Hallo, als water in een gesloten ruimte boven of onder 4° komt, geld dan de gewichtsafname ook?

een jaar geleden
in: Flora
1.2K
tinus1969
een jaar geleden
Hoe bedoel je? Gewichtsafname van wat?
Dananiels
een jaar geleden
Van het water.
LeonardN
een jaar geleden
Er is geen gewichtsafname.
Als je ergens een kilo water in gooit en je verwarmt het of je koelt het, fluctueert het volume, niet de massa (verdamping even daargelaten).
De massa per volume kan dan wel lager worden, maar niet de massa als geheel. Hier nog iemand die dat niet leek te begrijpen.
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/708725/bevroren-watermolecuul-bep-temp-lichter/
Dananiels
een jaar geleden
1 liter water is bij 20° 998 gram, terwijl bij 4° exact 1000 gram. Wel degelijk verschil... Alleen nu in gesloten ruimte....
Dananiels
een jaar geleden
999,972 gram ;-)
LeonardN
een jaar geleden
@dananiels
"Wel degelijk verschil" Je snapt het dus niet.
Je kijkt naar een volume. (Je kan beter kijken naar een massa en wat daarmee gebeurt)
Als je 1 liter water van 998 gram (20 graden)ergens ingooit, dan zal dat nooit meer dan 998 gram gaan wegen.
Als je het dan koelt naar 4 graden dan wordt het water zwaarder PER liter, MAAR omdat het comprimeert neemt het een kleiner volume in. En wordt de liter dus iets minder dan een liter
Je gaat dus van 1liter @ 998gram
Naar 0,9?? liter @ 998 gram
Als je dat laatste terugrekent is het 1 liter per 1000 gram maar dat zegt niet dat je een liter hebt. Net als dat je met een snelheid van 50km/uur niet kan zeggen dat je een 1 uur gereden hebt, noch dat je 50km hebt afgelegd.

Antwoorden (2)

Liter is een inhoudsmaat. Dat wil zeggen dat het aantal moleculen kan stijgen of dalen afhankelijk van de temperatuur van het water. Stel een pakket van 1 miljoen moleculen van 4 graden is precies 1 liter. Als het warmer wordt dan krijg je dus meer dan 1 liter, maar als de ruimte heel compact is kan het niet uitzetten zodat het moeilijk warmer worden dan wel een grote druk uitoefenen . Het gewicht blijft dan hetzelfde tenzij de ruimte permeabel is voor water zodat de ruimte zelf inderdaad toch in gewicht afneemt.
een jaar geleden
Dananiels
een jaar geleden
Thanks! Idd gewicht neemt in gesloten ruimte bij temperatuurwisselingen niet af.
Ja, als water in een gesloten ruimte boven of onder 4° komt, geldt nog steeds de gewichtsafname. Dit komt doordat water bij 4°C het hoogste soortelijk gewicht heeft en bij hogere of lagere temperaturen lichter wordt.
9 maanden geleden