Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk citaat gaat over " de jeugd van tegenwoordig" maar dateert uit enkele eeuwen terug?

Ik heb een keer een deskundige over de puberteit horen zeggen: " De jeugd van tegenwoordig is losbandig, is lui, heeft weinig normen en waarden, is promiscuous...." en vervolgens kwam hij met de bronvermelding van een auteur uit het jaar nog wat, maar in ieder geval van een paar eeuwen terug. Dit om aan te tonen dat de zorgen die volwassenen uiten van alle tijden is. Wie kent een soortgelijk citaat en heeft daarbij een datum en auteurvermelding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is een citaat van de Griekse wijsgeer Socrates, ongeveer 2500 jaar geleden.

"Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”

Niks veranderd dus, in al die jaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat dat er soms bij wordt gehaald, en wellicht is et een onderdeel van het citaat, maar een ander citaat op dit gebied is mij niet bekend en ik vind er ook niks over terug.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding