Wat zijn de rechten en plichten van ongehuwde vaders bij erkenning?

Ik lees zoveel verhalen er over maar zou wel duidelijk willen weten of er een officiële omgangsregeling moet zijn vastgesteld als je uit elkaar ga, of alimentatie moet betalen, of dat de man meer rechten kan krijgen zonder dat ze er voor getekend heeft. Want ze denkt als ze ergens voor moet tekenen dat ze haar kind kwijt raakt. En wat voor een rechten en plichten heeft de vader nog meer? Wat kan de moeder nog eisen van de vader met alleen erkenning? En welke rechten heeft ze nog meer als alleen gezag?

Het zijn meerdere vragen bij elkaar maar zou nog willen informeren bij een juridisch loket maar als u al wat antwoorden heeft dan scheelt dat al weer.

Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Bij erkenning ontstaat er een juridische band tussen de vader en het kind: de familierechtelijke betrekking. De vader is dan verplicht om zijn kind te onderhouden. Het kind krijgt op zijn beurt het recht op een erfenis.

Toestemming van moeder en kind

Voor de erkenning van een kind dat jonger is dan 16 jaar heeft de man de toestemming van de moeder nodig. En van het kind zelf, als zijn kind 12 jaar is of ouder.

Moeder of kind geven geen toestemming voor erkenning

Als de moeder of het kind geen toestemming geeft voor erkenning, kan de rechter vervangende toestemming geven op verzoek van de man die het kind heeft verwekt. De rechter kijkt bij het nemen van de beslissing naar de belangen van alle betrokkenen.

Erkenning bij huwelijk en geregistreerd partnerschap

Als een vrouw en een man getrouwd zijn en een kind krijgen, is erkenning niet nodig. De echtgenoot van de moeder wordt door de wet automatisch beschouwd als de vader. Ook als hij niet de biologische vader van het kind is.

Bij een geregistreerd partnerschap is de erkenning van een kind niet automatisch geregeld. De vader moet het kind dan erkennen bij de gemeente.

Ouderlijk gezag

Door de erkenning van het kind of erkenning van de ongeboren vrucht is de vader nog geen wettelijke vertegenwoordiger van het kind. Daarvoor moet hij eerst het ouderlijk gezag aanvragen. Met het ouderlijk gezag kan de vader beslissingen nemen over de opvoeding en de verzorging van het kind. Ook mag hij het vermogen van zijn kind beheren en rechtshandelingen verrichten in naam van zijn zoon of dochter. Bijvoorbeeld het zetten van een handtekening of het voeren van een gerechtelijke procedure.

Je zal dus wel alimentatie moeten gaan betalen.