Moet mijn kind verplicht naar het samenwerkings- verband om van school te mogen wisselen?

Hallo! Onze zoon van 13 zat vorige schooljaar op een voor hem onprettige schol op een te laag niveau.Hij kreeg veel last van de schoolangst en kwam thuis te zitten. Ik ging op zoek naar een andere school er hij werd nergens toegelaten. Hij bleek hoogbegaafd te zijn. Hij is een vriendelijk, rustig kind, dat niet meer dan de basis begeleiding nodig heeft. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk geen last van hem hebben in de klas. Als het qua schoolwerk onverhoopt toch niet zou lukken, komen ze hier snel genoeg achter en kunnen ze hem alsnog naar een andere school verwijzen. Iemand moet hem wel een kans geven, zegt de orthopedagoge die hem begeleid. Het zou vreemd zijn als een kind nooit meer naar school zou mogen alleen omdat hij zich ongelukkig voelde in een brugklas op een te laag niveau.
Tijdens de hoorzitting van de Klachtencommissie (naar mijn mening niet onafhankelijk, de scholen Vereniging waar het College onder valt is niet aangesloten bij de landelijke klachten commissie voor het onderwijs en hebben hun eigen klachten commissie) vroeg ik waarom dat mijn kind naar een andere school mocht en toen zei de rector dat DOVO (Directeuren-Overleg Voortgezet Onderwijs en het SWV uit onze regio, onderling hebben afgesproken dat een lering gedurende het schooljaar niet van een naar andere school mag zonder dat hij geïndiceerd wordt door het samenwerkingsverband. De school wil van ons de toestemming om heb bij het SWV aan te melden. We vinden dat niet correct.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kinderen
1.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
Je hebt antwoord op je vraag maar een ander mening. Dus?

Het beste antwoord

Nee het is niet verplicht, want het is een keuze die u ook mag weigeren. Ik zou alleen wel adviseren om te zeggen dat je wel open staat voor het samenwerkingsverband maar alleen wanneer ze merken dat het met de basis ondersteuning niet werkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank u wel IvanHrvatska! Dat lijkt mij heel verstandig om te doen. Helaas wil school hem verwijderen als ik geen toestemming geef aan het SWV om hem te onderzoeken. Ze hebben aan mij een document verstuurd die ik zou moeten ondertekenen en terugsturen voor 15 december. Na die datum willen ze mijn kind uitschrijven. Ik wil dat natuurlijk niet. Nu wacht ik op hun reactie.

Andere antwoorden (1)

Ja, je kind moet 'onderzocht' worden om te kunnen bepalen welke school voor hem wèl passend is. Dat is niet om een negatief stempel op hem te plakken, maar om te voorkomen dat hij nu van school wisselt en over enige tijd ook daar weer moet afhaken.

Je zegt dat 'ze geen last van hem zullen hebben' in de klas. Maar het is natuurlijk minstens zo belangrijk dat jouw zoon geen last gaat hebben van de rest van de klas en van de manier van werken van een school. Dat kan betrekking hebben op de leerstof en denkniveau, maar ook op sociale gebieden, verhouding vrijheid-structuur, verhouding theorieles-praktijkles-sport-cultuur, etc.

Zie dat onderzoek niet als iets negatiefs en praat er ook met je zoon niet over op een negatieve manier. Zie het als kans. Door een dergelijk onderzoek wordt je zoon door het SWV bekeken als persoon, als individu, met zijn eigen persoonlijke kwaliteiten en leerbehoeftes. Op basis daarvan kan hij naar een school die bij hem past, waar hij met plezier naar toe gaat en waar hij zich op zijn eigen manier optimaal kan ontwikkelen.