Waarom werken uitgeverijen niet milieuvriendelijker?

Uitgeverijen ontvangen jaarlijks stápels manuscripten, hier wordt hooguit zo’n 2% daadwerkelijk van uitgegeven. Van de meeste manuscripten worden maar enkele pagina’s gelezen, de rest wordt teruggestuurd óf weggegooid. Dat is een werkelijk enórme verspilling van papier…

Waarom willen de meeste uitgevers de manuscripten niet per e-mail ontvangen? Mocht er dan na het lezen van (bijvoorbeeld) het eerste hoofdstuk belangstelling ontstaan voor het verhaal, dan kunnen ze de desbetreffende auteur verzoeken om hen het gehele manuscript uitgeprint op te sturen.
Het lijkt toch niet meer van deze tijd om te "eisen" dat manuscripten uitgeprint worden opgestuurd? Dat is erg milieu-onvriendelijk (papier- en inktverspilling).

Toegevoegd na 6 dagen:
Er zijn een aantal uitgeverijen die manuscripten per mail willen ontvangen. Het is voor deze uitgevers blijkbaar wél mogelijk om op die manier te werken.

Het lijkt mij ook logisch dat de stroom manuscripten enórm zal afnemen, als de inzenders veel sneller (per mail) een afwijzing ontvangen!
Nu liggen de uitgeprinte manuscripten máándenlang bij de uitgeverijen. Zolang dat het geval is, blijven de inzenders hoop houden, schrijven door (zolang ze niets hebben gehoord) én... zullen dus ook uitgeprinte manuscripten blijven opsturen!
Bij snelle afwijzingen zullen slechte schrijvers eerder de moed opgeven en afhaken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (4)

Ik denk dat uitgeverijen een drempel willen houden voor het insturen van manuscripten. Als jij je hele manuscript moet hebben uitgeprint en naar het postkantoor moet zijn gegaan om het aangetekend te versturen, dan is die drempel hoger dan wanneer je hem als attachment aan een emailtje kunt hangen.

Door de drempel hoog te houden wordt het aantal mensen dat daadwerkelijk een manuscript instuurt binnen de perken gehouden, is de kwaliteit hoger en is men bij de uitgeverij minder lang bezig kaf van koren te scheiden. Als schrijver heb jij daarmee trouwens ook een grotere kans dat je manuscript daadwerkelijk met enige zorg wordt behandeld.

Daarbij - maar ik weet niet of dat zo is hoor - zou het zelfs zo kunnen uitkomen dat het huidig gebruikte papier minder vervuilt dan de anders benodigde elektriciteit (voor zover redacteurs van beeldscherm af willen lezen).

Ik denk kortom niet dat dit snel zal veranderen, maar heb wel een tip voor groen printen: doe het op gerecycled papier en in ecofont! (zie link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier toch wel over boeken?
Boeken zij bij uitstek dingen die je in je hand houdt,
om te lezen.

Als jij het niet uitprint om te versturen,
dan zullen zij het zelf moet uitprinten om het
aan een juist redacteur te kunnen laten lezen.

Die neemt het dan mee naar huis en gaat het daar op zijn / haar gemak een doorlezen.
Al dan niet met een pen om dingen aan te strepen.

En dit als het goed is.
Als het niks is, op het eerste gezicht, dan doen ze die moeite niet.
Dan hebben ze liever dat jij zelf de kosten maakt voor het printen, dan dat zij dat moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is juist erg milieuvriendelijk. er vindt een natuurlijke schifting plaats in het gigantische aanbod dat uitgeverijen te verwerken krijgen. al de manuscripten die het printen niet waard zijn worden zo tegengehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat per mail zou verzonden worden,zou het eind helemaal zoek zijn. Ieder would be schrijver zou onmiddellijk in zijn toetsenbord klimmen en de mailboxen zouden overstromen. Als je alleen hier op G ziet hoeveel mensen zich opwerpen als schrijver,slaat je de schrik in de benen.