Is dit strafbaar, en zoja volgens welk wetsartikel?

Stel, iemand vraagt een ander seksuele handelingen voor de webcam te verrichten. Die ander wil dat niet, omdat die bang is dat de eerste persoon de beelden zal vastleggen (filmpje, screenshot). Hij/zij geeft aan het om die reden niet te willen, waarop de eerste persoon belooft dat niet te doen. De ander vertrouwt het nog niet, en vraagt nog meerdere keren of de eerste persoon dat echt meent. Die belooft het opnieuw. Uiteindelijk doet diegene het, onder de voorwaarde dat de ander de beelden niet vastlegt. En dan, doet die ander dat dus wel, die maakt er filmpje(s) van. Mijn vraag is niet, hoe dom de cammer is, of hoe slim degene die de filmpjes maakt, maar of het maken van die filmpjes, tegen de wil van de ander in, strafbaar is volgens de wet. Beide personen kennen elkaar in real life.

Graag geen discussie maken over het onderwerp van de vraag, de vraag is een duidelijke vraag over de wet, geen meningsvraag.

Toegevoegd na 25 minuten:
Voor de duidelijk, het gaat over het MAKEN en BEZITTEN van die filmpjes, niet de verspreiding.

Toegevoegd na 25 minuten:
+heid

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. De filmer liegt over zijn intenties, maar de filmpjes die hij maakt zijn van beelden die de cammer vrijwillig laat zien. En hij verspreidt ze niet, wat een eenvoudiger zaak zou zijn. De vraag is dus: maakt het liegen over intenties het strafbaar om voor eigen gebruik te filmen wat een ander vrijwillig laat zien? Hier moet ik even op broeden, ik kom nu niet verder dan dat er een mondelinge overeenkomst is afgesloten en eenzijdig verbroken.

Antwoorden (3)

Voor zover ik weet mag iemand geen informatie vastleggen op die manier (geluid en/of beeld) als de ander daarvoor geen toestemming geeft. Hiervoor zou ook advies aan de politie kunnen worden gevraagd. De zedenpolitie is altijd bereid om een gesprek met iemand aan te gaan om te kijken wat de politie zou kunnen doen.
Het zal in de praktijk alleen moeilijk te bewijzen zijn dat iemand niet wilde dat het opgenomen zou worden. Ten eerste is het woord tegen woord en ten tweede zou kunnen worden beargumenteerd dat de ander in alle redelijkheid had kunnen weten dat de mogelijkheid bestond dat de informatie zou worden opgeslagen. Degene die de beelden heeft bewaard zou mogelijk zelfs nog kunnen tegenvoeren dat het om tijdelijke bestanden uit het geheugen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een gewoon gesprek heb je als deelnemer geen toestemming nodig om het op te nemen, je hoeft het zelfs niet eens te melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad zo, de ander is dan deelnemer en neemt zijn 'eigen' gesprek op.
Het beantwoorden van deze vraag is een niet gemakkelijke zaak.

Ik zal echter een poging doen..

Er zijn namelijk een aantal factoren die hier een rol kunnen spelen.

De eerste vraag is: Wat is de leeftijd van degene die de seksuele handelingen verricht? Èn welke is de leeftijd van de verzoeker?

Zijn zij beide nog kinderen, dan is het weer de vraag: Is hun leeftijd al dan niet boven de twaalf jaar? Om welke handelingen gaat het precies? Hoeveel druk werd er gelegd op de verrcht(st)er?

Zo zijn er talloze vragen die tijdens de beantwoording opdoemen.

Misleiding, bedrog, niet nakoming van een mondelinge overeenkomst, handelingen in strijd met de wet op de goede zeden, vervaardigen en/of het bezit van kinderporno enz enz. zijn een aantal mogelijkheden die zelfs elkaar overlappend c.q. aanvullend op elkaar kunnen van toepassing zijn.

Verder is het niet toegestaan om tegen de wil van iemand foto's dan wel films te vervaardigen. (Wet op de privacy)

In dit geval is er echter vooraf toestemming gevraagd en dus hangt het er weer vanaf van welke leeftijd beide zijn.

Het vervaardigen alsmede het bezit van kinderporno zijn strafbaar..maar of er hier sprake van is..kan alleen maar de rechter uitmaken.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de handeling op zich niet is afgedwongen (oftewel, het enige bezwaar was de aanwezigheid van de camera) en de persoon niet onder de 18 is dan wordt hiermee enkel het portretrecht overtreden. Zonder toestemming mag je namelijk geen filmpjes of foto's van iemand maken. In de praktijk wordt hier zelden moeilijk over gedaan als je een foto op het strand maakt bv. Maar in dit geval is er specifiek verboden om de beelden op te slaan en daarmee wordt het portretrecht overtreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Portretrecht beschermt tegen ongeoorloofde publicatie, niet tegen het maken van de beelden.