Wat kan je doen aan slecht in slaap vallen?

Mijn zoontje 4 die valt zo ontzettend moeilijk in slaap, dit probleem speelt al sinds zijn 2e jaar.
Hij voelt zich niet op zijn gemak alleen, en slaapt in feitte ook altijd met zijn ogen een stukje open.
Soms valt hij pas tegen 22.30 in slaap.
Wat ervoor zorgt dat hij moeite heeft met opstaan in de ochtend, om op tijd naar school te gaan.

Wie heeft er tips?

Hij gaat altijd op tijd naar bed, 19.00 uur, verhaaltje lezen helpt niet, warme melk helpt niet, warm bad helpt niet.
Nachtlampje helpt niet.
En ik heb het echt geprobeerd 2 jr lang, maar het veranderd niet.
dus geen kwestie van consequent zijn is het.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (12)

Zorg ervoor dat hij moe is als het bedtijd is..
En niet net voor het slapen gaan nog actief met hem spelen.. laat hem ontspannen voor hij zijn bed ingaat, maar hij moet wel moe zijn!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmm.. lastig, misschien aan Derek vragen?
Die weet er vast wel raad mee.
Anders even langs een specialist die hier verstand van heeft, want zelf oplossen lijkt mij in dit geval onmogelijk of erg lastig.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een beetje een ongelukkig antwoord, maar er is zoveel informatie op deze site.
Het leek mij misschien handiger om het op deze manier door te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt misschien vreemd maar is te proberen. Zijn bedje verplaatsen, laat hem zelf uit kiezen hoe hij het hebben wil, soms helpt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer maar in 2 jaar tijd zal je wel al héél veel geprobeert hebben
Huisarts of homeopatisch arts misschien?
Als ik dit zo lees, heb je er alles aan gedaan om hem beter te laten slapen.

Maar zo te lezen zit de kern van het probleem in het feit dat hij zich niet op zijn gemak voelt. Zolang dat zo blijft kun je consequent zijn wat je wilt, melk geven, in bad doen, verhaaltje vertellen - hij zal moeilijk inslapen omdat dat niets doet aan de basis van het probleem, het ongemakkelijke gevoel.

Ik denk dat je eerst het vertrouwen van je zoontje moet krijgen, voor zover dat al niet het geval is. In dit geval bedoel ik: dat hij moeilijk inslaapt is *geen* fout, het is gewoon een feit.

Daar kunnen jullie dan samen iets aan proberen te doen.

Als je zoontje die houding goed kent, zal hij misschien praten. Misschien vertelt hij wat hem dwars zit.

Maakt hij zich zorgen? Hoort hij geluiden? Is zijn temporaalkwab iets te actief, waardoor hij geesten ziet? Is het te stil? Is bij bang dat hij een enge droom krijgt? Iets anders?

Zodra hij vertelt wat hem dwars zit, kunnen jullie daar samen aan gaan werken. Bij geluiden kunnen jullie samen op zoek naar de oorzaak. Misschien is het de tikkende radiator - als hij dat maar weet, is het niet zo erg meer. Misschien helpt het als je een lichtje aandoet, of juist een muziekje opzet. Soms voelt een kind zich veel veiliger wanneer de deur op een kier staat. Dan hoort het kind de geluiden van de ouders en de TV beneden. Voor ons zou dat storen, voor het kind geeft het een gevoel van wakers die in de buurt zijn, van het niet verlaten zijn.

Ziet je kind geesten, probeer dan te kijken of het bewegende lichtvlekken zijn. Daar kun je dan iets aan doen (donkerder gordijnen of lampje aanlaten). Ziet hij uit zichzelf geesten, accepteer dat dan. Voor hem zijn die reëel. Praat erover, vraag wat die geesten willen, en bedenk samen met hem een ritueel om die geesten weg te laten gaan. Misschien moet je ze vragen weg te gaan. Misschien moet je ze dwingen weg te gaan. Misschien heb je een soort dromenvanger nodig, maar dan voor geesten. Hoe dan ook, doe het samen met hem. Begeleid hem hierin.

