hoevaak moeten jullie kinderen zich douchen?

tuurlijk als ze vies zijn moeten ze zich douchen, maar ik bedoel, als ze gewoon na een dag school en daarna op hun kamer hebben gespeeld.
dan vind ik gewoon handen wassen en je met een washandje wassen voldoende.
ik merk dat steeds meer mensen zich blijven douchen, dit i.v.m milieu meer handdoeken, gas, water en vaker de wasmachine.

ik heb het over kinderen omdat je ze het gedrag weer aanleerd voor later.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
14.9K

Antwoorden (12)

mijn zoon is anderhalf en hij moet elke dag.
ik vind heb je gepoept en ect moet je zowiezo douchen.
+ dat hij gel in heeft en smeerd met eten.
zijn ze ouder lopen ze buiten en zie je zie niet altijd.
dus mijn kind moet elke dag douchen, soms zelfs meer keren per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kinderen douche 2 keer per week, en als ze vies zijn vaker. De oudste had dauwworm en exceem, en het eerste wat de dermatoloog zei: maximaal 2x per week kort in bad. Zelf kan ik ook niet tegen dagelijks douchen, dan heb ik zeker last van exceem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk dan is het niet anders. mijn zoon heeft ook exceem gehad. en toen mocht hij ook maar eens per week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en veeeeel smeren met vaseline. Het gaat nu gelukkig goed, dus we houden het maar zo, en 's avond een lap over het gezicht en de billen, handen wassen, tanden poetsen klaar.
Een keer of 2 a 3 per week is wel genoeg vind ik. Kinderen zweten veel minder dan volwassenen en gaan dus niet zo snel stinken, en op school worden ze ook niet vies, dus vaker dan dat is echt niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of je het gedrag aanleert voor later valt te betwijfelen... wij gingen heel vroeger op zaterdag in de teil, en later in bad... in de teiltijd kregen de groten water voor zich alleen, maar de 3 kleintjes gingen gewoon na elkaar in het zelfde water...
's zomers stond de teil met zonnig weer op het terras... in de zomer waren we wat schoner...
de rest van de week werd er met een washandje bij de wastafel gewassen en gekliederd...... soms zelfs 'savonds alleen een kattewasje: met een vochtig washandje het gezicht en de handen en klaaswaskees...

maar ondanks dat 'aangeleerde' wasgedrag mag ik tegenwoordig toch erg graag zeker eens per dag douchen...
de handen was ik na elk toiletgebruik en voordat ik in de keuken iets ga doen met levensmiddelen...

toen mijn kinderen klein waren (nu tussen 20 en 26) deed ik ze 3 keer per week in bad... lekker kliederen en spelen in het water... ze werden 'vanzelf' schoon...
in hun puberteit kozen zelf hoe vaak ze gingen douchen.... dat kon variëren van 1 keer per week tot 3 keer per dag... excessen werden natuurlijk besproken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind 2 keer per week voldoende. (4-10 jaar ongeveer)
Volwassenen gaan ook vaak onder de douche omdat ze het leuk/lekker vinden. Volgens mij vinden kinderen het niet echt leuk om onder de douche te gaan. In bad vinden ze dan leuker, kunnen ze lekker spelen etc.

Ik moest vroeger woensdag en zondagavond onder de douche. Ik vond het helemaal niks :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moeten niet.
Maar we zeggen wel van zou je niet eens....
(Eigen verantwoordelijkheid bijbreneg van wat grotere kids)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drie keer per week zeker, dus om de dag. Als er sprake is van bijvoorbeeld sportactiviteiten en warm weer, dan uiteraard vaker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al transpireren kinderen vóór de puberteit minder - elke dag douchen hoort er voor mij nét zo bij als tandenpoetsen.....Ik weet niet of je wel eens in de gelegenheid bent een schoolklas met 7 of 8 jarigen binnen te lopen, maar dat ruikt toch niet echt fris....Haren wassen hoeft niet dagelijks, want dat vinden ze, vooral als ze kleuters zijn, vaak érrug vervelend - bij ons ging dat in één moeite door als we in het weekend in bad "mochten"- nu is het in mijn appartement aanwezige bad één van de redenen dat ik dit gekocht heb.
Wél vind ik het grote onzin om een handdoek maar één keer te gebruiken - zorg dat ze goed kunnen drogen tussen de douchebeurten, en dan kunnen ze best vaker gebruikt worden, en douchen hoeft natuurlijk geen 10 minuten te duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom dagelijks een dergelijke schoolklas binnen maar ruik echt niets hoor, en echt niet alle kinderen gaan dagelijks in bad/onder de douche.
In heel veel gezinnen waar kinderen hun eigen badkamer hebben , wordt het douchen bijna even belangrijk als het handen wassen : dus overdreven hygiëne en overdreven waterverbruik. Vraag het aan elke dokter dermatoloog en drie tot vier douches per week volstaan om er behoorlijk proper bij te lopen zonder een lichaamsgeur te verspreiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is elke dag douchen niet goed voor je lichaam.
Je gebruikt zeep en dat haalt je lichaams eigen vetten weg. Volwassenen herstellen daar makkelijker van dan kinderen.

Dus als je als je kind elke dag doucht dan niet altijd met zeep laten wassen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind hygiëne (aanleren) belangrijk, maar daarbij helpt wassen aan de wastafel net zo goed als in bad afspoelen of onder de douche.

Voor mijn jongste dochter geldt dat ze maximaal 1 x per dag doucht of baddert, maar gemiddeld zal dat 2-3 keer per week zijn. Als ze heeft gesport doucht ze meestal. De overge dagen wordt gewoon gewassen aan de wastafel en/of het bidet. Als ze 's avonds heeft gedoucht wast ze zich 's ochtends meestal niet.

De oudste zit in de puberteit en regelt het lekker zelf. Ze wil fris zijn en doucht veel vaker dan de jongste. Bijna elke dag.

We letten er vooral op dat onze kinderen niet stinken en dat ze denken om hygiëne zoals handen, billen en voeten wassen. Als ouders doen we hetzelfde, maar meestal andersom, 's avonds wassen en 's ochtends douchen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ze klein waren, gingen ze elke dag na het spelen. Toen ze 13 waren kon ik ze bijna er niet meer in krijgen. Nu ze 20 zijn gaan ze weer elke dag en èèn wil liefst twee keer per dag. Nu willen ze stomen en jaccuzzi het is dus nooit genoeg. Warm water is ontspannend en daarom houden de meeste mensen het wel wat langer uit. Maar elke dag een keer is voor nu helemaal. Terwijl ik vroeger op zaterdag èèn keer in de teil ging en daarna èèn keer in het lavet, kon je ook heerlijk met de bootjes spelen. Geef een kind een lege fles, ze vergeten de wereld en douchen heel veel langer dan je lief is. Twee keer op een dag is slecht voor de huid en zeker voor de kleintjes met een nog een dunne huid. spetter spetter lekker in het water een kind is heel blij terwijl de ouderen soms kind zijn in water. Kinderen wordt het aangeleerd. Maar ongetwijfeld kan je ook zonder douchen schoon zijn. In Afrika doen ze een dag met een groenteblikje water, Fruitschillen zijn ook reinigend, men gebruikt ook heel veel olie. De nomaden in de woestijn nemen een zanddouche ze rollen door het zand en ik verzeker je dat ze echt schoon zijn. Wij hebben die zon niet, maar wel het warme water uit de boiler of geiser, zo en ik effe!