Welke bloemen bloeien het langst nadat ze geplukt zijn?

Is er verschil tussen de levensduur van bloemen nadat ze geplukt zijn? Of verwelken ze vrijwel allemaal even snel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
2.1K
Ivana
6 jaar geleden
Rozen staan bij mij altijd twee weken, tulpen hooguit een week.
(Dit is een voorbeeld) Er is inderdaad een verschil in houdbaarheid tussen de diverse bloemsoorten.

Antwoorden (2)

De Zuiderwindlelie staat lang goed in een vaas, zeker 3 weken.
De bijnaam van deze bloem is " bloemistenverdriet" omdat de bloemist de klant niet snel terug ziet.
6 jaar geleden
Snijbloemen moeten op een geschikt tijdstip worden geoogst, om te bereiken dat de bloemen in staat zijn om op eigen kracht verder open te bloeien. Ze moeten niet worden geplukt, maar altijd schuin aan de stengel worden afgesneden.

Bloemen uit eigen tuin of uit de vrije natuur snijd je het beste 's morgens af. Laat ze enkele uren water optrekken in een vaas of emmer in een koele ruimte, voordat je ze gaat verwerken. Sommige bloemen moet je water laten optrekken op een donkere koele plaats: tulp, anemoon, roos, gerbera.

Bij het aankopen van snijbloemen moet je geen bloemen kiezen die te dicht in de knop zitten, want deze komen vaak niet eens uit of laten vlug hun kopje hangen. O.a. rozen, tulpen, narcissen, papavers, irissen en anemonen zijn daar gevoelig voor.

Toch zijn er ook snijbloemen waarvan alle bloemen gesloten mogen zijn: nerine, lelie.
Eerste bloem open: fresia, gladiool. Een paar bloemen open: reukerwt, meiklokje.
Open: anjer, dahlia, chrysant, orchidee, gerbera.

Het schoonhouden van vazen is heel belangrijk. Alleen omspoelen met warm water is niet voldoende. Reinig ze met een scheutje bleekwater of maak ze schoon met een afwasproduct.

Vul de schone vaas met bloemen elke dag bij met water. Zet de vaas niet of een warme plek of op de tocht. Zorg voor voldoende luchtvochtigheid. Die kan verbeterd worden door regelmatig water te verstuiven.

Zet nooit rijp fruit in de buurt van bloemen. Fruit vormt ethyleengas en de bloemen verwelken hierdoor. Vooral anjers zijn hier heel gevoelig voor.

Als je bovenstaande tips opvolgt heb je van elke bos bloemen ongeveer even lang plezier. Er zijn nog een paar bloemensoorten die extra sterk zijn, maar daar moet je maar net van houden en ze moeten op dat moment beschikbaar zijn:

Chrysant, Anthurium, Alstroemeria, Calla, en Zuiderwindlelie.

(De laatstvermelde wordt ook wel bloemistenverdriet genoemd, omdat ie zo lang mooi staat te zijn dat de bloemist zijn klant een hele tijd niet terug ziet).
Amadea