--

Lang verhaal. Essentie is dat je eerst moet ontdekken wat eigenlijk het probleem is. Daarna samen met je zoontje een oplossing bedenken. Met vier jaar is hij daar oud genoeg voor.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier snap ik nou werkelijk helemaal niks meer van.....
JIJ en vertellen dat er misschien GEESTEN in de kamer zijn???
Je verbaasd me!
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, Cryo zit vol verrassingen... ;-) Serieus, er *zijn* natuurlijk geen geesten in de kamer. Het zoontje van dordrecht *ziet* misschien geesten. Voor hem zijn ze dan heel reëel. Ik denk niet dat je bij een vierjarig kind moet aankomen met dit verhaal:
http://www.goeievraag.nl/vraag/geest.33305#197825 Eerst maar eens uitvinden of het zoontje inderdaad geesten ziet. Zo ja, daar heel gewoon over doen, meedenken met het zoontje, en samen een oplossing zoeken. Die oplossing kan zijn dat de geest verdwijnt. De oplossing kan ook zijn dat de geest blijft, maar een vertrouwde, vriendelijke waakgeest wordt. Bijvoorbeeld opa, die elke nacht komt kijken of alles wel goed gaat met zijn kleinzoon, die over hem waakt en hem beschermt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan komt overleden opa de geesten wegjagen..!!
Cryofiel
14 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe leg je dan uit dat geesten (volgens jouw) niet bestaan?
Cryofiel
14 jaar geleden
Waarom zou je dat moeten uitleggen? Op dit moment is de belevingswereld van het kind belangrijker dan de waarheid. Zoiets als de bekende eikel van Dombo. Over een paar jaar zijn de waakgeesten niet meer nodig omdat de zoon dan zelfstandig kan slapen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik was eens bij vrienden op bezoek, die een logeetje hadden, een jongetje van vier (of vijf, weet niet meer precies). Had ook moeite met inslapen. Alles was veel te onbekend. Hoewel het jongetje mij niet kende, heb ik hem een verhaaltje verteld voor het slapengaan. Daarna kon hij nog steeds niet slapen, hij bleef maar om zich heen kijken naar die onbekende kamer, luisteren naar elk onbekend geluid. Samen met hem heb ik toen overlegd wat hem het beste zou helpen om lekker te kunnen slapen. We kwamen overeen dat hij op zijn zij zou gaan liggen. Het licht moest aanblijven. Zo'n uiterst felle halogeenspot direct boven zijn hoofd - ik vond het eigenlijk niets, maar ja, als hij dat graag wil, dan kan dat rotding beter aanblijven, want hij voelt zich er beter bij. Daarna heb ik hem zachtjes over zijn rug gewreven. Dat vond hij prettig en rustgevend. Een paar minuten later sliep hij als een roos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat liefdevol, creyo, zo had ik je niet in gedachte :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh, hoezo niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leek me een stug persoon, moeilijk, aan de hand van je antwoorden of reacties ;)
Cryofiel
14 jaar geleden
