Kan ik mos of gras onder struiken planten zodat ik minder onkruid hoef te wieden?

Ik heb een prachtige grote tuin, met verschillende struiken. Nou zijn er een aantal struiken groot geworden en lukt het onkruid wieden niet goed omdat ik er niet goed bij kom. Ik heb heel mooi zilverkleurig mos gezien en ik heb mooi groen mos met fijne witte bloemetjes. Kan ik zulk mos ook onder zo'n struik planten, als bodem bedekker? Ik heb bijvoorbeeld nu al onder de appelboom gras, die kan ik beide bemesten en kalk geven. En onder de vlinderstruik campanula. Beide planten en beide bodembedekkers doen het goed. Nu wil ik graag die zilverkleurige mos onder de eucalyptus planten maar ik kan niet vinden op internet of dat wel kan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook zou ik graag iets onder de Amerikaanse Sering planten, want die is ook in de zomer zo groot dat ik er niet goed bij kan onder de plant om onkruid te wieden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
4.1K

Het beste antwoord

Het zou kunnen maar om een mooi mostapijtje te krijgen moet je wel geduld hebben. Mos is een beschermde plant en niet eenvoudig te kopen. Je zou dus met een klein stukje moeten beginnen. Daarbij is niet elke mossoort geschikt want sommige soorten worden alleen maar bruin als het veel regent, of in droge omstandigheden met veel zon, zal niet elke soort het doen. Niet alle soorten mos zijn ongevoelig voor weersinvloeden. Het vereist dus wel een deskundige aanpak, want er zijn meer dan honderd verschillende soorten mos.

Gras lijkt me ook niet zo handig, want gras groeit en dan moet je toch maaien of knippen. Gras kan erg hoog worden en het onkruid komt gewoon mee omhoog. Dat gaat weer ten koste van de waardeplant in zijn omgeving.

Je kunt dus het beste kiezen voor een echte bodembedekker, die nooit hoger wordt en goed dicht groeit zodat het onkruid geen licht krijgt om te gaan groeien, maar je kunt ook een laag cacaodoppen strooien of gemalen dennenschors, dat bekend staat als een goede bodembedekking en het beste middel tegen onkruid is.
Zelf heb ik onder en rond sommige planten/heesters altijd cacaodoppen liggen omdat het zo lekker ruikt en slakken er een hekel aan hebben. Ik heb namelijk grote hosta's staan en die zijn welbekend 'biefstuk' voor slakken. Zonder cacaodoppen overleven ze het niet en zijn al kaal voor ze gaan bloeien ;-(
Ook katten weren een tuin met cacaodoppen om als kattenbak te gebruiken.Het is ook erg decoratief vanwege de mooie chocoladekleur.

Als je een goede laag cacaodoppen strooit en ze even goed natmaakt, waaien ze niet weg. Eenmaal nat geweest, blijven ze goed liggen en is het voor het onkruid ook te donker om naar het licht te groeien. Ze geven ook nog eens voedingsstoffen aan de grond af, dus kunnen planten daar ook weer van profiteren.

Mocht het je wat lijken om cacaodoppen te nemen, dan kan je ze het best in het voorjaar strooien. Maak de grond eerst goed vrij van onkruid en strooi een laag van zo'n 5 cm. dikte in de border of onder de struiken die je bedekken wilt. Maak ze nat zodat ze beter op elkaar blijven liggen en Je hebt er dan het hele seizoen geen omkijken naar. Het houdt het vocht ook goed vast in de grond. Het is dus een goede vochtregulatie voor de tuin en die planten met uitgestrekte wortels profiteren hier ook van.
Na het seizoen kan je de laag makkelijk vervangen door nieuwe doppen. Je schept ze gewoon weer door de grond en zullen verteren. Het maakt de grond dan ook weer luchtig.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de tip hoe je de cacaodoppen moet gebruiken.
Z512099
6 jaar geleden
+ helemaal gelezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ leerzaam!