Kan de varkensgriep ook een zegen voor de mensheid worden ?

Stel het ergste scenario: dat een kwart van de mensheid er aan kapot gaat. Los van de ellende die dat veroorzaakt op de korte termijn denk ik dat het alleen maar gunstig is voor het leven op onze planeet en voor de aarde zelf als de natuur even voor een correctie op de overbevolking zorgt. Denken jullie ook niet ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Ik denk dat het geen kwaad zou kunnen als dat ergste scenario zich voor doet. Net zoals bij de meeste virussen zullen maar 1/3 van de mensen geïnfecteerd en ook daadwerkelijk ziek worden. Van die mensen zal in het ergste geval 2/3 overlijden. Dan hebben we het over 11-12% van de wereldbevolking, of wel ergens tussen de 650 en 700 miljoen...

Wereldwijd zal dit niet heel erg veel verschil uit maken. Los van het feit dat voedseltekorten ineens een stuk minder worden...

Voor Nederland betekend dit één ramp. We lossen hiermee niet in één keer de werkloosheid op, of de lange wachtlijsten. Dit gebeurd in theorie wel, maar in de praktijk is het van de gekke om aan te nemen dat het alleen die mensen zullen zijn die momenteel bij wijze van toch wel gemist kunnen worden...

Met een dergelijke grote pandemie gaat veel kennis verloren. Er liggen weliswaar draaiboeken klaar, waarin bepaald wordt wie als eerste een anti-virale medicatie krijgen. Maar het draaid natuurlijk niet alleen om de belangrijkste mensen in dit land...

Maar zolang er geen sprake is van één epidemie kan er al helemaal geen sprake zijn van één pandemie. Laten we eerst eens rustig afwachten, waar het allemaal toe leid. Want met de sars was er ook een hoop paniek en dat heeft uiteindelijk tot een paar honderd doden geleid. En dat wereldwijd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het klinkt verschrikkelijk om te zeggen, maar het zou de natuurlijke balans in de wereld wel een beetje de goeie kant op drukken. Ik heb mijn mening over overbevolking al meerdere malen hier duidelijk gemaakt.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als miljoenen mensen sterven, is dat nooit een zegen voor de mensheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zal de vraagsteller en de positive beantwoorders alleen maar jeugdige onbezonnenheid verwijten, Maar een verlies van 11 a 12 procent van de wereldbevolking zou waarschijnlijk de ondergang van 50 % van de wereldbevolking betekenen. Tekort aan artsen, tekort aan... Vooral de westerse wereld, waar de mensen nog een verp[leegster of een monteur nodig hebben om een poepje te laten zou daar zwaar onder lijden.

Ik heb het al eerder gezegd: we lijden helemaal niet aan overbevolking, alleen maar aan overconsumptie. De hele wereldbevolking kan staan op de twee noordelijke provincies van Nederland met 1+ m2 persoon, maar die mensen generen dan een afvalberg cie heel Frankrijk bedekt en hun vervoermiddelen hebben de rest vam Nederland nodig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Absolut niet overtuigd. Er is genoeg voedsel op deze aarde als het korrekt verdeeld zou zijn. De varkensgriep zou de crisis verstreken : de vliegtuigsector en de reissector zou volledig kapseizen. De kost van één overledene tov de maatschappelijke investering (onderwijs, sociale zekerheid enz) is gigantisch; dit wil zeggen dat de staat hier enorme inkomsten derft. De mens is ingenieus genoeg om zelfs bij een bevolking van 8 miljard en meer de voedselvoorzieningen op peil te houden en te vergroten. (Zie firma's als Devgen en Monsanto die genetische rijst ontwikkelen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een hekel aan de mensheid hebt, wel....
15 jaar geleden
Iemand kijkt teveel science-fiction. Een kwart van de mensen? Beetje overtrokken reactie niet waar?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat een keer gebeuren natuurlijk he, de populatie van de mensheid gefdraagt zich hetzelfde als een populatie bacterien. Als een soort succesvol is groeit ie en dan dooft ie weer uit, dat gaat met heftige ups en downs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zegen voor de mensheid ?

Ik geloof dat je het niet helemaal goed begrepen hebt wat dan de consequenties zullen zijn. Ik vind het gevaarlijk gedachtegoed als je zo redeneert.

Je impliceert dat grote groepen mensen die sterven op zich helemaal niet zo erg is want het dient het belang van de mensheid en is een correctie op de overbevolking.

Weet je dat er veel (ex)dicators en fanatici zijn die ook zulke denkkronkels er op na houden en dat als een uiterst geldig excuus zien voor hun genocides of aanslagen ?

Zullen we dan maar met jou en je familie en je sympathisanten beginnen. Dat is dan wel zo eerlijk als je toch zo denkt. Doe je de rest van de wereld volgens jouw stellingname een enorm plezier mee dat moet je dan wel vrede schenken, denk je ook niet ?