Kan komen doordat ik op bepaalde vragen en antwoorden meer reageer dan op andere vragen en antwoorden. Soms heb ik een mening die niet zo populair is. Als ik die mening toch wil uitdragen (en dat mag, toch?), kan ik wel eens erg stellig overkomen. En afwijkend. Dat heet dan al snel "moeilijk" of "stug". Dat hier alleen geschreven tekst staat, zonder de persoonlijke interactie, zonder de lichaamstaal, helpt natuurlijk niet mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft niks met je mening te maken, bij mij in ieder geval niet.
Als ik iemand om zijn meningen niet zou mogen zou ik verkeerd bezig zijn.
Het ligt hem bij mij meer in het hóe iemand reageert, een aardig persoon kan bv bij mij ook wel eens tè aardig over komen, voelt onecht, die doet zich anders voor.
Het zelfde als een persoon hier op GV erg stug is, dan schuilt er vaak ook meer achter.
Bij mij is het niet; die mag ik en die niet.
Ieder vogeltje zing zoals het gebekt is, en voor ieder vogeltje heb ik respect :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Ben ik dan wel eens tè aardig geweest op GV? Of onecht? Ik bedoel, wat heeft jou de indruk gegeven dat ik stug en/of moeilijk zou zijn? (Voor zover dit te beantwoorden valt...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet, het is maar een voorbeeld. Dat is moeilijk uit te leggen, het zit hem bij mij in het gevoel..
Ik denk dat je wel leergierig bent, maar niet gauw toegeeft, of een compromis sluit, of überhaupt íets wilt geloven.
Jij blijft bij je standpunt, zo van; zo is het en niet anders!
Dat maakt, dat ik je 'stug' vind, maar niet dat ik je niet zou mogen.
Als ik iemand niet zou mogen, moet hij het wel heel erg bont hebben gemaakt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Aha, op die manier. Klopt wel dat ik meestal wel aan mijn mening vasthoud. Niet dat ik niet te overtuigen ben, hoor. Ik ben best bereid mijn mening aan te passen. Maar dan moet de ander wel echt overtuigend zijn. Voor mij is dat juist een vorm van kracht. Niet met alle winden meewaaien, niet meedoen met de laatste mode, niet persé een terreinwagen willen alleen omdat de buren ook zo'n ding hebben. Geef mij maar een goede discussie. Stevig, maar wel met wederzijds respect. Als ik, ondanks flinke tegenstand van mijn kant, zonder argumenten kom te zitten, dan zal ik mijn mening aanpassen. Dan heeft die andere mening eerlijk gewonnen. Snap je een beetje hoe ik dat bedoel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw vorm van kracht is om niet met alle winden mee te waaien, bij je eigen standpunt te blijven.
Mijn vorm van kracht is de ander te proberen te begrijpen, dat doe ik door WEL met alle winden mee te waaien,
Juist dán ben je krachtig, je hebt dan alle winden doorleeft :)
Bij mijn neefje(die zeer onrustig was en vaak driftbuien had) werkt de Bach bloesem erg goed. Dit kan je gewoon bij de Etos kopen. Er zijn verschillende soorten van.
Op http://www.bachbloesemadvies.be/ kan je vragen per e-mail stellen en dan kijken ze of er d.m.v. bachbloesems een oplossing kan worden gegeven.

