Kun je gerechten zoals Hachee, met bier er in, gewoon aan kinderen geven, van zeg 1,5 tot 5 jaar?

Of andere gerechten waar alcohol in zit en hoelang moet het doorkoken, voordat je zeker weet dat al het alcohol eruit verdamt is?

Toegevoegd na 31 minuten:
En hoe doen jullie het? Wel/niet?

Toegevoegd na 32 minuten:
En hoe doen jullie het? Wel/niet?

graag als reactie. Want dit is een mening en dan wordt mn vraag verwijderd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
5.6K

Antwoorden (6)

Als je dat gerecht langere tijd boven de zeg 90 graden verwarmt, stook je er alle alcohol uit. In hachee zit waarschijnlijk minder alcohol dan in een sinaasappel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol verdampt aanzienlijk minder snel dan de meeste mensen denken: het eten moet een flinke tijd koken voor alle alcohol verdampt is. Zie de bron (scroll naar beneden, bij de laatste vraag staat beschreven hoe lang het moet koken voordat een bepaald percentage verdampt is) of Google zelf naar "alcohol verdampt koken mythe".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je alle alcohol eruit zou koken is een achterhaald iets. Er is serieus onderzoek naar gedaan. Lees dit maar eens:
http://www.culinair.net/index.php?action=item&m=y&table=news&form_name=titel&id=4441
Of google eens op alcohol in gerechten.
Succes.
Of je het aan je kinderen wil geven ja, dat is jouw keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er blijft altijd wat alcohol in zitten. Ik zou het dus niet aan je kind geven. Je kan toch ook alcoholvrij bier oid gebruiken?

Bereiden
Na meer dan 2 uur stoven van gerechten waaraan alcohol is toegevoegd, is meer dan 90% van de alcohol verdwenen. Bij korter verhitten blijft meer alcohol achter: circa 40% na 15 minuten verhitten.

Na flamberen blijft circa 75% van de alcohol aanwezig in het gerecht. Flamberen is het in brand steken van een van te voren verwarmde sterk alcoholische drank, die over een bereid gerecht wordt gegoten.

Bij bewaren in de koelkast of bij kamertemperatuur van gerechten of sauzen waarin alcohol is verwerkt kan het alcoholgehalte met circa 10 tot 20% afnemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stel je gebruikt een halve liter bier van 5 %.
dat is 25 ml alcohol waarvan 90 % verdampt dan hou je 2,5 ml alcohol over in een hoeveelheid voor 4 personen zeg maar dat is 0.75 ml per persoon. Die kinderen eten hooguit een halve portie dat is nog geen halve ml. Ik zat met mijn halve liter bier vrij hoog want een flesje bier heeft minder inhoud, dus je komt nog lager uit.
een halve ml is ongeveer 10 druppeltjes. Ik zou me daar niet zo druk om maken, als ze een kersenbonbon pikken krijgen ze meer binnen.
Dus in antwoord op je vraag: ja die kun je geven
12 jaar geleden
Ja, alle gerechten die je WARM bereid met alcohol kun je ook aan kinderen serveren, omdat de alcohol verdampt. Dat is echt in een paar minuten gebeurd; het hoeft echt geen uren op te staan. Maar in de regel gaat het om stoofschotels, dus kun je er zeker van zijn dat er geen alcohol meer in zit.

Alleen koude bereidingen met alcohol (dessert bijvoorbeeld) kun je beter niet aan kinderen voorzetten, nog los van het feit dat ze het meestal ook niet zo lekker vinden.

Ik bereid overigens ALLE gerechten zonder alcohol, simpelweg omdat ik die troep NOOIT in huis heb, en er altijd een alternatief is. Van bier in de hachee heb ik eerlijk gezegd al helemaal nog nooit gehoord, maar dat kan iets Belgisch zijn. Maar ook wijn laat ik in de regel gewoon weg, of vervang het door een scheutje kruidenazijn of balsamico. Ook geen enkel probleem, en in geval van nood zowel kind- als moslimvriendelijk ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie eerste zin : grotendeels verdampt. Helemaal verdwijnen doet het niet (dan zou je het er ook niet in hoeven gooien), maar in die hoeveelheden kan het echt geen kwaad, en je wordt er niet dronken van.