Mogen de Staatsloterij en Postcode Loterij winst maken, of niet? (Het zijn toch overheidsbedrijven)

-

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K

Antwoorden (8)

En een overheidsbedrijf mag per definitie geen winst maken?
Alle winst van de staatsloterij (is de postcodeloterij ook van de overheid?) gaat gewoon in de staatskas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
postcode loterij is idd geen overheidsbedrijf hun winst gaat naar goede doelen. die van de staatloterij idd gewoon de staatskas in.
Overheidsbedrijven moeten ook een goed huishoudboekje aanhouden. De winst die ze evt. realiseren gaat naar deels naar goede doelen en deels terug naar de staatskas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je weet, hoeveel winst bijvoorbeeld de staatsloterij heeft, en of je weet, dat zelfs de directrice van dit bedrijf openlijk in het nieuws haar inkomen heeft moeten reduceren omdat zij een percentage van die (vette) winst kreeg? Bovenop haar bonus? Zij verdiende geloof ik 2 of 3 x de balkenende norm, daar is een stokje voor gestoken, maar nog steeds verdiend zij in mijn ogen teveel.

De staatskas wordt op slimme wijze gespekt, en als je dan bedenkt, dat de niet verkochte lotnummers ook meedraaien in de trekking, en ze zelf de jackpot hierdoor op kunnen laten lopen, en zelf kunnen laten vallen wanneer zij dat willen, wordt je toch triest he....

Postcode loterij maakt ook winst. De mensen die er werken, zijn geen vrijwilligers en moeten allemaal salaris krijgen. Een gedeelte van de winst, gaat wel naar goede doelen, zeggen ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De postcode loterij is voor zover ik weet echt geen overheidsbedrijf.
Dat een bedrijf van de overheid is wil niet zeggen dat het geen winst mag maken.

De enige reden dat loterijen bestaan is om winst te maken. Zelfs wanneer non-profit organisaties een loterij organiseren doen ze dat voor de inkomsten. De hele essentie van loterijen zit in de negatieve winst verwachting. Hoe minder loten je koopt, hoe meet kans op winst... en dat telt lekker door in het negatieve (dus niet meer kopen maar verkopen).

Dat loterijen als de staatsloterij en postcode loterij er een sport van maken zoveel mogelijk verschillende goede doelen voor een paas centen voor kun kar te spannen is alleen maar voor reclame doeleinden. Het levert meer publiciteit op en mensen kunnen hun geweten susses met de gedachte dat ze die organisaties steunen met hun minieme kans op die zo begeerde jackpot (het lijkt tegenwoordig not done te zijn om toe te geven dat je mee doet omdat je hoopt die multi miljoen jackopt te winnen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij hebben beide de staat van Stichting en een stichting mag sowieso geen winst maken.
Alle winst dient terug te vloeien in de stichting.
Voordeel is dan wel dat dit niet als zodanig belast wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierbij de jaarrekening van de staatsloterij hierin kun je precies zien wat de opbrengsten en kosten en uitkeringen zijn en wat er naast de belasting naar de staat gaan
ronron1212
13 jaar geleden
De Nationale Postcodeloterij is niet van de staat en is ook geen stichting maar een ordinair winstmakend bedrijf (een onderdeel van Novamedia) wat ook een deel van de opbrengst aan goede doelen spendeert.
De Staatsloterij is wel van de staat en de winst vloeit dan ook in onze schatkist.

Toegevoegd na 12 uur:
De Postcodeloterij en de Bankgiroloterij vallen onder de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V.
De helft gaat naar goede doelen en de andere helft verdwijnt in hun eigen zak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De postcode loterij is sowieso geen staatsbedrijf, dus die telt in deze vraag niet meer mee.

De staatsloterij is wèl een overheidsinstelling..ofwel een staatsbedrijf.

De staatsloterij is zelfs opgezet met de bedoeling winst te maken.

Het is een andere vorm van 'inkomen' van de staat der Nederlanden dan de belasting opbrengsten.

Zou de staatsloterij niet bestaan..dan zouden de belastingen aanzienlijk hoger uitvallen voor de inwoners van Nederland.

Màg de staatsloterij dus winst maken? Ja, natuurlijk, daarvoor bestaat dat staatsbedrijf ook. Het MOET zelfs.

En van mij mag dat ook..omdat ik anders nòg meer belasting zou mogen (moeten) betalen.

Groet,

Ton