Wat is het verschil tussen indirecte en directe koolstofdioxide-uitstoot?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
3.8K

Antwoorden (1)

Directe uitstoot van koolstofdioxide (=CO2) is het ontstaan ervan door verbranding van koolwaterstoffen (benzine, hout, plastic). De CO2 komt dan direct in de lucht.

Indirecte uitstoot is het vrijkomen van CO2 op een ander moment of een andere plek door jouw actie. Bijvoorbeeld: als je met een elektrische auto rijdt dan stoot je auto geen CO2 uit. Maar als de elektriciteit waarmee je je accu vult is geproduceerd door verbranding in een electiciteitscentrale dan komt er dus toch CO2 in de lucht als door jouw autorijden.
Andere vormen van indirecte uitstoot die vaak een rol spelen zijn de uitstoot die bij het vervoer van producten ontstaat en de uitstoot die bij de productie ontstaat.

Die indirecte uitstoot is minder merkbaar bij het gebruik van producten of bij activiteiten. maar je moet die wel mee berekenen om écht te weten hoe CO2-vriendelijk iets is.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Gashelder. plus