je kijken hoe het gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind zelf een jaar of 15 / 16.
Je hebt dan meer verantwoordelijkheidsgevoel, en kunt op die leeftijd evt. problemen beter oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leeftijd zegt niet zoveel. Iemand die jong is kan vol enthousiasme en liefde op je kind passen, waar misschien een ouder iemand vastgeroesd is aan bepaalde patronen.

Let op de volgende punten:
-Heeft hij/zij jongere broertje/zusjes of andere ervaring.
-Komt hij/zij geinteresseerd over
-Stel vragen als 'wat als.... (bv kind valt)'
-Volg je gevoel(bij twijfel niet doen)
-Wees kritisch(alleen het beste is goed genoeg voor je kind)