Dit gebeurt vooral bij bomen waar het grondwater vrij hoog staat, en de wortels niet diep de grond in kunnen. Die groeien immers niet in het water. Als het te erg wordt kun je de boom beter omzagen, of drastisch snoeien. Of gewoon afwachten tot hij een keer omwaait, als-tie op een plek staat waar dat weinig kwaad kan. Bomen die erg scheef hangen kun je ook beter omzagen, want door het gewicht aan één kant zakt die steeds verder om.
Mocht het probleem niet in het hoge grondwater zitten, dan is een boom die zo staat te schudden ziek en aan het aftakelen. Heeft dan veel te weinig kleine worteltjes, en wat er nog wel is wordt door die bewegingen afgescheurd.
een jaar geleden