Het is zeker het proberen waard.
(de bachbloesems in de Etos zijn wel goedkoper, maar niet helemaal aangepast naar het kind)
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben gewoon naast mijn zoon gaan zitten, boekje erbij, en vanaf dat moment sliep hij binnen vijf minuten. Pas toen hij bijna zes was en minder bang, ben ik gaan afbouwen. Eerst naar een andere kamer op dezelfde verdieping en nu hij 6,5 jaar is, ga ik gewoon naar beneden, wel met alle lichten aan en de kamerdeur ook een stukje open. Je verwent hem niet, ook al denk je van wel. Wat zal die jongen van jou gelukkig zijn dat je bij hem komt zitten. Gun het hem gewoon en trek je niets aan van wat anderen zeggen over 'verwennen'. Tenslotte moet die jongen ook gewoon fris op school komen, anders krijg je daar weer problemen. Dus, gewoon een tijdje volhouden en daarna afbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb 3 jaar ook zo`n probleem gehad met mijn zoontje,ook hulp gezocht en van alles geprobeerd.
Toen kwamen wij per toeval op een site waar ze het hadden over Kindival van VSM en dat hielp heel goed.
http://www.vsm.be/nl/index.php/component/content/96?task=view
kijk maar eens misschien is het de moeite waard om eens te proberen.
Hoop dat je er baat bij hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bed verplaatsen of als dat niet helpt een vocht vreter in z'n kamer (dat laatste helpt bij ons echt goed, klinkt misschien raar, maar veel mensen hebben last van te veel vocht in de lucht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat eens zou kunnen proberen (je hebt waarschijnlijk alles al geprobeerd, maar misschien ken je deze nog niet) is de 5 minutenmethode. Je spreekt met je zoontje af dat je om de 5 minuten even bij hem komt kijken. Jonge kinderen zijn soms heel angstig om "alleen" te zijn, waarom........????? Je legt hem lekker in z'n bedje, doet het hele avondritueel van tanden poetsen, verhaaltje lezen etc... en wenst hem dan welterusten, maar je belooft hem dat je elke 5 minuten even bij hem komt kijken. Je doet dit ook echt élke 5 minuten, geen minuut later. Dit geeft je kind rust, hij weet dat hij niet alleen is en dat hij op je kan vertrouwen dat je ook echt komt kijken. Op het moment dat je komt kijken is het belangrijk dat je niet met hem gaat praten, maar dat je alleen laat zien dat je je belofte nakomt door even te komen kijken. Als het goed gaat (vaak is dat al na een paar dagen), dan stel je de tijd steeds een beetje bij door de periodes wat langer te maken, 6 min, 7 min 8 min, 10min. etc... (hoef je niet tegen je kind te zeggen) Je moet dit heel consequent uitvoeren, dan kan het echt heel goed werken. Het is een hele intensieve methode, maar vaak zie je binnen een week al resultaat, maar misschien heeft hij wat langer nodig aangezien hij al 4 jaar is en een slecht-slaappatroon heeft ontwikkeld.Verder heeft een kennis van mij ook heel veel problemen gehad met het slaapgedrag van haar dochtertje. Vanaf een jaar of twee sliep ze ineens heel erg slecht, terwijl er voorheen helemaal niks aan de hand was en het zelfs een gemakkelijke slaper was. Totdat iemand haar attendeerde op de mogelijke aanwezigheid van wateraders. Ze heeft iemand laten komen die metingen in haar huis heeft verricht en er liepen inderdaad wateraders precies onder het bedje van haar dochtertje door. Kinderen tot een bepaalde leeftijd schijnen helemaal niet gevoellig te zijn voor deze aders, maar op latere leeftijd wel. Hoe het precies zit weet ik niet en ik was altijd sceptisch als ik er iets over hoorde, maar feit is wel dat haar dochter nu weer heel goed slaapt omdat er een koperen plaatje onder haar bed ligt. Je weet maar nooit, het is altijd het proberen waard.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het allemaal niet goed werkt, kun je het altijd bespreekbaar maken bij je huisarts, hij kan je misschien een verwijzing geven voor een goede therapeut. Klinkt misschien heel beladen, maar het is gewoon belangrijk voor z'n ontwikkeling dat hij voldoende nachtrust krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom die -, er zijn heel veel ouders binnen mijn werkveld die veel baat gehad hebben bij deze 5 minuten methode.
Dit is altijd een lastig probleem. Het is vaak moeilijk te achterhalen waarom moeite heeft met inslapen. Het lijkt dat hij zich lang wakker weet te houden. Misschien probeert hij wakker te blijven tot jullie naar bed gaan.
Soms helpt het als je de deur op een kiertje laat en in de buurt van zijn kamer nog wat klusjes doet. Ga bijvoorbeeld de was opvouwen, strijken ofzo. Als je beneden bent, ben je misschien net te ver weg. Het kan zijn dat hij de veiligheid van iemand in de buurt nodig heeft.
Vertel hem heel goed dat je in huis bent en klusjes doet, maar dat het voor hem bedtijd is en dat hij nu moet gaan slapen. Jullie gaan ook slapen, maar iets later.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vervelend voor je!
Wat bij ons geholpen heeft toen mijn dochter zo'n periode had was een beloning in het vooruitzicht stellen. Als ze lief was gaan slapen dan lag er de volgende ochtend een snoepje op haar bord. Je kunt ook een sticker plakken en bij 7 stickers een cadeautje ofzo.
Wie weet helpt het!