Is het waar dat als je niet hygienisch bent met het verschonen van kattenbakken je er blind van kan worden ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

voor zwangere frouwen is het gevaarlijk ivm toxoplasmose

Toegevoegd na 19 minuten:
oeps frouwen is natuurlijk vrouwen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die term zocht ik ;-)

Andere antwoorden (5)

Ik weet niet precies waarom maar ik weet ook niet anders dan dat het niet goed is om een kattenbak te verschonen wanneer je zwanger bent. Het schijnt dat er in kattenuitwerpselen bepaalde parasieten zitten die de gezondheid van je ongeboren kind kunnen schaden. In mijn tijd werd ik daarvoor zelfs nog extra gewaarschuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er volgens mij niet blind van worden, wel van de gevolgen.

Lees de link, dan weet je wat ermee bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zucht...............van de gevolgen van toxoplasmose. Mijn excuses voor het niet duidelijk maken van het antwoord. Ik heb een link bijgevoegd, waarin staat dat je door toxoplasmose verward of versuft kan raken.
Heel veel schizofrene mensen schijnen in aanraking te zijn geweest met toxoplasmose.
Het lijkt mij dan ook dat je door versuffing of verwarring een ongeluk kunt krijgen/veroorzaken waardoor je eventueel blind zou kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
dat is dan wel een hele indirecte manier!!
Dan zou je eigenlijk van heel veel ziektes en ook van heel veel medicijnen blind kunnen worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach..af en toe moet je het met een knipoog nemen.
bedankt voor het punt.
Beetje uit zijn verband gerukt verhaal.
Van katten-uitwerpselen kun je in sommige gevallen de parasitaire aandoening Toxoplasmose oplopen. Voor gezonde volwassenen geen probleem, maar voor zwangere vrouwen een no-no omdat het schade kan aanbrengen bij de ontwikkeling van de vrucht, onder andere aan het zenuwstelsel of de ogen. Daarom doen zwangere vrouwen er goed aan de kattenbak verschonen een poosje aan hun eega over te laten (of handschoenen te dragen als de optie er niet is). Vooral de eerste drie maanden van de zwangerschap, als het embryo zich ontwikkeld tot foetus, kan dit gevaarlijk zijn, afhankelijk van het ontwikkelingsstadium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat is niet waar.
zwangere vrouwen kunnen beter geen kattenbak verschonen, of dat iedere dag grondig doen.
pas na 2 dagen wordt het gevaarlijk, verse ontlasting is niet besmettelijk.
wel is het zo dat het ongeboren kind, als de moeder een toxoplasma-infectie doorloopt tijdens de zwangerschap, schade aan de oogzenuw kan opdoen.
dit hoeft niet perse te resulteren in blindheid, en kan zich pas op latere leeftijd openbaren.
of dit gebeurt of dat er anderssoortige schade optreedt hangt af van de leeftijd van het ongeboren kind.

bron: ik ben zelf zo'n kind.
eerste opstoot op 15 jarige leeftijd, niet blind geworden gelukkig!
14 jaar geleden
Is echt niet waar, lees meer hierover op deze link:

http://www.erfelijkheid.nl/zwangerschap/toxop.php