bedenk een fantasiefiguurtje. Ik vertelde elke avond mijn dochter een verhaal over prinses Violinde. Die beleefde dezelfde dingen als mijn dochter op een dag, en dat vond ze prachtig. Eigenlijk nam ik dus de dag door.
Maar op die manier kon ik ook komende spannende dingen (logeren, dokterbezoek etc.) al vast verkondigen. Violinde moest dat dan ook de volgende dag doen.

En mijn dochter was dan altijd heel trots, dat ze hetlfde meemaakte als Violinde.

Helaas is Violinde er niet meer, mijn dochter is nu 8 en heeft haar niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
wat een leuke manier om je kind alvast voor te bereiden op de dokter etc....+

Andere antwoorden (11)

Dat gaat je lukken als je het kind in jezelf op laat komen en je fantasie gaat gebruiken wat niet zo heel moeilijk is als je zelf kinderen hebt. Leuk, zou willen dat ik zelf nog in die fase zat met mijn kinderen. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk naar het lievelings speelgoed van de kleine, blokjes, beren, poppen, auto's enz.
Zo zit je het dichtste in de wereld van het kind.
Laat die een avontuur beleven en je zult merken dat als je begonnen bent je fantasie de rest doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo gaat dat ja! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel ;)"
Ga samen met het kind een onderwerp uitkiezen en maak samen het verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk welke interesse het kind heeft en speel hier op in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prentenboek aanschaffen, samen plaatjes kijken dan komt het verhaaltje erbij wel
13 jaar geleden
ik doe altijd het volgende:

Kies iets uit wat kinderen van 2/3 leuk vinden (bv. hondjes, beren, clowns enz..) en maak er een vervolg avonturen verhaal van..

bv.. Hondjes beleven een avontuur (bv ontsnappen aan een heel vervelend persoon) en ontmoeten hierbij andere hondjes.. en hiermee gaan ze verder op pad (moeten wel een einddoel hebben).. nu heb je een dag om het vervolg te verzinnen... in het volgende deel komen er weer hondjes bij en gaan ze samen op reis naar "het honden hotel"

enz...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen op die leeftijd vinden eigenlijk alles leuk.
Het gaat niet zozeer om de inhoud of de geloofwaardigheid, maar vooral om HOE je het brengt.
Je mimiek, handgebaren, intonatie, afwisselens hard en zacht praten is veel belangrijker.

Tijdens onze vakantie op een franse campng was er een man die zijn kids altijd verhalen voorlas.
Hij dit dit zo goed dat er elke avond hordes kinderen kwamen luisteren van allerlei verschillende leeftijden en nationaliteiten.
Dat hij in het Frans voorlas, maakte niets uit. Hij sprak met zijn hele lichaam, ogen, sprong soms op, sprak dan weer samenzweerderig etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kindje niet angstig is aangelegd, kan je een verhaal vertellen over het speelgoed dat s'nachts avonturen beleefd als hij/zij slaapt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dit te kunnen moet je wel over een grote fantasie beschikken. Bedenk wel dat het een verhaaltje moet zijn met eventueel fantasiefiguurtjes waar toch een goed onderwerp achter schuil gaat en waar het kind iets van kan leren. Je kan het dus niet 1-2-3 uit je duim zuigen maar zal je toch even moeten voorbereiden. tuurlijk kan iedereen een verhaaltje verzinnen spontaan maar ik vind het (persoonlijk) niet nodig om een kind dingen wijs te maken die niet waar zijn of niet kunnen. Maar het is wel lief dat je het wilt proberen natuurlijk....succes ermee, het zal moeilijker zijn dan je denkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hou het vooral eenvoudig. Er was eens... een beertje/ een hondje/ een kraantje, geeft niet wat. Dat gaat uit wandelen/eten/naar de speeltuin/met de trein mee. Ziet daar een lepel/een kip/ een bloem. Het komt vanzelf als je jezelf vergeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kom erachter wat hij leuk vind en vertel hem een verhaal daarover maar kan je echt niks verzinnen kijk dan een naar de verhalen op deze website

www.speelzolder.nl