wat is de functie van huilen bij kinderen die ook gewoon kunnen spreken?

Kinderen huilen om verschillende redenen : moe, verveling, "ik krijg mijn zin niet" etc. Het is dus niet enkel om verdriet omwille van één of andere nare gebeurtenis. Het huilen is ook niet stilletjes maar luidkeels. Je ziet het huilen ook bij kinderen die kunnen spreken en bij wie de communicatie met de ouders goed loopt.
Maar waarom huilen kinderen nog als ze kunnen spreken. Dus waarom huilen ze als ze ook kunnen zeggen "ik ben moe" of "ik vind het niet leuk dat ik mijn zin niet krijg" of "ik verveel me".
Wat is hier de functie van? Is het misschien iets wat de natuur zo geregeld heeft zodat ouders wel moeten kijken wat er aan de hand is? Of is dit een natuurlijk gedrag van een mens dat je afleert door je opvoeding etc?Of...?

Toegevoegd na 1 uur:
en zijn kinderen die veel hun zin krijgen als ze huilen sowieso verwend?

12 jaar geleden
in: Kinderen
1.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
zoiets kun je je ook bij volwassenen afvragen, waarom huilen die in plaats van te zeggen: k ben verdrietig, ik heb mij pijn gedaan, etc.
Amadea
12 jaar geleden
Zelfde functie als bij volwassenen. Huil jij dan nooit meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onmacht. Ze kunnen praten. Maar ze kunnen niet communiceren.
Een klein kind kan niet vertellen hoe het zich voelt.
liveisgreat
12 jaar geleden
natuurlijk huilen wij ook, en ik ook. en dat is niet beter of slechter dan "lachen". maar bij kinderen is dat toch anders... Het huilen is bijna een manier van communiceren, niet enkel een uiting van emotie. Vandaar de soorten : jengelen, krijsen, pruilen met tranen etc...die telkens een andere soort boodschap geven. Als je zelf kinderen hebt kan je dit bijna "lezen", dus wat ze bedoelen met een bepaald soort huilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag!
natuurlijk huil ik ook weleens, maar niet als ik in de supermarkt geen plakje worst krijg.
een kind voelt zich blijkbaar niet geremd bij het huilen.

Het beste antwoord

Naast, wat al gezegd is, het huilen omdat de gevoelens nog niet verwoord kunnen worden, is het ook vaak janken/jammeren/gillen, omdat een kind zijn zin niet krijgt.
Even natuurlijk los van huilen, omdat het pijn heeft of verdrietig is.

Kinderen zijn van nature egocentrisch (dat bedoel ik niet negatief): de eigen "ik" is heel belangrijk. Het kind heeft nog niet geleerd (of is ermee bezig), dat hij/zij niet het middelpunt van de wereld is. Dat is een leerproces.
Als ouders daar niet goed, voor het kind goed, mee omgaan en na janken, schreeuwen, gillen etc. het kind zijn zin geven, dan leert het dus, dat zijn/haar gedrag effect heeft.
Dus: als ik dat gedrag vertoon, dan doen ze wat ik wil. En leer het dan nog maar es af: dat gaat echt niet zonder strijd, omdat het kind het zo is gewend.
Daarnaast is het in de opvoeding ook belangrijk, om je kind te leren te benoemen wat hij/zij wil en al op zo jong mogelijke leeftijd.
En natuurlijk moet een kind leren, om "nee" te aanvaarden. Ook op zo jong mogelijke leeftijd.
Ouders hebben het best zwaar ;-) Ze moeten consequent zijn, maar tegelijkertijd niet dwingend. Het leven moet wel leuk blijven natuurlijk.

N.a.v. je toevoeging: ik denk niet dat een kind dan verwend is.... integendeel!!! Een kind heeft grenzen nodig en als die niet worden aangereikt door de ouders/opvoeders, dan wordt het kind ook door de omgeving als vervelend beschouwd. Met allerlei mogelijke gevolgen in het latere leven. Maar dat is mijn mening ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (3)

Kunnen praten betekend nog niet dat een kind zijn gevoelens onder woorden kan brengen.
Hoe beter men dat kan hoe minder het huilen wordt als communicatie.
Iedereen kent wel het gevoel van boosheid en machteloosheid waarbij je de tranen in je ogen schieten, je kan huilen van woede. Dit is omdat je je op zo'n moment even niet op een andere manier met je gevoelens kan omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
mooi antwoord+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind ik ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed verwoord
een kind dat dreint is vaak moe, die heeft even een stevige grens nodig of moet gewoon naar bed. Ik denk dat ouders idd eerder reageren als een kind huilt. als ouders reageren vóórdat een kind huilt, zal het dus minder huilen en zeuren. Kinderen die veel hun zin krijgen zijn niet persé verwend. het kan zijn dat ze om hele normale dingen vragen. mijn kinderen mogen van mij wel vragen om aandacht, ook de jongste (8 mnd) die dat door middel van een dreinhuiltje doet. je moet wat zonder stem. door behoeftes te vervullen verminder je de eisende vraag. maar als je een keer een moeder met een krijsend kind achter zich aan ziet lopen, zou ik het kunnen zijn. als ik nee zeg is het nee. ook al staan ze ondersteboven en achterstevoren.

ik had nog veel meer geschreven maar dat was teveel :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aansluitend Op bovenstaande antwoorden:
Bedenk daarbij dat kinderen op dat moment dat gedrag vertonen omdat ze geen beter alternatief kennen. Zij kiezen er op dat moment voor om zo te communiceren omdat ze even niet weten hoe ze het anders kunnen doen (kan voortkomen uit vermoeidheid enz)