hoe herken je een blaasontsteking bij klein kindje 1 jr?

onze dochter 1 wil slecht slapen en wil geen luier om en de urine stinkt heel erg. de oppas denkt aan blaasontsteking hoe herken je dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een idee om naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga morgen naar de huisarts hoor maar misschien heeft iemand er ervaring mee is altijd handig wat tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat de kleine extra drinken. Je kan bij de apotheek of dokter speciale zakjes halen om urine in op te vangen, dit heeft de arts nl wel nodig om en test te kunnen doen.

Het beste antwoord

Onder andere aan stinkende urine. Of troebele urine, maar dat lijkt me lastig te herkennen bij een kind dat nog niet uit de luiers is. Een blaasontsteking doet vaak pijn, en het plassen doet vaak pijn. Dat je kindje slecht slaapt en geen luier om wil, zou inderdaad een teken kunnen zijn dat ze een blaasontsteking heeft. Stinkende urine an sich kan ook een teken zijn dat ze te weinig drinkt, of het kan te maken hebben met iets dat ze gegeten of gedronken heeft, maar bij een kindje van een jaar zal dat nog niet zo snel een rol spelen.

Ga in elk geval naar de huisarts, want áls ze een blaasontsteking heeft, is dat bij zo'n klein kindje altijd een reden om het goed in de gaten te houden. Je huisarts zal een beetje verse urine willen opvangen om te onderzoeken. Er zijn speciale zakjes die je om de genitalieën van je kindje heen kunt plakken, waarmee je dus urine opvangt zodra ze plassen. Een andere mogelijkheid is dat je huisarts probeert met een katheter (een dun slangetje in de blaas) wat urine af te nemen. Dat laatste is trouwens normaal gesproken niet pijnlijk, maar als ook de plasbuis wat geïrriteerd is, kan het onprettig zijn. Je huisarts heeft waarschijnlijk beide opvangmogelijkheden bij de hand, zo'n zakje kun je misschien ook bij de apotheek krijgen. Dat gaat vast handiger dan dat je probeert met zo'n urinepotje onder haar te wachten tot ze een keer plast.

Neem ook nog even haar temperatuur op, je huisarts zal willen weten of ze koorts heeft. Je zou even kunnen bellen zodat de huisarts kan voorzien in de juiste opvangmaterialen (ik weet niet of die plakzakjes zonder recept te krijgen zijn) zodat je niet twee keer heen en weer hoeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel van dat soort materiaal, zelfs injectiespuiten en -naalden, is gewoon zonder recept te koop bij de apotheek en vaak ook wel bij thuiszorgwinkels. Ook mijn idee, gewoon wat urine opvangen in zo'n plakzakje en door de huisarts laten nakijken. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de tips het bleek idd een urineweg infectie en als jonge moeder ben je wel eens onzeker hoe je dingen aanpakt bedankt voor dit antwoord daar heb ik wat aan.